Учени търсят защита от вируси с помощта на прилепи

Млечнокисели бактерии в храносмилателната система ги предпазва от инфекции
Обновена: 22 ное 2021 21:28 | 22 ное 2021 21:00, Петя Славова
Учени търсят защита от вируси с помощта на прилепи
Снимка: Pexels

Влиянието на чревните микроорганизми при прилепите върху образуването на нови вируси е изследвано от учени от Донския държавен технически университет (DSTU), съвместно с други руски учени. Според авторите откритите свойства на някои бактерии ще помогнат да се предпазят хората от вируси, развиващи се в организма на прилепите. Резултатите са публикувани в Scientific Reports.

Прилепите са насекомоядни и плодоядни животни, които могат да живеят до 30 години, което е много дълго време за повечето бозайници. Според учените през този период прилепите могат да акумулират и мутират огромен брой патогени. В много части на света те лесно се предават на хората, като причиняват тежки заболявания, включително вирусни заболявания като COVID-19, предава БГНЕС.

Един от факторите, които предпазват прилепите от инфекции, както обясняват учените от DSTU, са някои млечнокисели бактерии в храносмилателната система. Те влияят върху честотата на естествените клетъчни мутации в червата, които могат да доведат не само до нови, по-агресивни патогени, но и до промени в ДНК на животните.

Чрез изолиране на бактерии, които помагат на прилепите да потискат развитието на инфекции в телата си, е възможно да се създадат препарати за потискане на патогените, предавани на хората, смятат учените от DSTU. Освен това според тях това ще позволи да се разработи механизъм за борба с подобни инфекции на етап, когато болестта все още не е напуснала дивата природа.

"Защитният ефект на млечнокиселите бактерии се определя от техните антиоксидантни свойства, т.е. от способността им да блокират окислението. Те намаляват нивата на свободните радикали в организма - активни кислородни молекули, които "разяждат" клетъчните структури. За прилепите излишъкът на свободен кислород е остър проблем, така че те се нуждаят от ефективни антиоксиданти", обясни Алексей Ермаков, декан на Факултета по биоинженерство и ветеринарна медицина в DSTU.

Учените са успели да изолират 59 различни млечнокисели щама от изпражненията на прилепите и продължават да анализират антиоксидантните им свойства с помощта на лукс-биосензори, чувствителни към окислителните промени в клетките. Според специалистите идентифицираните по този начин бактерии могат да се използват като готов препарат за потискане на инфекции или от тях да се изолира активна съставка и да се разработят нови лекарства.

И чак сега ли се сетиха? Да кажат като открият нещо,а не да се помотват от 8 до 5 в лабораториите.

хх преди 2 години
И накрая Батман им се разкри

Фен преди 2 години
Китайците от Ухан си свършиха добре работата с прилепите, наред са руските донски казаци. Пак ли Фаучи плаща?

То скорпиони, то прилепи, нищо ново

Доколкото си спомням от филмите за вещери - крилце от прилеп

В. преди 2 години
Ние си ги имаме бе Бактерикум Булгарис

човека-паяк и батман са им промили мозъците от малки на тези "учени"

искат да смесят човешки гени с такива на животно, очакват че ще постигнат следващото ниво на еволюцията по насилствен начин, адски изчадия

(-_-) преди 2 години
Браво на учените! Откриха българското кисело мляко!