Премахват излишния материал в учебниците

Допълнителната програма затруднява учениците, каза Вълчев
18 мар 2020 11:33, Петя Славова
19
Премахват излишния материал в учебниците
Снимка: БГНЕС

Министърът на образованието Красимир Вълчев слага край на излишния материал в учебниците. Това става с публикуваните за обществено обсъждане промени в наредбата за познавателните книжки, учебниците и учебните помагала. Според тях съдържанието на учебниците не трябва да надвишава знанията, които учениците трябва да придобият по съответната учебна програма.

Според  изискванията в действащата наредба, уроците в учебника трябва да отговарят напълно на учебна програма. Това обаче не ограничава издателствата да слагат любопитна информация, която обаче част от учителите също държат да бъде научена. "Практиката показва, че това изискване не забранява на автора/ите на проектите на учебник да предлагат съдържание, което надвишава предвиденото в учебната програма.", посочва в мотивите към промените Вълчев.

Още по темата

Според него допълнителното съдържание в учебниците, извън изискваното в учебната програма, затруднявало учениците при усвояването на учебния материал и се превръща в предпоставка обучението им да се фокусира по-скоро върху придобиването на знания, отколкото върху използването им по време на тестове и изпитвания. С предложните промените министърът цели учениците да проявят по-голям интерес към съответните предмети и умения за учене. "По-лесно усвояване на учебния материал от учениците и преодоляване на негативните им нагласи към учебното съдържание, придобиване не само на знания, но и изграждане на умения за тяхното прилагане от учениците в реални ситуации от живота.", пък са посочените от Вълчев очаквани резултати.

В промените на наредбата е посочено ясно какво трябва да бъде включено в помагалата по различните предмети. Съдържанието на учебника по общообразователните предмети ("Български език", "Математика", "Литература", разказвателните и практически насочените предмети), по профилирана подготовка, по майчин език, по религия и по хореография не трябва включва теми, компетентности като очаквани резултати от обучението по съответните теми или нови понятия, които не за заложени в утвърдените учебни програми.

Информацията в уроците не трябва да надвишава това, което се изисква да усвоят учениците според учебната програма. По чуждите езици също трябва да се следват тематичните области и да се трупат знания по четирите основни умения - слушане, четене, говорене и писане, нови знания. Краят на излишния материал важи и за съдържанието на учебника по учебен предмет или модул от общата професионална подготовка. То  трябва да отговаря напълно и да не надвишава съответната учебна програма по отношение на поставените целите и очакваните резултати и учебното съдържание от типовия учебен план. Уроците в помагалата за деца със специални образователни потребности пък трябва съответстват напълно със съответния специален предмет, специфичните методи на обучение по него, както и темите и структурата на учебната програма.
 


19
Още от Образование
МОН с препоръки за онлайн обучението на децата
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Меко казано трябва да се премахне излишния материал. С него децата не знаят повече, а не знаят нищо. На мнозинството им липсва основата, която остава за цял живот, неграмотни, без формули за смятане, без географска представа за света. Представям си как е по другите предмети. Липсва представа за трудовия пазар и други елементарни знания за света. Наскоро видях българин с висше образование, който не знаеше каква е разликата между дебитна и кредитна карта и какво изобщо е второто.
11
2
 
16
 
! Отговори
334 преди 3 седмици
Ако е бил ИЗЛИШЕН, защо е бил включван в учебниците? Така или иначе, родните тийнейджъри отдавна са разбрали, че те ръководят парада на българското образование; те определят какво и колко да учат, те знаят, че учителите са зависими от тях и затова не ги натоварват "излишно" със знания, не унижават личното им достойнство и с лека ръка пишат шестици, за да бъдат от т.н. "любими учители".
10
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
ДО "виж колко ти е акъла обема на информацията е не да я помниш дума по дума а да хванеш логиката"

Точно дума по дума искат, за това изпитват, на това пишат оценки. И аз искам да ги учат да мислят, ама не. Искат папагалски нагласи и зубърски умения. С тонове всякаква информация, която трябва да знаеш задължително без значение дали ти харесва или не се развива трудолюбие.
9
0
 
11
 
! Отговори
Наблюдател преди 3 седмици
Не всички ученици могат да се слагат под общ знаменател.
Затова на олимпиади /математика,физика и прочее/имаме доста златни медали.
Проблема е ,че не остават в България.
Няма кой да се погрижи за развитието на потенциала им.
Затова ще ги гледаме по тв.
Награда за най-добър икономист беше на Българка.
А това ,че са "изтървани" мисля,че примерите са дадени от възпитанието на родителите.
8
1
 
5
 
! Отговори
Смех преди 3 седмици
До Анонимен

виж колко ти е акъла обема на информацията е не да я помниш дума по дума а да хванеш логиката и да имаш бърза мисъл в ситуация да обмисляш повече варианти,Да запазиш любопитство да разбереш че никога незнаеш нищо и да дълбаешм а не да си мислиш че знаеш и че си много умен като свържеш картинка. И краи филма спира.
7
5
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
За всички, които плюят по децата, предлагам да ви махнат компютрите от офисите, пишещите машини да ги заместят. На полето ще орете с добитъка, а комбайните и другите нововъведения на скрап. Без автомобили, с коне и магарета икато *** с каруцата. Никакви колелета, каква е тая глезена технология, а!?
6
5
 
7
 
! Отговори
Мерзост преди 3 седмици
Всички НПО-ота не са спрели да шетат ида вършат в това време своите гнусни дела! Сега ще махнат останалите малко патриотични произведения и ще вмъкнат гнусотиите си за джендърството ! Бдете! И не позволявайте в това време гнусотиите да се вмъкнат,че после трудно ще ги изхвърлиме! Преди години СПИН-а бе болест на *** и кво се оказа-вместо да ги затворим и ограчим-дадохме им права да сеженят,да осиновяват деца, па и паради да правят! Мерзоста никота не може да остане ненаказана!
5
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До: Тези ученици трябва да се учат на труд и "справяне в огъня" ,а не как да се намери " на баницата мекото "

Като зубрят енциклопедични знания ли се учат на труд? Ако си сигурен, че всичко е важно, отиди да те препитат по всички предмети. Гарантирам ти, че няма да покриеш и за 3 след 5ти клас. Стихчета, адски задачки по математика, смятане на валентности и окисления по химия, милион закони по физика и биология на молекулярно ниво за растителния свят. Чиста двойка си!
4
8
 
15
 
! Отговори
d преди 3 седмици
Да дай само на картинки да ги свързват с химикал. Какво поколение расте жална ни майка.Никога повече нема да има умен човек занапред
3
12
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
този ковид направи революция в образованието, което чакаме от години - без излишна информация, онлайн...
2
6
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Звучи правилно. Всъщност, ако премахнат излишния материал реално ще паднат поне 3-4 класа. Отворете учебниците и ще си спомните какви глупости сте учили, които сте забравили поради изключителната им важност и приложимост...
1
8
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
А ще добавят ли как ББ спаси Б-я от смъртоносна епидемия?