Българската социологическа асоциация /БСА/ ще учреди журналистическа награда за коректно представяне на социологически изследвания, съобщиха от асоциацията, цитирани от БТА. Условията и сроковете за участие в конкурса ще бъдат определени до края на месеца.
В Центъра за култура и дебат "Червената къща" журналисти и социолози дискутираха за интерпретирането и представянето на социологическите данни - "Журналисти и социолози - вечните набедени или как да си бъдем взаимно полезни?".
Сред темите на разговора бяха възможна ли е комуникацията между двете професионални общности да бъде по-добра, как социологическите изследвания да бъдат едновременно интригуващи и коректно представени в медиите и могат ли професионалните норми, заложени в Етичния кодекс на журналистите и в този на БСА да намалят възможностите за манипулации.
Ирина Недева от "Червената къща" подчерта, че хората виждат социолозите и журналистите като политически манипулатори. Според журналиста от "Нова Европа" Калин Манолов причината за това е подборът на темите на социологическите изследвания.
Повечето от изследванията нямат за цел да проследят дълбочинно процесите в обществото и не са по въпроси важни за него, каза той. По думите на Манолов задаването на въпроса "За кого бихте гласували, ако изборите бяха днес?" две години преди изборите е манипулиране.
Социологическата манипулация не е възможна без журналистическа манипулация, отбеляза социологът Кольо Колев.
Директорът на НЦИОМ Лидия Йорданова каза, че центърът подготвя среща с журналисти, на която да бъдат обсъдени проблемите, възникващи при съвместната работа на журналистите и социолозите.
Според нея интересът на журналистите към рейтингите на публичните личности е нездрав, понякога журналистите смесват резултати на агенции и сравняват данни от проучвания на различни агенции, които не се базират на еднакви въпроси. Като пример Лидия Йорданова посочи смесването на "одобрение" и "доверие" към определена личност.
В по-голяма част от публикациите не се цитират въпросите, задавани на хората от социолозите, както и дали те са открити (с дадени възможности за отговор) или закрити, подчерта директорът на НЦИОМ. Според Лидия Йорданова
журналистите имат и склонност да генерализират резултатите.
По време на дискусията директорът на АССА-М Михаил Мирчев заяви, че публикуването на процентна скала не е социология. Социологията е в анализа въз основа на представените данни, подчерта той.
Боряна Димитрова, директор на "Алфа рисърч", заяви, че медиите са съотговорни с отговорността на социологическите агенции при публикуване на данните от изследванията. Трябва да има прозрачност по въпроса кой е поръчал социологическото изследване, смята Димитрова.
Обратното становище защити Юлий Павлов от Центъра за анализи и маркетинг, който заяви, че интелектуалният продукт струва пари и този, който е поръчал
определено социологическо изследване, има право да реши дали то да бъде публикувано. Атаките срещу социолозите идват от некадърните политици, каза Павлов.