Каква светлина е нужна за добро хормонално здраве?

Как се отразява светлината на хормона мелатонин?
Обновена: 22 фев 2017 21:00 | 22 фев 2017 20:58, Михаил Чилингиров
2
Каква светлина е нужна за добро хормонално здраве?
Източник: Reuters, архив

Хормона мелатонин има множество важни функции за имунната система. Той е мощен антиоксидант и свободно-радикалов неутрализатор -  свойства, чрез които потиска възпалителни процеси в тялото. Тези и други негови функции го правят толкова важен за имунната система, че липсата на адекватни количества в тялото карат тимуса, ключова жлеза за имунитета, да атрофира – бавно се свива и почти не изпълнява функциите си.

 
Как се синтезира в човешкото тяло? През последните 200 000 години, хората и много други животни на планетата еволюират, настройвайки метаболизма си към количествата светлина и тъмнина през денонощието – развива се биологичен часовник. С понижаването на слънчева светлина, производството на мелатонин намалява, а с това пада ведростта, будността и се доспива. Механизма на този часовник се намира в мозъчна област, позната като супрахиазматично ядро, част от хипоталамуса.
 
Когато очите наблюдават светлина, получените сигнали за нея пътуват по очния нерв до супрахиазматичното ядро, което е силно чувствително на светлинни сигнали. Възбудата на ядрото от светлинен дразнител изпраща сигнал до епифизата (позната още като „трето око“), че вече е ден и е време да се започне отделянето на мелатонин.
 
Изкуствената светлина, която се възприема през нощта силно нарушава този биологичен часовник и производството на мелатонин. Без значение, дали светлината е наблюдавана само за секунда или повече – мелатониновото производство вече е нарушено за поне един час. Колкото и уморено да е тялото и да има нужда от сън, мелатонина ще го подготвя за дневна активност и ще нарушава фазите на съня.
 
Как може да се контрира този ефект? На първо място, важна е светлината у дома след мръкване. От откриването на огъня до днес, хората са еволюирали да приемат светлината му като по-малък дразнител. Жълта, червена и оранжева са светлините, които влияят най-слабо на мелатониновата секреция. Бялата и синя светлини влияят най-стимулиращо. Светлина с дължина на вълната между 460 и 480 нанометра не нарушава мелатониновата секреция, дори може леко да я потисне. Препоръчва се използването на осветителни тела с нисък волтаж и жълто-оранжева светлина.
 
Също така, поне един час преди лягане, не бива да се гледат монитори – компютри, телевизори и мобилни устройства – всички те излъчват бяло-синя светлина, която кара мозъка да мисли, че все още е ден. В спалното помещение не бива да има никаква светлина – дори сиянието от часовник или друг електроуред може да попречи и да възбуди мозъка.
 
Не на последно място – тялото трябва да се излага на поне 15 минути пряка слънчева светлина след събуждане – това ще даде ясен сигнал на хипофизата, че деня е настъпил и може да подейства по-силно от кафе за събуждане.
 
 

2
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
0
 
1
 
! Отговори
Oibib преди 1 година
До Bibio

Добре, че си ти да ни кажеш. Какво щяхме да правим без теб?
1
2
 
0
 
! Отговори
Bibio преди 1 година
Пълна глупост е тая статития
И кое е вярно??
Жълта или бяла светлина???
Аз мога да ви кажа
Че жълтата(топла) светлина убива зрението
Пък вие си пишете тъпотии колкото щете

Ежедневен бюти ритуал според типа кожа
Ежедневен бюти ритуал според типа кожа

Ежедневен бюти ритуал според типа кожа

Чудесни прически, които да опитате (галерия)
Чудесни прически, които да опитате (галерия)

Чудесни прически, които да опитате (галерия)