Училища, учители, ученици... равносметката в образованието

Анализ на Синдикат "Образование" за отиващата си 2017-та
20 дек 2017 13:07, Анисия Иванова
19
Училища, учители, ученици... равносметката в образованието
Снимка: Reuters, архив

През изминаващата 2017 г. три теми се дискутираха основно в просветната гилдия: ще се увеличават ли учителските заплати, кога и с колко; учителите ще успеят ли да приберат липсващите ученици в училище и необходимостта от поетапно пенсиониране на педагогическите специалисти, за да не останем без учители. Това пише Синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" в равносметка за случилото се през годината в образованието. Ето и целият анализ на синдиката, изпратен до медиите.

Учителските заплати

Нека разсъждаваме за учителските заплати през изтичащата година – увеличение с 15% има и то на всички учителски заплати, без разлика дали базата им е ниска или висока, като ножицата е широко отворена между 605 и 1200 лв.

Но има ли логично обяснение защо директорите на образователните институции, скрито от учителите, по нарочен механизъм, вземат между 825 и 1548 лв.? Трудно бихме си затворили очите пред чистата заплата от 605 лева, без осигуровките и данъците, заплата, с която би влязъл в системата един млад учител.

Би започнал, ако реши да стане или остане учител, но това е решение, което все по-рядко се случва. Да приемем, че заплатата на младите педагогически специалисти достигне до 1500 лева нетно, дали те ще дойдат и дали ще устоят на безмерната и безпринципна бумащина, на бруталната агресия на родители и ученици?

Възрастта на учителите

За учителите и тяхната възраст говорим от десетилетия. За съжаление се отдалечаваме бързо от средната възраст на учителите в чужбина, която според Talis e 42 години за САЩ и 43 години за  Европа.

Според НСИ през 2015 година средната възраст на българските учители е била 59 години. Според МОН през януари 2017 г. тя е била 53 години, а сега вече чухме анализи за 48 години. През 2016 година са придобили пенсия над 10 хиляди учители. Тази година ще бъдат не по-малко.

Хиляди учители – пенсионери работят, а само след три години 30 000 педагогически специалисти ще напуснат образователните институции, защото физически няма да имат силата и необходимата за днешния ден модерност и иновативност да преподават и възпитават новото поколение.

Та изводът се налага сам: само с формални механизми и обещания няма да привлечем младите към учителската професия, още по-малко ще ги задържим. Само с формално заявеното желание да намалим бумащината, обаче с увеличаване на ненужния административен обмен и вменяване на несвойствени за учителя задължения, няма да направим учителската професия нито желана, нито търсена и уважавана.

Връщането на учениците в клас

Добрата новина от началото на тази учебна година е, че над 17 000 ученици са влезли в образователната система след упоритата работа на екипите за обхват. Тази кампания започна с голям ентусиазъм, с бодряшки оптимизъм от цялото българско правителство. Но какво се случи после: полицаи и социални служители се разколебаха и оставиха в повечето случаи сформираните предимно от учители над 1000 екипа да прибират учениците сами. Това упражнение не е от вчера. Българският учител повече от двайсет години трябваше да влиза в ролята и на социален работник, и на полицай, за да издири и прибере в училище необхванатите и отпадналите от системата ученици.

Упоритата му работа не се увенча с особен успех, не защото не може или не иска да свърши тази работа, а защото в правовите и демократични държави е национална образователна политика и се осъществява с участието на всички институции. Затова тези необхванати в училище 17 000 ученици най-вероятно няма да ги дочакаме скоро в образователната система, освен ако не сътворим последователна и устойчива политика, а не кампания.

Образованието през 2018 г.

Темата за образованието и за учителите ще бъде определено актуална и през настъпващата 2018 година. Дошло е време разделно и трябва да се реши как ще се върви напред. Стара индианска мъдрост гласи: "Усетиш ли, че яздиш умрял кон, слез от него.“

Нека слезем от еуфорията на формалните механизми и политики, нека назовем реалността с истинските ѝ имена. Време е да спрем да говорим как ще направим учителя богат, а как да му върнем това, което не струва пари, но е далеч по ценно – Авторитет, Доверие и Лидерство във възпитанието и образованието на младото поколение.

Нека защитим учителя реално от излишната бумащина, от родителската агресия, от многобройните вменени отговорности, резултат от безсилието и слабостта на институциите. Защото, ако не го направим, ще изгубим не само учителите, но и нашите деца.

Нека да спрем да говорим, че правим някаква реформа, при условие, че не сме готови да платим нейната цена. 3.6% за образование вместо 6% е ярко доказателство, че реформа ще има, но не сега или както се казва в един известен български филм: "Татко каза, че ще ми купи колело, ама друг път.“

Крайно време е:
- Да признаем колко училища сме затворили, но и да обещаем, че ще има нови;
- Да признаем, че двусменната организация е порочна, но до десет години ще я оставим в историята;
- Да признаем, че образователните ни институции не отговарят на техническите и физическите изисквания за учебна среда, но да обещаем и осъществим качествен и отговарящ на съвременните условия ремонт, но не с парите от заплатите на учителите и директорите.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


19
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
13
0
 
0
 
! Отговори
Неизвестен преди 6 години
Отворете в момента сайта на МОН и сравнете програмите по литература за 7 клас за учебната 2018/2019 г- С учудване ще видите, че .... 1) в учебно - изпитната, утвърдена на 19 януари т.г., фигурира Алеко с "Ниагара" и "Бай *** у Иречека";2) в учебната, утвърдена на 25 януари т.г., същият фигурира с друг откъс от "До Чикаго и назад" и с "Бай *** пътува";Сиреч ще учат едно, а за изпита след 7 клас - друго? Утвърдено с разлика .... 5 дни :)
12
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ходех 7 години на терапия, та да поправя щетите от 12те години в системата на ... МОН.
11
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До Анонимен 12Наизустяване ще има, докато не пенсионират 60 годишните учители. И 70 годишните синдикални дейци.
10
12
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Проблемът в образованието е незаслужено високото заплащане, което получават учителките. Справка- Аниту Баракова с котиту. Изпит като в "Под игото"* ,пред всички и тогава договор и заплата.* Роман на Иван Вазов.
9
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До 6Номер 4 е на партийна издръжка и отрича всичко, което е различно от партийните директиви. Затова пише така. Многократно се закача към постовете ми, за да отрече моите твърдения. Няма аргументи, с които да ме обори и използва умалителни обръщения като "хлапак, момче, върви да учиш" и др. такива, т.е. аз съм невежа и постовете ми са несъстоятелни. На следващия ден постовете ми биват изтривани. Цензура. Истината не трябва да си изрича. Пропагандата върви.
8
3
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До До 2Нямаш и бегла представа за случващото се в сферата на образованието. За пореден път тролиш по мои постове и ме наричаш хлапак, момче и прочие, за да омаловажиш думите ми. Партиен *** си. После ме докладваш на *** и ми трият постовете, които са 1:1 истина.Вътре в системата съм, учител съм, за разлика от теб. Има много безработни учители. Назначенията стават по партийна линия.
7
0
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Не знам някой чете ли изобщо и може ли да коментира прочетената статия ?
6
3
 
13
 
! Отговори
до 4 преди 6 години
абсолютно вярно е,че практиката на връзкарството е широкоразпространена при назначаването на учителските кадри...на пръв поглед се обявяват много места ,които предварително са уговорени вече....има и изключения,например в някое *** училище...или нещо подобно...4 нещо се е заблудил и е далеч от реалността...струва ми се,че такива злобни изказвания говорят за човек със социо и характеропатия....
5
2
 
9
 
! Отговори
196 преди 6 години
Драга Анисия,като изключим проблема за заплатите,всички посочени от теб или поръчани от някой проблеми са несъществени,маловажни,периферни!Именно вашият синдикат подкрепи новия образователен закон,който е и ще бъде в основата на всички беди в образованието.Параграф първи в него трябваше да е посветен на статуса на учителя,нефинансиране на частните училища,нефрагментиране на структурата на горната степен,конкретни стандарти,мобилност на системата,отговорността на родителите и правните органи...
4
9
 
11
 
! Отговори
До 2 преди 6 години
Какви връзки бе хлапак? Учителите ,докторите,мед сестри са кът. Ей това вие интернет поколението в кой живот живеете бе?Явно няма нищо общо с реалният. Аман от пубери -философи А като виждам и поста на 1 явно Вежди е абсолютно прав-не ставате.Жална България с такива чеда.
3
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
В малките градове и села не искат пътуващи учители, за да не плащат транспортни разходи. Има много безработни учители, принудени да си търсят работа като нискоквалифициран персонал. БТ не върши работа.Изчистете пенсионерите, направете центрове, където да се регистрират безработните учители и ги допуснете до системата! Отстранете бариерите пред учителите! РУО по места е Бастион, неразбиваема крепост, населена от ограничен кръг "свои" хора, които си разпределят позициите помежду си.
2
7
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Пенсионирани учители работят, а е пълно с учители в работоспособна възраст, които искат да практикуват професията си, имат нужния професионализъм, образователен ценз, подход, но не са допускани в системата, защото нямат връзки.В малките общини нямат кадри, назначават среднисти, защото не искат учители от областния град.Учител се става само с връзки.
1
3
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Задачите пред образованието са ясни:За 12г. да бъде усвоена азбуката, но не повече от ниво шльокавица.Всеки ученик да прочете първите 20страници на "Винету".Действията събиране и изваждане, колкото да не ги лъжат с рестото в моловете. За активисти на ГЕРБ-Младежи действието изваждане е излишно