Джон Х. Фолк е американски учен с докторска степен по образователна психология и екология от Калифорнийския университет в Бъркли.
Фокус в неговата работа е стойността на музеите и как те подобряват благосъстоянието на хората, какво е бъдещето им и какви са стратегиите за посетителското преживяване.
Книгите му за музеите - тяхната роля и ценност за развитието на обществото, са истински бестселъри.
Фолк е завладяващ и търсен в световен мащаб публичен оратор, способен да представя сложни идеи пред различни аудитории по достъпни, но провокативни начини.
Здравейте, проф. Фолк! Защо днес е важен нов поглед към музеите, галериите и културните пространства?
Светът се променя. От дълго време насам музеите и галериите се ползват с привилегията на обществената подкрепа. За да продължи тази тенденция, пространствата трябва да гарантират, че дългосрочно могат да отговарят на нуждите и интересите на обществото. Това означава фокусът да се измести от събирането и съхраняването на предмети в по-голяма степен към ценностите, припознати от хората. Важно е също така да се постави акцент върху подкрепата и повишаването на общественото благосъстояние.
Какво търсят посетителите днес и как може едно пространство да задържи вниманието им?
Увеличаващият се брой на музеите и нарастващото разнообразие на посетителите правят този въпрос сложен за решаване. Като цяло хората са привлечени в музеите и други пространства от този тип от перспективата да видят и правят неща, които са извън обичайното. Такова е очакването и повечето музеи се справят добре със задачата. По-голямата част от хора отиват с идеята да научат нови неща и да го направят в компанията на приятели и/или роднини. Повечето посетители също така предполагат, че това е безопасно място. В зависимост от пространството някои очакват да има и неща за правене - интерактивни и практически преживявания, а много хора смятат, че тези места са подходящи за водене на деца. Музеите, галериите и културните пространства трябва да са в състояние да задоволят всички тези нужди.
Що се отнася до това какво привлича вниманието на посетителите, то се определя по-специално от тяхната мотивация. Хората използват музеите, за да задоволяват своите потребности - например, ако отивам в музея, за да подпомогна обучението на детето си, това, което ще привлече и задържи вниманието ми, са ситуации, които събуждат интереса на детето ми и позволяват на мен като родител да подкрепя обучението му. Докато, ако отида в музея, за да видя особено емблематично произведение на изкуството или особено рядък предмет, това ще е привлекателното за мен.
Какво прави една изложба успешна?
Това, което прави една изложба успешна, е способността ѝ да задоволява нуждите и интересите на публиката, способността й да създава дълготрайни спомени и стойност за посетителите. Тези нужди и интереси ще бъдат различни за всеки, но на практика винаги има лично, интелектуално, социално облагородяване. Изложбите, които се справят добре с това, ще бъдат успешни.
Какъв трябва да бъде подходът към новото поколение, което се развива в различна среда?
Да, днес младите хора се чувстват доста комфортно с новите технологии, но това не означава, че те биха отишли в музей с очакването, че всичко ще бъде дигитално. Ключът за по-младото поколение е в посрещането на техните очакванията. Ако трябва да има дигитални устройства, те трябва да са проектирани така, че да подпомагат преживяването, а не да го доминират. Технологията е инструмент, а не цел, и тя винаги трябва да се използва за подобряването на средата. Този принцип важи независимо от възрастта на човека, а не само за по-младите.
Изводът е, че музеите и галериите не трябва да се опитват да включват технологии само защото смятат, че хората ги искат или очакват. Те трябва да ги включват, когато значително могат да подобрят преживяването.
Кое е най-голямото предизвикателство в предаването на знания в глобален план? Кои модели работят успешно в днешно време?
На първо място, проблемът очевидно не е в количеството налична информация и знания - те са повече от всякога, всъщност това е част от предизвикателството. Проблемът е как да помогнете на хората да пресеят прекомерното изобилие от налична информация, как по същество да се курира/филтрира това изобилие за една публика, за да бъде максимално достъпно и смилаемо. Придобиването на знания винаги е изключително личен, конструиран процес, така че няма двама души, които да учат по един и същи начин. Създаването на механизми, които позволяват на хората как да намират информацията, която може да им бъде интересна и полезна „точно навреме“ е голямата тема.
Най-лошият начин е старомодният училищен модел на лекции. Може би в бъдеще, използвайки персонализирани наставници с изкуствен интелект, ще измислим начини за индивидуално обучение и предаване на знания.
Преди броени дни представихте семинар за изграждането на връзка на посетителите с музея. Кога посетителят е поставен в центъра на преживяването?
Посетителят е поставен в центъра на преживяването, когато музеите наистина се ангажират да разберат нуждите и интересите на публиката. Това изисква разговори и изслушване на посетителите, както и зачитане на факта, че различните посетители имат различни интереси и мотиви за посещение. Ключът е в това да се отдалечим от подходите „едно за всички“ и да започнем да измисляме по-гъвкави, разнообразни и персонализирани преживявания. Става въпрос за изобретяване на иновативни начини за подпомагане на участието на посетителите.
През есента Нов български университет ще представи магистърската програма „Съвременни музейни експозиции в исторически и археологически музеи“. Защо тя е важна днес?
Музеите стават все по-разпространени и важни, но в същото време начините на работа в тях трябва да се променят и развиват, за да отговарят на времето. Тази нова магистърска програма създава възможност за българските студенти не само да научат как да станат част от една разширяваща се индустрия, но и да помогнат в разработването й и нейната дългосрочна визия в бъдеще. Това е едновременно вълнуващо и предизвикателно време за музеите - програми като тази могат да подпомогнат новите направления.
Автор: Александра Иванчева

Среброто и медта засенчват златото като топ метали с наближаването на 2026 г.
Само благословията на Тръмп няма да помогне на Джей Ди Ванс да стане президент на САЩ
Как западните автомобилни компании промениха стратегията си спрямо Китай
Надзорният съвет на НЗОК одобри проекта за бюджет на касата за 2026 г.
Кадър на деня за 7 декември
Половината швейцарци подкрепят предложение за таван на населението до 10 млн. души
8 декември носи съдбовни знаци - какви са забраните според народните вярвания
Облачно и дъждовно начало на седмицата, но затопляне от четвъртък
Хороскоп за 8 декември за всички зодии: Важни решения за Овните, удовлетворение за Девите
Рецепта за питка "ветрило" с прясно мляко
Кимчи прави чудеса за имунитета
Мъж загина при челна катастрофа на изхода на Велинград
Уулвърхямптън – Манчестър Юн
Лудогорец – Славия
Лудогорец е опрян до стената срещу Славия
ВИДЕО: Исторически успех за Лео Меси
ВИДЕО: Формула 1 има нов световен шампион
Нумерологична прогноза за 8 декември
Пухкави бадемови палачинки
Дневен хороскоп за 8 декември, понеделник
Седмичен хороскоп за 8 – 14 декември
Коледните сладки на Марая Кери
ИГРА: Участвайте и можете да спечелите страхотни награди от „Нощна смяна във „Фреди“ 2“
Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Спартак загуби от Левски с 1:3 под дъжда на "Коритото"
Януарска „Витлеемска звезда“: Три планети в уникален парад около Слънцето
Почистването на орбитални отломки може да се превърне в печеливш бизнес
Съоснователят на Neuralink стартира проект, който може да промени човешката еволюция
Роботът Optimus е усвоил бягането, движейки се почти като човек
Открита е уязвимост в механизма за възстановяване на ДНК на раковите клетки
Blue Origin представи проектиран с AI източник на енергия за Луната