Автобусите от Терминал 2: Организиран лов на чужденци "гратисчии"

Вкарани са в капан чрез липсата на информация, на пункт или автомати за билети
29 май 2017 18:00, Елка Василева
125
Автобусите от Терминал 2: Организиран лов на чужденци "гратисчии"
Снимка: архив, Булфото

На летището в София действа капан, който използва незнанието на пристигащите чужденци. Той е нещо като умален модел на гигантския капан от злоба и простотия, в който се гърчат много от българите, пише Ясен Бояджиев за Дойче веле.

Аз съм от онези многобройни български родители, на които често им се налага да ходят на летището – главно, за да посрещат и изпращат децата си, пише Бояджиев. Докато изпращах сина си преди два месеца (беше си дошъл специално за изборите), на километър преди летището колата ни се развали и се наложи да продължим с такси. Така на връщане случайността ме "качи" на автобус 84 – на първата му спирка точно пред централния вход на Терминал 2.

Ние сме си наши хора...

Докато обяснявах на шофьора къде ми е колата и защо е там, за да разбера дали автобусът спира близо до това място, една след друга три току-що пристигнали млади чуждестранни двойки го попитаха на английски дали автобусът отива до Терминал 1. Шофьорът само повтаряше на български: "Терминал 1, Терминал 1...". Те приемаха това за "да", качваха се и сядаха някъде назад.

Още по темата

Автобусът потегли, но след 15-20 секунди, в края на терминала при стоянката на такситата, отново спря (без там да има официална спирка) и отвори предната врата. Качиха се две контрольорки.

Първи на пътя им бях аз и, без да ме питат нищо, си признах, че съм без билет, понеже още не съм успял да си купя. Това явно изобщо не ги интересуваше, защото едната ме потупа свойски по рамото и с приятелска усмивка каза: "Нищо, нищо. Ние сме си наши." (Ако бяхме другаде в града, със сигурност отношението и към мен щеше да е различно).

След което със строг вид двете се насочиха директно назад и отначало тихо и язвително, а после с крясъци и ръкомахания се нахвърлиха върху нищо неподозиращите чужденци. Последното, което видях, преди да сляза при развалената си кола, бяха изумените им погледи. Освен, че не знаеха български, явно не можеха да разберат как така са се оказали нарушители.

Организиран лов за чужденци "гратисчии"

Тази история толкова ме възмути, че няколко дни се чудех дали да не я напиша. Отказах се, защото реших, че може да е маловажен, изолиран случай. Оказа се, че не е.

Първо моя позната ми разказа за идентична ситуация с възрастно английско семейство. Подложени на същата агресия, те хладнокръвно показвали самолетните си билети, в чиято цена, както навсякъде по света, влиза и трансферът между терминалите на летището.

После няколко сайта публикуваха свидетелството на българка, пристигнала от Белгия. В този случай става дума за 20-ина френскоговорящи младежи, решили да се придвижат от летището до града със същия автобус. Нареждат се чинно на опашка на предната врата с по една банкнота в ръка, за да си купят билет. Но не успяват, защото още след първите трима на шофьора му "писва" да връща ресто, развиква се, че не е "продавач на билети" и, размахвайки ръце, сякаш "гони кокошки", ги кара да се качват и "да не го занимават повече". Точно като по сценарий на следващата спирка се качват лошо гледащи мъж и жена контрольори и се започва същата, че дори и по-възмутителна история.

Сега вече всичко беше ясно: на софийското летище се води организиран лов на чужденци "гратисчии", вкарани преди това принудително в капан чрез липсата на каквато и да било достъпна за тях информация, на пункт или автомати за купуване на билети и т.н.

Решаващо, за да се захвана да напиша тези редове обаче, се оказа нещо друго: един интернет-форум под историята с белгийските младежи. Някои от коментиращите я определяха като срамна, но повечето бяха на друго мнение: "А нас как ни глобяват в чужбина?", "В чужбина съм забелязал, че туземците въобще не знаят български", "Никъде в Лондон, Париж или Брюксел не съм видял надписи на български", "Поредно размахване на пръст от емигрантка", "Отродителче, че дрънка", "Основната задача на отродителите е денонощното насаждане на ненавист и омраза към България, Българите и Българското!"...

Въобще, преобладаващото мнение звучеше много "патриотично", само дето няма нищо общо с истинския проблем.

Въпросът не е в езиците

Той изобщо не е в езиците, надписите, автоматите или организацията на транспорта. Още повече, че, както разбирам, софийската община бързо е подготвила и вече изпълнява "пакет от мерки" в това отношение. Не е и "за да не се изложим пред чужденците". Макар че, разбира се, това не е без значение. Особено при забележителния напоследък (след идването на нискобюджетните компании) наплив на чужденци в София, икономическите ползи от който са несъизмерими с мизерните глоби и "щетите" от незакупените билетчета на летището.

Но да забравим чужденците (както и прословутата си претенция за "гостоприемност"). Дори и нито един да не пристига тук, истинският проблем пак ще си остане, защото той е в нас самите. Истинският проблем е, че се отнасяме един към друг също както контрольорите от автобус 84 към чужденците "гратисчии".

Елементарното уважение, толерантността и човещината са изместени от грубиянщина, злоба, омраза, нахалство и войнстваща простащина. От несекващ стремеж да надхитриш, измамиш и да се изгавриш с другия. (Особено когато е безпомощен и слаб или пък ако е непознат, различен, чужд.) Всичко това е допълнено от ширещи се и задълбочаващи се невъзпитание, необразованост, невежество и неграмотност.

Разбира се, далеч не всички българи са такива. Въпросът обаче явно е в относителното тегло, в критичната маса, която накланя везните в едната или другата посока. Всъщност, капанът на летището е нещо като умален модел на гигантския капан от злоба и простотия, в който се гърчат много от българите. Този капан не само прави живота им много по-неприятен и труден. Той има и огромен отрицателен икономически ефект, от който губят всички, независимо към коя категория принадлежат. Защото не е вярно, че причина за озверяването в отношенията между хората е бедността. По-скоро зависимостта е в обратната посока.

И още една история

Накрая още една история. Късно вечерта, летището в Лисабон. Пред изхода за пристигналите пътници е спирката на автобуса - същия като софийския, обикновена градска линия. Шофьорът, около 65-годишен нисък мъж с бяла риза и вратовръзка, в отлично настроение, с неизменна и искрена усмивка не само продава билети на всички, но и подробно и спокойно, на беден, но ясен английски, отговаря на всички въпроси – кой къде трябва да слезе, за да стигне там, закъдето е тръгнал.

Млада чернокожа жена се притеснява, че не знае къде е хотелът ѝ, и получава подробни указания как да го намери. После потегляме и на всяка спирка шофьорът се обръща, за да подсети слизащите за спирката им, след което търпеливо ги изчаква и изпраща с добра дума. Чернокожата жена още веднъж получава подробни указания и приятелска усмивка. Ние също. Всичко е толкова лесно и просто, а всеки, който е пътувал по света, ще ме разбере.

Впрочем, недостигът на такова човешко отношение е една от причините, които правят все повече български родители изпращачи на летището. А децата им – "емигранти" и "отродителчета".


125
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
103
0
 
1
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
тази практика е от 50 години и няма сила която да разбие тази мафия
102
0
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Другата голяма дивотия, е че трябва да си купят билет и за куфарите, а това наистина не могат да го разберат и българи и чужденци и започва едно масово глобяване на което съм бил свидетел. Това също го няма другаде. Как да искаме туристи - по чорапи ли да дойдат и ако може да стоят по-дълго?
101
1
 
4
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
Това искаме всички-едни нормални условия за пътуване.А не недомислици и рекет!
100
0
 
2
 
! Отговори
Димитър преди 3 години
Хората отдавна са го решили този проблем по света, но ние още откриваме топлата вода. Ето как е в Чикаго- летището е с 5 терминала, между тях се движи влакче без машинист, няма билети. В рейсовете няма кондуктори, няма контроли, качването става от предната врата, шофьора контролира таксуването, няма гратисчии. Шофьора не връща ресто, трябва да си приготвил точни пари $2.25 или ще ви издадат карта за сумата която сте пуснали в машината за таксуване.
99
0
 
6
 
! Отговори
свинщина преди 3 години
А как автобуса между терминал 1 и 2 спира възможно най-далече от метростанцията? Питаш шофьора защо е така, и ти се отговаря - Ей го къде е, да не е далече.
пс. Да, това за билетчетата е така. Пладнешки обир.
98
0
 
2
 
! Отговори
Циклоп преди 3 години
Питайте юрдечка, она че ви каже че на запад е така
97
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Шофьорът в Лисабон е усмихнат и любезен, защото знае, че в края на месеца ще получи заплащане равностойно на труда му сигурно и бонус за добро отношение. Докато тук заплатите са от 800 до 1100 лв и задължително ти слагат някоя глоба за забавяне в грфика. Та така. Каквото й да си говорим - всичко е пари!
96
0
 
7
 
! Отговори
анонимен преди 3 години
А в крайна сметка кога ще има връзка между първи и втори терминал.Без такива измислени бусчета, а нормална връзка,както навсякъде по света?
95
0
 
7
 
! Отговори
F преди 3 години
Имам една позната която учеше, а сега и работи в Германия. Като си идва в България не хваща самолет до София, а до Букурещ откъдето я взема баща й. Хем по-близо, хем пътя е по-лек. Защо да ходи в затънтената София.
94
3
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
до 91

Преди няколко години като бях във Виена, трамваите бяха с режим на свободно качване и имаха перфоратори вътре. Почти никой обаче не говореше английски, което много ме затрудни. Липсваха и ясни инструкции и надписи (е, освен на немски) и се возихме на страх...
93
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
някой беше написал, че билета за трансфер между терминалите на летището в барселона е 5 евро.
пълни глупости, както навсякъде другаде, транспорта е безплатен между терминалите.
билета за влакчето от центъра на града до летището беше май около 3.40, колегата нещо много сериозно се е объркал с тия 5 евра или просто си пише свободни съчинения без да е бил никога там.
92
22
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
От Дойче юде Свинеле пак са се разквичеле. Обаче безплатен обед нема особено за чивутите и следователно - щтраф бецален битте!
91
0
 
4
 
! Отговори
lili преди 3 години
Извинявам се-така става когато не се виждаме-искренни извинения.Идеята ми беше ,че пътувам често и автобусче или няма -ако не попитам,или има много хора.
90
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Навсякъде по света транспорта между терминалите на едно летище е безплатен.
89
0
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
За пристигащите в Женева, на летището има автомат от който с натискане на един бутон получаваш безплатен билет с който може да пътуваш по цялата градска мрежа в продължение на 1 час и тридесет минути от момента на издаване на билета. Удобно, практично и много просто.
88
0
 
21
 
! Отговори
Мъдреца преди 3 години
Уви истината е че "гигантския капан от злоба и простотия" се превърна в държавна политика. Невидима, трудна за доказване, но вездесъща като корупцията на управляващите. Едно време са убивали и затваряли по-способните българи, за да няма такива дето се издигат над средното ниво. "Подстригваха тревеата за да няма плевели" беше израза. Тия времена минаха. Сега се работи по-културно - напъждат ги/ни, и то доста успешно. Така България се преименува в *** а напоследък в "Абсурдистан"
87
0
 
5
 
! Отговори
Мъдреца преди 3 години
Ей винаги съм се чудил как става, ама майните все по-практични излизат от софиянците. Както си е лафа - "Хем тъй - хем иначе", ама са го удурдисали някакси. И пари да има за за транспорта, и пътника спокойно да се вози, че и работни места за възрастните хора да разкрият. Евалла!
86
4
 
16
 
! Отговори
Валентин преди 3 години
Аз пък да споделя как преди 15 години бях във Финландия и пътувахме с влак, когато се оказа че вместо на "нашия" влак, сме се качили на експресен който беше по-скъп и не беше обозначен по никакъв човешки начин. Само че контрольорът пе де раст ни проби билетите и ни каза, че сега трябвало да "доплатим" по 50 ли колко евро на човек. В същото време до нас едни финландци, същото положение, но на тях им каза че могат да слязат на следващата гара и да сменят влака. И това не беше ок.
85
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Добър вечер приятелю млад, добър вечер другарю. Добре дошъл в нашия град, добре дошъл в България. Вземи във този хубав ден една българска глоба от мен.
84
21
 
8
 
! Отговори
Цитат: преди 3 години
"В този случай става дума за 20-ина френскоговорящи младежи, решили да се придвижат от летището до града със същия автобус. Нареждат се чинно на опашка на предната врата с по една банкнота в ръка, за да си купят билет. Но не успяват, защото още след първите трима на шофьора му "писва" да връща ресто развиква се, че не е "продавач на билети"
До спирката има бутка където продават билети.
Шофьорите са под стрес. Човека има да гони разписание, не може да обслужи хем над 20 човека, е хем да е навреме