В следните две истории има най-малко две (или най-много – не съм съвсем сигурен) общи неща. И двете са (коя повече, коя по-малко) поразкрасени. За цвет.
Сто години в Тибет
Навремето, когато не бачках това, което бачкам сега, имах клиент, с когото покрай стечение на обстоятелствата в известен период от време се виждахме често. Та освен за работа, отвреме-навреме си говорехме за мачове, книги, филми, такива неща. И даже веднъж, не помня как, стана въпрос за Тибет.
Моя познат ходил там преди време, показа ми човека снимки – той на фона на живописни пагоди, необятни планини и кози пътеки и ми разказа следната любопитна история.
Излязъл една сутрин да се поразходи с жена си из Хималаите, а срещу тях по пътечката се задал странник – вехто облечен, загорял от слънцето, леко брадясал. На рамото му висяла торбичка, а в ръката държал тояжка. Странникът мило се усмихнал, кимнали си, разминали се и всеки продължил пътя си. На моя човек обаче нещо му прищракало в главата.
- Абе, жена – рекъл той – къде съм го виждал този човек?
Къде пък да го виждал? Жена му се впуснала в дълги обяснения за дежа вю, прераждания, минали животи и т.н., все пак били не къде да е, а в Тибет.
Моя познат обаче – човек-материалист не давал ухо на тези работи.
- Аз - каза ми той – съм добър физиономист и бях сигурен, че съм го виждал някъде.
Цяла сутрин си блъскал главата. Ровел се из дебрите на паметта си, разхождал спомените си по софийските улици, завирал ги в офиси, учреждения и канцеларии, даже в детството си се върнал, сравнявайки променени от времето черти на лицето. Не и не.
А, накрая му светнало. Сетил се!
Странникът с торбичката и тояжката бил...
- ...Далай Лама – прекъсвате ме вие.
Не бе.
- ...е, Коцето-Калки тогава – нетърпеливо се обаждате отново.
Пак не.
...бил Ричард Гиър.
- А защо историята се казва „Сто години в Тибет”? – питате.
Ми, отде да знам. А що не?
„Арбитраж”
„...къде е драмата, кажете..”
Никола Вапцаров „Кино”
Защо филмът „Арбитраж” се казва „Арбитраж”, аз така и не разбрах. Гледах, връшах, търсех... не ми стана ясно. Обаче между разказаната по-горе история (както разбрахте, тя също няма нищо общо със заглавието) и филма, връзката е, че и в двете участва Ричард Гиър.
Без излишни уводи, направо започваме да разказваме филма.
Ричард Гиър е мегауспешен бизнесмен. Ама толкова мегауспешен, че корицата на „Форбс” се е превърнала като огледало за него. Кога погледне там и вижда себе си. Ричард, обаче не е суетен и вместо всеки път да казва на списанието „Огледалце, огледалце...”, хвърля поредния брой в коша за боклук.
Ричард има многобройна челяд и след едно интервю по NBC се прибира в къщи да вечеря с нея. А точно пък тая вечер, на всичкото отгоре има и рожден ден – закръгля шейсетака.
И влиза начи, Ричард във вестибюлчето си (просторно като фоайето на „Шератон”), закача сетрето си на закачалката, изкачва се по стълбите (подобни на тези от „Отнесени от вихъра”) и влиза в кухнята. Пардон, в трапезарията.
А, там се е събрала радостна тълпа - любяща съпруга, образовани деца и палави внуци.
Чорбаджи Марко (пардон, чорбаджи Ричард) сяда на трапезата, разчупва погачата (пардон, тортата) и ...
...с блага усмивка започва да гълчи своите:
- Димитре, смести си мотовилите! Кога идеш на полето-там се протягай!
Е, вие пък сега .
Не казва така разбира се, а деликатно намеква на дъщеря си, че е време да го удостои с още някой внук. Она обаче е бизнесдама в предприятието и след вечеря го дърпа в съседната одая да сравняват там количествените анализи на фирмата (каквото и по дяволите да означава това).
Ричард сипва за двамата по едно дванайсетгодишно отлежало („По-добре да пият в къщи, отколкото в кръчмата!”).
- Пийте, бре маскари! – с умиление отронват устните Гиърови.
Е, пак ме прекъсвате.
Не казва така, а надява на носа си очила със златни рамки и мълчаливо вперва поглед в количествените анализи на фирмата (каквото и по дяволите...).
А като свършват с прегледа на количествените анализи на фирмата (каквото и по...), отива във вестибюла и пак надява сетрето.
- Къде – пита го жена му (забравих да ви кажа, че чорбаджи Марковица се играе от Сюзан Сарандън).
Е, как къде – в офиса разбира се. Бизнесмените орат ден и нощ полето на икономическия растеж през всички сезони на годината. За разлика от събратята си селяни, които го правят само през лятото, а през останалото време се търкалят на печката, плюскайки самогон с мариновани гъби от бидон (ех, че готина рима!).
И тъй, Ричард отива в ... ее, айде де, не бъдете толкова наивни – отива, естествено при любовницата си – млада френска художничка, която пуши цигари и шмърка кока.
А, тя е приготвила за юбиляра една... не, бе хора, не магистралка. Торта.
На Ричард, обаче тая вечер му е байгън от торти и я отърколва в спалнята (художничката, не тортата).
Дотук добре, ама след малко разбираме, че в бизнеса не всичко е наред. В баланса на компанията зее дупка от... абе нищо работа-некви си 400 милиончета.
За да запуши теча, Ричард си е позволил една шмекерия - взел е заем от някакъв лихвар. Не от мафията. От честен човек-бизнесмен като него. Нашия човек обаче е попресрочил с връщането на борча, а честния човек си иска парите обратно.
И отива Ричард на среща в офиса на лихваря, ръка да му цалува-нова отсрочка да крънка.
А, там една секретарка... един арийски профил, широки рамене на плувкиня, задник, яки крака, ама не като дорийски колони, а сякаш правени на струг. Два метра висока. Прелест! (без ташак-страшна пичка). До нея Ричард ситнеше като питомец до гувернантката си германка. Се бях чувал за бизнес-трикове за мачкане на другия преговарящ-от рода на тоя, да му направиш стола по-нисък от твоя, ама тоя номер не го знаех.
Аферим му на лихваря!
Та влиза Ричард при него – така и така бащице, молим те... А лихваря – йок.
А, сега де. Облаци надвисват над милия семеен пасторал.
На онова копеле сценариста, обаче мъките Ричардови се струват недостатъчни и той решава да му създаде допълнителни ядове.
Една нощ, Ричард се изсулва от семейната постеля и отива при художничката. Она, обаче точно тая вечер е нещо кисела (от коката ли, от що ли) и му спретва скандалец. Той я утешава и предлага да отскочат до вилата – имал Ричард парцелче – е оттатък околовръстното, боднал бил в двора неколко лехички краставички, лучец... доматки-неколко колеца. Ходел там да покопае за отмора, през свободното си от хеджиране на ценни книжа време - ем се пораздвижвал, ем пресен зеленчучец отвреме-навреме носел в къщи – да замезва отлежалото.
Речено-сторено, палят те Москвича, пардон Мерцедеса и газ.
Тук сега, резонно би трябвало да запитате сценариста:
- А, кога спи тоя Ричард, бе - през деня сключва суапови сделки, а през нощта рендосва художничката? Кога аджеба?
Помислил е човека и за това - ето кога.
Докато шпореше Мерцедеса, нашия човек заспа...
- ...и след като дремна на волана няколко минути, паркира пред вилата, набързо поля доматето и припряно гътна художничката в плевнята.
Е не е така, де – казах ви вече, че се задават неприятности.
...заспа на волана и се наджаса у мантинелата.
Така, художничката излезе от уравнението.
Обаче, в него влезе оня пичага Тим Рот-тук в ролята на криминален инспектор, който без много да се мотае, хукна по петите на Ричард, защото той избяга от местопрестъплението и със сцепена глава и пукнати ребра, докрета някак до вкъщи и се мушна, ни лук ял, ни лук мирисъл, право в семейното ложе до дебелото дупе на жена си. Она сънено смотолеви нещо – къде бил, що бил, а той и отговори, че...
- ...да, да. Бил в офиса, знаеме вече.
Нищо не знаете вие.
Каза и че ходил да яде сладолед. Заклевам се – така и каза.
Не съдете прекалено строго нашия герой за малодушното му бягство от местопрестъплението (той първо се увери, че художничката е наистина мортус), защото, както мъдро се изразяваше един приятел – умрелия си е умрел, а на живия му се... живее (поради вродената си изтънченост, си позволих да перефразирам втората част на сентенцията, защото той всъщност казваше „...а, на живия му се ебе.”). Както и да е.
И така, достигаме до кулминацонната точка.
Дъщерята на Ричард разбира за бизнес шмекериите на баща си. В откровен разговор, на пейка в Сентръл парк, старата лисица си признава как е запушил дупката в баланса, но я утешава, че така и така ще продаде компанията, ще се разплати с лихваря и... пито-платено. После (все ще е останало някое милионче) ще се оттегли и ще иде да си лови рибка на вилата.
Акцентите в тази сцена са виртуозно поставени. Ричард седи и мънка на пейката, а над него кат същи русокос ангел, целият в бяло се е надвесила щерката и му се кара.
- А, ако ме разпитат от комисията? – ангелът е на ръба на нервна криза и гласът и трепери.
- Няма да те разпитват – успокоява я Ричард.
(„Кой ше те разпитва па тебе, ма? Коя си ти?” – не се сдържам аз и се включвам в диалога, репликирайки от диванчето в хола.)
- Аз съм главен инвеститор на компанията – отговаря ми ангелът.
(„Буахахаха... да, бе да” – обаждам се от диванчето.)
Ричард разочаровано клати глава и се чуди – на кого ли се е метнала, толкова глупава?
- Е, добре де... ама ако все пак... искаш от мен да излъжа ли?
(„Ми излъжи, кво толкова.”)
Ричард продължава да мълчи и да клати глава.
- Знаеш ли какво може да се случи тогава с мен?
Това вече е кулминацията, невинната мома се дави в сълзи, а Ричард е навел виновно глава. Дори закоравял циник като мен млъква, защото усеща, че работите наистина са сериозни, а през главата ми започват да се въртят разни неща – все от лоши, по-лоши.
- Знаеш ли, – гласът на девойката се извисява драматично – че дори МОГАТ ДА ОТНЕМАТ ЛИЦЕНЗЪТ МИ ЗА БРОКЕР!
Леле, ебаси майката! Се си го представях страшно, ама чак пък толкова... И понеже на екрана мълчат в безизходица, решавам да помогна с нещо...
(„Предложи им – плахо се обаждам – вместо да ти отнемат лиценза, да ти ампутират долните крайници. Щото, то... без лиценз – тва живот ли е?”)
Писна ми да се лигавя, затова ви оставям да си догледате сами. Понеже съм пич, ви спестих равръзката.
Филмът, всъщност е поносим, разбира се в рамките на посредствеността на жанра.
Но... „Богатите също плачат”... Не на мен тия. Те никога не плачат.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.

Paramount, Comcast и Netflix са подали оферти за придобиването на Warner Bros.
Николай Минев с престижен приз от КРИБ за пазарно лидерство
В най-великите футболни моменти: Betano е навсякъде
Свободното падане на биткойна го изпрати до цена под 86 хил. долара
Путин отново нападна Зеленски, Киев няма да прави "остри изявления" за плана на САЩ*
Хеджирането на долара ще затрудни икономическите планове на Вашингтон
Русия чака отговор от Зеленски за мирния план на Тръмп
Зеленски е готов да работи по мирния план на САЩ и Русия
Пенсионерите в България са 2,06 млн., разходите за тях се увеличават
Мръсен въздух във Велико Търново: 3 станции следят показателите след стотици сигнали (+ВИДЕО)
Исторически обир за 100 млн. евро: Български олигарх в схема с гръцки археолог
Хороскоп за 22 ноември: Някои зодии ги очакват големи промени и неочаквани шансове
Григор Димитров ще се бори с Карлос Алкарас за престижна награда
Шоу с 12 гола в НХЛ
ЦСКА прецаква Левски за перла на Коко Динев
Драма: Барса със загуба при дебюта на Хави Паскуал
Бивш селекционер на България поема ЦСКА?
Решаващи дни за ЦСКА на Христо Янев
Поверия и обичаи за 21 ноември, Деня на християнското семейство
МЕГА Черен петък от VITAGOLD! Отстъпки, които не са за изпускане!
10 билки за понижаване на холестерола по естествен начин
Сьомга със зеленчуци на фурна за 30 минути
Нумерологична прогноза за 21 ноември
Таро карта за 21 ноември, петък
Варна отбелязва Деня на четенето 2025 с поредица събития на Регионалната библиотека
Хороскоп за 22 ноември 2025
Виц на деня - 21 ноември
Депутатите гласуват първия бюджет на България в евро
Мачовете по ТВ днес (21 ноември)
Без ток във Варна на 21 ноември 2025
Целувките не са човешко „изобретение“
До 2100 г. лятото в Европа може да стане по-дълго с 42 дни
Създадоха истински костен мозък от човешки клетки
Учени откриха специален тип имунни клетки, които забавят стареенето
Протуберанс, 80 пъти по-голям от Земята, се откъсна от Слънцето
На Марс е открита скала от друга част на Слънчевата система