IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

БСА ще учреди журналистическа награда

Наградата е за коректно представяне на социологически изследвания

БСА ще учреди журналистическа награда

Българската социологическа асоциация /БСА/ ще учреди журналистическа награда за коректно представяне на социологически изследвания, съобщиха от асоциацията, цитирани от БТА. Условията и сроковете за участие в конкурса ще бъдат определени до края на месеца.

В Центъра за култура и дебат "Червената къща" журналисти и социолози дискутираха за интерпретирането и представянето на социологическите данни - "Журналисти и социолози - вечните набедени или как да си бъдем взаимно полезни?".

Сред темите на разговора бяха възможна ли е комуникацията между двете професионални общности да бъде по-добра, как социологическите изследвания да бъдат едновременно интригуващи и коректно представени в медиите и могат ли професионалните норми, заложени в Етичния кодекс на журналистите и в този на БСА да намалят възможностите за манипулации.

Ирина Недева от "Червената къща" подчерта, че хората виждат социолозите и журналистите като политически манипулатори. Според журналиста от "Нова Европа" Калин Манолов причината за това е подборът на темите на социологическите изследвания.

Повечето от изследванията нямат за цел да проследят дълбочинно процесите в обществото и не са по въпроси важни за него, каза той. По думите на Манолов задаването на въпроса "За кого бихте гласували, ако изборите бяха днес?" две години преди изборите е манипулиране.

Социологическата манипулация не е възможна без журналистическа манипулация, отбеляза социологът Кольо Колев.

Директорът на НЦИОМ Лидия Йорданова каза, че центърът подготвя среща с журналисти, на която да бъдат обсъдени проблемите, възникващи при съвместната работа на журналистите и социолозите.

Според нея интересът на журналистите към рейтингите на публичните личности е нездрав, понякога журналистите смесват резултати на агенции и сравняват данни от проучвания на различни агенции, които не се базират на еднакви въпроси. Като пример Лидия Йорданова посочи смесването на "одобрение" и "доверие" към определена личност.

В по-голяма част от публикациите не се цитират въпросите, задавани на хората от социолозите, както и дали те са открити (с дадени възможности за отговор) или закрити, подчерта директорът на НЦИОМ. Според Лидия Йорданова
журналистите имат и склонност да генерализират резултатите.

По време на дискусията директорът на АССА-М Михаил Мирчев заяви, че публикуването на процентна скала не е социология. Социологията е в анализа въз основа на представените данни, подчерта той.

Боряна Димитрова, директор на "Алфа рисърч", заяви, че медиите са съотговорни с отговорността на социологическите агенции при публикуване на данните от изследванията. Трябва да има прозрачност по въпроса кой е поръчал социологическото изследване, смята Димитрова.

Обратното становище защити Юлий Павлов от Центъра за анализи и маркетинг, който заяви, че интелектуалният продукт струва пари и този, който е поръчал
определено социологическо изследване, има право да реши дали то да бъде публикувано. Атаките срещу социолозите идват от некадърните политици, каза Павлов.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Общество
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата