Най-честите грешки при ползването на антифриз

Да подготвим колите си за студените месеци
6 сеп 2020 22:21, Петя Славова
18
Най-честите грешки при ползването на антифриз
Снимка: Pixabay


Колкото и да не ни се иска да го признаем, лятото върви към края си и идва времето да подготвим колите си за студените месеци. Което задължително включва проверка на нивото на охлаждащата течност. Но в тази привидно проста задача, за съжаление, много често се допускат сериозни грешки.

Може ли да се долива антифриз?

Навремето доливането на антифриз бе наистина проста задача, защото на българския пазар нямаше кой знае какъв избор, а дори и когато имаше, всички бяха по една и съща формула.

В наши дни обаче съвсем не е така. Продават се поне три коренно различни като химичен състав типове антифриз, които са несъвместими един с друг - ако ви е нужно доливане, трябва много да внимавате да уцелите правилния състав. Смесването на два различни типа може да ликвидира радиатора и охладителната система.

Има и друго: с течение на времето химикалите в антифриза загубват свойствата си. Затова, в зависимост от вида му, той трябва да се подменя изцяло на всеки две до всеки пет години. Непрекъснатото доливане за по-дълъг период може да доведе до нежелани отлагания по тръбичките и радиатора.

Основните типове антифриз

На практика всички видове течност за охладителната система представляват разтвор на етилен гликол (или, при най-модерните, пропилен гликол), и вода. Голямата разлика идва от добавените "инхибитори на корозията", тоест веществата, които предпазват радиатора и системата от ръжда.

Навремето доминираха течностите тип IAТ, с неорганични киселини като инибитори на корозията - първоначално фосфати, а по-късно, от екологични съображения, и силикати.

Автомобилите над 10-15-годишна възраст обикновено са пригодени за такива. IAТ антифризът обаче живее едва около две години и след това трябва да се подмени.

По-съвременните автомобили са пригодени за антифриз тип OAТ, в който силикатите са заменени от азоли (сложни молекули, съдържащи азотни атоми) и органични киселини като инхибитори на корозията. Те са по-издръжливи - обикновено до пет години.

Съществуват също и т. нар. HOAТ, или хибридни течности, които са по същество комбинация от първите два типа, със силикати и нитрити едновременно. В утвърдените в ЕС формули се включват и карбоксилати. Те са подходящи за по-екстремни условия, но също имат по-кратък живот и изискват по-честа подмяна.

Всеки от трите типа е несъвместим с другите.

Четете цялата статия в automedia.investor.bg


18
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
17
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Вдигате капака на колата, и там обикновено на резервоарчето пише какъв антифриз трябва да налеете. След това отивате до близката бензиностанция и си купувате колкото ви трябва.
16
0
 
1
 
! Отговори
Хаха преди 10 месеца
Хабе кой ги пише тия статии няма нищо вярно
15
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
И ТОВА Е В РАЗДЕЛ бг.ТЕХНОЛОГИЙ,МНОГО СТЕ ЗЛЕ
14
4
 
3
 
! Отговори
Реалист преди 10 месеца
А най-голямата грешка е да излокаш една туба антифриз,разреден с малко белина,ще ти е за последно,освен ако не и изтр ещял путинопитек де,те даже с една не се спират....
13
0
 
14
 
! Отговори
Драго преди 10 месеца
Аз на Тойотата оня ден сипах 13 годишен, неразпечатан антифриз (с изтекъл срок на годност от преди 10 години) и после доливах смеска от концентрат (също с изтекъл срок на годност) и дестилирана вода и накрая малко ракия, че не ми стигна. Е па, оно си се движи на пушка, нема проблеми.
12
0
 
19
 
! Отговори
Автора преди 10 месеца
Абе нищо не разбирам ама написах нещо... да има.
11
1
 
4
 
! Отговори
До 8 преди 10 месеца
Има и гумени уплътнения , които водата не може да ги смаже
10
0
 
22
 
! Отговори
Уууу преди 10 месеца
Най-голямата грешка е човек да се ограмотява от такъв тип публикации в 5 изречения! Ако не е на ясно, отива в сервиз и пита. Ако иска да бута сам, прочита какво пише производителят, но има едно но! Трябва преди това да е прочел книга за принципа на работа, да е разглобил, поправил или да е работил..Ако губи течности една кола, може да има 100причини. Аз лично сменям сам, защото знам, но приятели предпочитат сервиз, защото искат да ползват колата и да не се цапат.
9
0
 
9
 
! Отговори
тъй де преди 10 месеца
Ако доливаш антифриз, значи се губи някъде!Я навътре, я навън..............
8
22
 
6
 
! Отговори
kaputt преди 10 месеца
Аз си карам целогодишно на вода и нямам проблем, зимата като запаля двигателя загрява и разтапя водата в системата и тя си циркулира, освен това ако е толкова студено че да замръзне водата в системата то значи двигателя ще се охлажда от въздуха, това с антифриза е една световна конспирация
7
4
 
9
 
! Отговори
Не сменяй преди 10 месеца
Уикенда ходих до Кръстова гора. Пътя е с голяма денивелация12%. Всички стари дизели не вървяха и само бълваха облаци сажди , горе имаше едно Волво със заминал съединител и хората се държаха за главата. След него на една кола и изтекоха водите и омаза целия път точно на паркинга. По пътя на връщане две закъсали коли чакаха пътна помощ./спрях да ги попитам дали имат нужда от нещо, но си бяха викнали вече пътна помощ /.
6
9
 
21
 
! Отговори
Не сменяй. преди 10 месеца
Бай Ганьо не купува нови зимни гуми, или слага две предни зимни/трета употреба/, не сменя спирачна течност,не сменя антифриз, не купува зимна течност за чистачки , а си прави бъркоч, от който пада лака на предния капак. Ако нещо тропа по окачването кара докато не се разпадне, и масово долива масло на по старите модели, вместо да сменя. И колата си върви и така поне 5-10 години, докато не го остави на пътя и започне да си проклина лошия късмет, защо на него му се случва...
5
2
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 10 месеца
Това с подмяната на всеки 2 години.... От опит да кажа че и официалните сервизи не я спазват. Когато колата ми направи 5 години ги попитах как-що и ми казаха че ако настоявам ще го сменят , ама си губя времето и 100-150 евра, така и бракувах колата на 12 годинки със заводския .
4
0
 
9
 
! Отговори
Момо преди 10 месеца
До ИмеТази зима ще е така. За другата ще видим.
3
0
 
23
 
! Отговори
Име преди 10 месеца
До МомоМалко е. Сипи му до -100
2
6
 
4
 
! Отговори
Момо преди 10 месеца
Карам Audi 80 заредено с 5,5 литра жълт неразреден концентриран антифриз за -50С.
1
1
 
19
 
! Отговори
ПорЦелан преди 10 месеца
Аз слагам -37C ако има готова смес или го правя някъде 33C. Така за две години ако има нужда се долива само вода. Ако не знам какво да сложа слагам лилав/розов/жълт/син G12+. Може да се долива с G11(син), G12++ или G13(лилав, екологичен). Цветовете са много условни и зависят от производителя. Производителите купуват обикновено разни химикалки от BASF и правят бъркочи кой както си може.