Как един човек накара света да говори за ракети и Космос?

Човечеството не говори за това от вчера, но много по-усилено последните години
Обновена: 16 яну 2017 15:48 | 16 яну 2017 14:20, Мартин Иванов
113
Как един човек накара света да говори за ракети и Космос?

Космосът е мой

Мераците на световната общност към необятното пространство на космоса и кой първи да го „завладее“ не са от онзи ден. Като тръгнем от най-известната публична надпревара с кацането на Луната и последващото й конспиративно разглеждане дали изобщо Нийл Армстронг е кацнал на там и стигнем до екзотичната или вече не толкова екзотична идея за живот на Марс – това е може би една от малкото теми, която е способна да накара светът да гледа в една посока.

Земята и космоса

Кой е или по-скоро беше основният виновник за комерсиализирането на космоса? НАСА. И другите – космическите агенции на Китай, Русия и Европа, та дори и Индия. От всички тези само НАСА е успяла да прати човек на Луната за първи път през 1969 г. и за последен път през 1972 г. След 40-годишно игнориране на нашия спътник, през 2013 г. Китай успешно прати своя Jade Rabbit на Луната, но без хора. Защо 4 десетилетия никой не праща дори една совалка до Луната е тема на друга конспиративна теория. Междувременно САЩ и Китай гледат на космоса като на поредния пазар и не работят заедно. Американците нямат право да работят с китайците, а последните могат да стъпят в която и да е сграда на НАСА само след предварително разрешение. Тази политика пък блокира и съвместната работа на Китай с Международната космическа станция.

По парите щe ги познаете

Кой колко харчи по своите космически програми? По публични данни Русия и Индия отделят около 1 млрд. долара всяка, Китай и Япония около 2 млрд. долара всяка, Европейската космическа агенция около 4 млрд. долара, a Щатите отделят в пъти повече от всички взето заедно – от 2010 г. насам средно 18 млрд. долара. И тези цифри са заложени само да се увеличават. Любопитен факт – България е една от малкото страни-членки на ЕС, която не е част от Европейската космическа агенция. Румънските ни съседи са част от нея и плащат годишно около 25 млн. евро. Нашата вноска би била в пъти по-ниска, но все пак си имаме Белене, самолети, танкове и какво ли още не, за което отделяме суми ежегодно явно или неявно.

30 млрд. долара годишно срещу един човек

Срещу цялата тази сума на година застава един човек с много по-малко средства, но много хъс и силно послание, и едва ли някой може да оспори твърдението, че в последните няколко години светът говори за космоса и в частност живота на Марс повече, отколкото за едно десетилетие назад заради него – Илън Мъск.

Изпълнителният директор на компанията за електрически автомобили Tesla основава SpaceX в далечната 2002 г. с една единствена цел – успешни безпилотни полети до Марс, а след това пращането на хора и установяването на колония там. Тъй като няма официални данни от самата SpaceX, всички цифри трябва да се приемат с доза съмнение, но те все пак са публикувани – за периода 2002-2012 г. компанията е успяла да привлече 1 млрд. долара финансиране (което е и груба оценка на разходите й) от частни и държавни инвеститори. 100 млн. долара идват от самия Мъск, други 100 от множество частни инвеститори и около 500 млн. долара от самата НАСА.

Да имаш доверието на най-платежоспособната космическа агенция в света

Още през 2008 г. НАСА се обърна към частния сектор за пращането на товари на Международната космическа станция и SpaceX е една от компаниите, с които подписва договор – 1,6 млрд. долара за 12 полета. След като установи, че това й излиза много по-евтино, през 2011 г. агенцията официално спря пращането на свои совалки и товарни кораби към станцията. Това е първата значителна промяна, за която допринася Мъск и то в държавния сектор. Също така със своята ракета Falcon и товарния кораб Dragon SpaceX успява да осигури най-ниската цена за пращане на товари от всички компании.

Компанията се развива толкова добре, че през 2015 г. си спечелва още два големи инвеститора – Google и Fidelity плащат общо 1 млрд. долара за 8,3% от компанията. Малко по-рано сключва още един договор с НАСА на стойност 2,6 млрд. долара за пращането на астронавти на станцията, който влиза в сила от тази година. Всичко до тук е свързано само с нашата планета.

Поглед към Марс и неговата колонизация

След като успя да си осигури плавното функциониране на компанията чрез въпросните договори и инвестиции, Мъск започна все по-усилено да споделя публично плановете си за Марс. Те включват две основни точки – пращането на товарен кораб до Марс през 2018 г. и пращането на хора до 2024 г., които да започнат да градят колония. За сега прогнозната сума за едно изстрелване е 300 млн. долара.

Всички новини, които идват от SpaceX и Мъск ни карат да гледаме на живота на Марс като нещо все по-реално, а не като сюжет от филм. И смело може да се твърди, че този реалистичен поглед се постигна най-вече през последните няколко години. Ако някой преди 10 години е реагирал с насмешка за пращането на хора на Марс, днес едва ли би имал същата реакция.

Пращането на хора на Марс ще е много по-скъпо от всичко до сега

Изглежда, че усилията на една компанията, която най-вероятно борави с бюджет за космос, равняващ се на държави като Китай, Русия и Япония, а скоро и на ЕС, успява да накара хората живо да се интересуват от това какво е бъдещето на Земята и живот на друга планета. Точно тези хъс и визия на Мъск, който успя да зарази човечеството по положителен начин, ще му помогне и за Марс.

SpaceX със сигурност ще се нуждае от все повече средства, особено имайки предвид, че компанията не е изрядна и също се сблъсква с трудности, сред които е експлодирането на една от нейните ракети, и те могат да дойдат по два начина – или да продължава да договоря на четири очи частни инвестиции като тези от Google и NASA, или да стане публична. Второто изглежда все по-вероятно, въпреки че засега Мъск продължава да казва, че SpaceX ще си остане частна компания.

При всички варианти SpaceX ще става все по-известна и сред хората, които едва ли до сега са се вълнували от това какво става в космоса. Но е факт, че Мъск е визионер и успява да привлече хора към каузата си. А какво ли би било, ако оперираше с бюджет като този на НАСА?

И за финал - ето видео от последното успешно изстрелване и кацане на ракетата Falcon 9 и първото за тази година.


113
Още от
Напиши коментар Коментари
67
0
 
0
 
! Отговори
pepo преди 1 година
Бобка,каквото и да правиш тнова не е перпетум-мобиле.Щом се движиш значи консумираш енергия и тя свършва и никакви хватки нама да я въстановиш ако не заредиш.Има приказка че като слиза по надолнище двигателя преминава в генараторен режим но е вятър работа.
66
0
 
0
 
! Отговори
pepo преди 1 година
До читател.Ти зблъсквал ли си със Теслата в страни от рекламите?За разлика от ДВГс изтощаването на батериите пада мощността а не до последна капка гориво да е една и съща.Тръгни ми ти през ноща с четирима човека от В.Търново за южна България през Шипка и тогава друга ще я запееш.
65
1
 
0
 
! Отговори
pepo преди 1 година
До читател.Ти зблъсквал ли си със Теслата в страни от рекламите?За разлика от ДВГс изтощаването на батериите пада мощността а не до последна капка гориво да е една и съща.Тръгни ми ти през ноща с четирима човека от В.Търново за южна България през Шипка и тогава друга ще я запееш.
64
0
 
1
 
! Отговори
Дада преди 1 година
Путлерастията пак се напъва да ръси простотии.
1.Руснаците освен чертежи отвличат цели инженерни екипи
2. Жул Верн праща хора на Луната по тъпата им логика за за Космос се говори заради него.
3. Нямало как да снимат заради радиация, но руснаците нямали проблем с техните снимачни устройства и Лунохода. Между другото радиацията около Венера е в пъти по-голяма от тази на Луната.
4. Официалния бюджет на русия е 1 милиард, но неофициално се подпомага от цялата икономика, както и оръжейния бизнес.
63
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
"Всеки месец по нещо излита" . -
:):) ама с какви двигатели а? - сигурно знаеш :)
62
2
 
1
 
! Отговори
knowhow преди 1 година
Как един човек накара света да говори - как, как?! - Със едни от най-скъпите форверки -марка "космически ракети за многократна употреба"
:)
61
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен

"Имат си ги предостатъчно"

И като имат що не летят? А през зъби купуват услугите на 'ушанките'?
60
0
 
3
 
! Отговори
$ - тц! преди 1 година
Не става само с пари (меринджеи)- требе и акъл (индженери).
59
1
 
1
 
! Отговори
Извода е : преди 1 година
Толкова много пари за маркетинг!
Докато едните с 'парите' само говорят, другите с малкото пари летят към космоса...
58
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 77

Всичката ви такава и на вас русофилите и на руския като цяло. Лежите на стара слава от преди 40-50 години и си мислите, че всичко е наред.
57
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Тук пак почнахте да си ги мерите... аман с тая Русия вече почна да ми писва. Великата ви кочина нещо ново да е измислила? Ангра от 20 години стои в хангара като прототип а РосТакси използва едни и същи стари двигатели които могат да стигнат единствено ниска орбита и толкова.

Падали им били ракетите на Space X... това ли ви е проблема или факта, че матушката ви не е мръднала на никъде последните 30 години и просто така си плюете по хората които се опитват да направят нещо по-значимо от такси?
56
4
 
15
 
! Отговори
variola преди 1 година
Автора на статията е леко казано некомпетентен да прецени какво означава космическа държава, възможности и потенциал за развитие на това течение в нашата държава. Изрази от типа Ние имаме танкове, самолети,Белене и какво ли още не, е олицетворение на олигофренията на подобен тип лица /не хора/ защото те са гъзове. Този тип не знае какво е армия, авиация, държава и други термини които изграждат и крепят държавата, да не говорим за ядрена енергетика и технологии присъщи за развитите страни.
55
10
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Анонимен 70
Напротив ЧОВЕКА Е ИМЕННО ОТ РУСИЯ!!!!!!!!!!!!!!!! Казва се Королев! А преди него - Циолковски!!!!!!! Това са хората, на които се ОСНОВАВА ЦЯЛАТА СЕГАШНА КОСМОНАВТИКА! На техните опити, грешки и успех се учат всички!!!!!! А всичко останало след тях.......дрън-дрън-дрън.......лесно е да усъвършенствуваш нещо - ПЪРВО ГО ИЗМИСЛИ САМ!!!!!!!!!
54
5
 
4
 
! Отговори
SpaceX преди 1 година
71 В двора ми Боби , бъди спокоен , направил съм си алпинеум с лунните камъни
53
7
 
10
 
! Отговори
Хей Боби, преди 1 година
Не веднаж бяха на Луната и пак ще бъдат.
Ако мислиш, че всеки радиационен фон действа на фото-лентата, значи никога не си държал фотоапарат.
Има механични кино-камери и фото-апатари специално за ниски температури, доста по-ниски от -60-80.
И всичко може да се види, ама не в Куртово койнаре...и приборите от там предаваха години наред,
поне прочети, а не драскай глупости
52
6
 
7
 
! Отговори
Е.Т. преди 1 година
До Боби

Ало вЪри в природонаучния музей в София, и ще видиж камък от Луната, от американския народ н абългарския народ. аман от многознайковски.
нАле оставиха там отражатели и всеки учЕн може да прати лазарен лъч и да измери разстоянието в момента !!! а х м а к!
Ако си купиш и телескопче от .... ЛиДЛ например :) може и да видиш това което е останало на повърхността ... аако и това не вярваш питай твоите любимци *** -- те ще ти потвърдят!
51
6
 
13
 
! Отговори
читател преди 1 година
Това не е човек, това е свръх човек, Ilon Musk.
Защо всички коментират двигатели, гориво, история, а не се замислят, как един човек, сам, без ничия помощ, създава нещо , кето е сравнимо с достиженията на цяла държава.
И това не е единственото, той е зад TESLA, зад енергийни проекти, зад новата система за транспорт. И защо от Юж.Африка отиде в САЩ?
Защо тук не се раждат гении, а само "българи-юнаци"?
50
10
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Чакай да позная човека не е от русия :) там освен кал и мъка друго няма.
49
8
 
8
 
! Отговори
Тихомир Томов преди 1 година
Точно така : Човека се казва Wernher von Braun , а двигателя на идеята Адолф Хитлер ! При правилното развитие на войната днес в Софийския Университет щяха да изучават " Лунно Право " !
48
3
 
4
 
! Отговори
pepo преди 1 година
До 59.Дано нямаш предвид мене щото ти говоря точно за течностно-реактивен двигател с две помпи като едната изпомпва окислителя другата горивото а двете са на една ос с една турбина която отначало е въртяна със сгъстен въздух а после с газ-генератор.С втечнен кислорот и ракия от 300 километра по-вече не можеш да стигнеш.А Корольов обира само славата защото двигателя го прави на Гагарин Валентин Глушко и го прави с окислител азотна киселина а гориво керокин.А вярно е че взаимства от Фон Браун