Откриха галактика без тъмна материя, съществуването й - необяснимо

Вече са открити дузини галактики в тъмната материя
6 дек 2021 16:45, Петя Славова
Откриха галактика без тъмна материя, съществуването й - необяснимо
Снимка: БГНЕС

Европейски и американски астрономи откриха малка галактика в съзвездието Риби AGC 114905, която е напълно лишена от тъмна материя. Нейното съществуване не може да бъде обяснено с настоящите космологични теории, съобщи пресслужбата на Британското кралско астрономическо дружество (RAS).

"Теориите, които допускат съществуването на тъмна материя, по принцип не могат да обяснят съществуването на тази галактика, без да използват крайно нереалистични параметри. На свой ред техните алтернативи, включително модифицираната Нютонова динамика, не могат да опишат правилно естеството на движението на газа в AGC 114905", казва изследователят от Университета в Гронинген (Нидерландия) Пол Пиня, чиито думи цитира пресслужбата на RAS.

През последните години астрономите са открили около две дузини галактики, в които тъмната материя или напълно отсъства, или присъства в неочаквано малки количества. Заради изключително ниската плътност на материята изследователите започнаха да ги наричат "свръхразсеяни галактики" (UDG). Големият брой такива открития накара астрономите да изучават активно UDG и да търсят обяснения за тяхното съществуване.

Пиня и колегите му откриват друг такъв обект, докато наблюдават съзвездието Риби с помощта на наземния радиотелескоп VLA. Използвайки мощта му, астрономите проследили скоростта, с която се движи газът в централните области и покрайнините на близките галактики, което им позволило да преценят колко точно тъмна материя има в тях.

Необяснима галактика

Тези измервания неочаквано показали, че тъмната материя почти напълно отсъства в една от най-близките ни галактики - AGC 114905. Намиращ се на около 247 милиона светлинни години от Земята, това е сферичен обект с неправилна форма. Оказва се, че звездната му маса е около 400 пъти по-малка от тази на Млечния път, но тя заема същото пространство като нашата галактика.

Учените са прекарали около 40 часа в наблюдение на въртенето на газовите купове в тази галактика и не са открили никакви доказателства, че тя може да е загубила запасите си от тъмна материя поради сблъсъци с други обекти. На свой ред теоретичните изчисления изключват възможността AGC 114905 да е останала без тъмна материя поради особеностите в разпределението на материята в частта от Вселената, където се е формирала.

Освен това учените са установили, че съществуването на тази галактика не може да бъде обяснено дори с алтернативни космологични модели. По-специално, теорията на модифицираната Нютонова динамика (MOND) не може да възпроизведе начина, по който се движат газовите облаци в тази галактика. Според учените всичко това показва, че настоящите космологични теории може да са погрешни или непълни.

Пиня и колегите му се надяват, че последващите наблюдения на AGC 114905 и други UDG ще дадат точен отговор на този въпрос и ще помогнат на теоретиците да формулират нови модели, които точно да възпроизведат формирането на единични галактики, напълно лишени от тъмна материя.

Истината преди 2 години
Това е като раждането на ГЕРП в политиката на държавата в едно с ръководителите и.

Асен. Когато неолибералите се заделят в тази нова малка галактика и в нея ще започне да се появява тъмна материя.

Nnnn преди 2 години
Знанията на учените са като на бебе

ПроСоТо преди 2 години
И другия:....- "Има стотици готови концепции,които сме приели ,но които може и да са измамни.И разбира се в повечето случаи,исторически погледнато,тези възгледи са неверни.Следователно, ако се поучимот историята, по-голяматачаст от нашите готови възгледи за света просто не са верни "...Та всеки си избира...

ПроСоТо преди 2 години
Ще си позволя / САМО "за спорта" !/ да цитирам два източника...Първия е една хилядолетна Книга,за която повечето от вас не искат ида чуят :- "Въ началото Богъ създаде небето и земята ".....Кратко и ясно...За този,който не иска да ровичка,това е достатъчно...Но има и други..За тях - в следващия цитат..

Леля Минка преди 2 години
Я вчера докат праих манджата, Мичето колежката ми звънна на вайбъра да ми каже, че има мандарини на промоция, я се разсеях и забравих да сложа сол. Та и Господ кат е правил тая галактика, де е блял и е забравил да тури тъмна материя. Човещинка. Кво да правиш.

Доскоро всички телескопи мълчаха,а млечният път беше изчезнал...голям брой звезди също и изведнъж галактика без тъмна материя.Шикалки.Като цялата " наука".

... преди 2 години
...и се логна псевдоинтелектуалецът в полунощ, повтори безсмисления си коментар от по-рано, постави си сам плюсче (и минусче на оня ***, дето посмя да се опита да го учи неща), па си легна доволен. :)Храна за размисъл - ако галактиките са съставени от съзвездия, защо в модерната астрономия има признати 88 съзвездия, а пък предполагаемият брой на галактиките е около 125 милиарда?Лека нощ! ;)

До До 11 ---- Кат си напъна мозъчето, виждам, че светлината, която идва от съзвездията пътува милиони години, докато стигне до нас. Това означава, че това, което се вижда вече не е там - може и да го няма. Това не променя факта, че галактиките са съставени от съзвездия, а не обратното. Не може да има галактика в съзвездие, както твърдят тия мисири. Кво са прайш на умен не мога да разбера.

Всички съзвездия, които виждаме на нощното небе, са съставени от обекти, намиращи се в Млечния път. Когато прочетеш "галактика в съзвездието ХХХ" разбирай, че като погледнеш в посока тези близки звезди, споменатата галактика се намира зад тях (много, много зад тях), а не помежду им. Би могъл и сам да достигнеш до този извод, ако си беше напънал малко мозъчето, вместо директно да започнеш да критикуваш. Поздрави и на останалите гении, дето са ти сложили плюсчета на коментара.

Бааги, преди 2 години
тия откриха коронавируса....

"малка галактика в съзвездието" - Бааахх мааму, досега *** учеха, че съзвездията съставят галактика, а не галактики съзвездия. Бааххти ииидиотите.

Тези галактики са дома на БОГ и неговият СИН. Нямате толкова мозък за да го разберете. Бог не вие дал мозък за да вникнете в творенията му. Да не би да си мислите че той нее знаел на какво сте способни. Мнго добре е знаел какво е сътворил и вие осакатил мозъците умишлено. Едва 10 процента от мозъка го използвате другите 90 са изтрити.

Амеди Догану преди 2 години
Мога да им създам Движение за опазване на тъмната материя!

УчЕните секи момент ше открият съществуването на необяснимото явление наричано Бог. Ужаз. Ми как ше го обяснят?

Много тъмно неща е това Тъмната материя. Пълна тъмнилка дори и за създателите и. Нещо като посебниот македонски язик.

АнонимеН преди 2 години
ХАЙДЕ БЕЗ ГЛУПОСТИ! НАШИТЕ ТЕЛЕСКОПИ НЕ МОГАТ ДА ВИДЯТ ДО КРАЯ НА ТАЗИ ГАЛАКГИКА ! ПЛЕЩЯТ ГЛУПОСТИ , ЗАЩОТО ТЯНА КАК ДА ГИ ОБОРЯТ! ВИЖДАТ ЕДНО ПЕТНО МНОГО ЗНАЯТ КАКВО Е!

Айнщайн преди 2 години
Надали публикациите за Вселената и физиката са интересни и разбираеми за тъпоумния БГ урунгел ..беееее )))

Читател преди 2 години
Открили били, глупости. Ние незнаем достатъчно за нашата планета те галактики откриват.То е толкова далеч че ние с наще телескопи виждаме историята много години назад като се има на предвид скоростта на светлината.

Как изобщо има вода и от къде идва на земята?Приемаме я за даденост,но ако изчезне за 3 дни сме чао!