Задружни: Глогово - селото, в което не заклюват домовете си

Помаците от Тетевенско пазят своите традициите
29 сеп 2018 14:15, Александър Попов
44
Задружни: Глогово - селото, в което не заклюват домовете си
Снимка: Novini.bg

С трудолюбие, честност, задружност и гостоприемство помаците в Тетевенския край пазят живи своите традиции и обичаи, заедно отбелязват християнските и мюсюлмански празници, задружно строят домовете си и се грижат за поминъка си.

Едно от тези села е Глогово, където живеят около две хиляди души, изцяло помаци. Разположено е на 30 км северно от Тетевен, в северните склонове на Васильовската планина. До 1959 г. е било махала към село Градежница, след това е придобило статут на самостоятелно село, разказа за БТА Красимир Киров, първият кмет на селото след демократичните промени. След помохамеданчването населението приема облеклото на поробителя, но не и езика. Местните претендират, че говорят най-чистия български език.

В селото има детска градина с около 70-80 деца, както и училище до 8-ми клас със 150-160 ученици, разказа съпругата на Киров - Зоя Кирова, която е и секретар на Народно читалище "Ариф Дженин -1961 г.". По думите й читалището развива богата творческа дейност. Към него има детска и женска певчески групи, както и битов народен оркестър. Носители са на много награди от национални и международни фестивали. В селото има сформиран и сватбарски оркестър.

Характерно за помаците е, че те не се разселват, рядко се женят в друго село или град. Живият в големи къщи. Сами строят домове си с безвъзмездната помощ на роднини и приятели. Задружни са и си помагат във всичко, разказват местните. Помаците са трудолюбив народ, в Глогово се препитават с малинобер, производство на картофи и дърводобив. В миналото е било развито и тъкачеството. Част от мъжете днес изкарват парите си в чужбина, а жените работят във фабрики, основно в Ботевград.

По думите на Киров в селото няма битова престъпност. Те не заключват домовете и колите си, защото всички се познават и си имат доверие. За помаците честността е сред най-характерните добродетели. Ако влезе непознат човек в селото, те веднага разбират. Трудно приемат хората извън тяхната общност, но ако спечелят доверието им, са гостоприемни и добронамерени с тях.

Освен в делника помаците са сплотени, гостоприемни и традиционни и в празника. Подготвят големи софри както за християнските, така и за мюсюлманските празници с характерни за тяхната общност и край ястия. Сватбите, кръщенетата и другите лични празници празнуват на улицата, всички заедно, с богати трапези и много музика и веселие.

Байрама например посрещат с хляб с нахут, който се замесва първия ден, разказа Зоя Кирова. Първоначално зърната на нахута се смилат. В глинено гърне с царевично и бяло брашно нахутът се подбърква с топла вода, след това се увива и се държи на топло. След като сместа бухне, се подбърква в по-голям съд. На сутринта жените от махалата, които искат да месят, отиват и жената раздава от сместа. Връщайки се по къщите си, в съд смесват брашно, сол, захар и гореща вода, след това прибавят сместа с нахута. Омесват тестото и го оставят да втаса. Пекат го на малки питки, които намазват отгоре с яйце. "Питката се раздава, като на нея задължително трябва да има локум и подпечено яйце. То се приготвя, като се разбият в една купа яйца, брашно и сода. Сипват се в тепсия и се запичат", добави Кирова. Такава питка се прави и на Гергьовден.

За сватбите и кръщенетата местните готвят в големи казани, тъй като се кани цялото село и роднини от други населени места. Готви се за 500-700 човека. На сватбите гостите се посрещат със супа, боб с месо, както и салата - зелева или картофена.

Супата се приготвя с телешко или овче месо. Нарязва се на ситно, слага се в баката, прибавя се лой или олио на дъното. Нарязва се лук и чушка, изпича се. Слагат се и доматите. Налива се вода. Когато е готова супата, се слага фидето. След това се прави застройка. Някои я правят с прясно, а други с кисело мляко и яйца. Слага се и мерудия, черен пипер, чубрица.

По думите на Кирова супата е задължителна. Второто ястие може да е зеле с месо. Прави се понякога и таратор, който замества салата.

За боба месото също се изпича, слага се лук и чушка. Бобът се вари отделно. Смесва се с изпеченото месо. Слага се девесил, копър, чубрица, черен пипер.
Обичаите около помашката сватба са се изменили с времето, но менюто остава същото. В миналото булката се е изписвала, като лицето й се е украсявало с лоторки (пулета), които се лепят в точно определена форма. Обличала се е в шалвари, кенарена риза, елек, шарен бариш. На главата трябва да е червен бариш, под него надолу се увисват още 5-6. Имало е и малка "кумичка", облечена като булката.

"Майката и бащата на един клон от джанка, тъй като е най-плодородното дърво, нареждат платове, терлици, забрадки. Задължително се слага огледало, което булката носи през целия ден, когато минава по трапезата и целува ръка на всеки един гост. Трябва да се гледа в него, за да не са разногледи децата", разказа Зоя Кирова.

И днес тържеството винаги е при младоженеца. Сега вече булките не се обличат в шалвари, а в булчинска рокля. Нови са традициите, свързани с хвърлянето на букета, чупенето на пита и др.

Майките на булката и на младоженеца даряват мъжете с кърпи и чорапи. Запазено, особено сред по-възрастните жени, е ходенето с шалвари. Затова на най-близките роднини подаряват платове, а на всички останали жени - забрадки. Всички дарове за младоженците се обявяват публично на микрофона.

Сред другите характерни гозби са баклавата и старешкото точене, като в селото има жени "точачки", които разточват корите и те стават като лист. След това петурите се оставят на слънце, за да "напръхнат". При старешкото точене се изпича царевично брашно в масло и след като изстине се троши в него сирене. Ръси се по петурата, която се навива едновременно от двата края, слага се в тавата и се пече. След като се опече, се вари солена вода с масло. С този сироп се залива старешкото точене.

При баклавата сиропът е от сол, вода, захар и ванилия, като се вари около два часа и половина. Разточват се корите и като "напръхнат" се навиват и нарязват на парчета - малки топки. Редят се в тавата. Залива се с изпечено масло всяка една топчица и се пече. Изпечената баклава се залива със сиропа и се поръсва с орехи.

Доказателство, че помаците обичат празниците е и празнуваният от тях Банго Васил, когато приготвят тиквеници. Разточват се тънки кори и се пекат на печка на дърва. Вари се тиква със захар. Разбива се и в сместа се слага изпечено царевично брашно с масло. Реди се петура, намазана с масло и поръсена със смлени орехи, след това следващата, която се намазва с готовата смес и така се редуват. Отгоре се слага сурова петура. Пече се 15 минути, разказа Зоя Кирова.

Обичаите и кулинарните традиции на помаците са интересни не само за българите, но и за чужденците. Всяка година селото се посещава от групи чуждестранни гости, които семейството на Зоя и Красимир Кирови посрещат и разкриват пред тях гозбите, носиите, природата, обичаите и фолклора.


44
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
42
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 4 седмици
Какво е това "помохамеданчване" ???
41
0
 
0
 
! Отговори
POMAK преди 1 година
За хората, интересуващи се от истината,препоръчвам: Ятаган и меч - Токораз Исто.Чети, научи ни "историята"и след това осъждай.
40
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Бакъря

Хаха много повече имаме по домовете си от вас
39
1
 
6
 
! Отговори
Помакиня преди 1 година
Глогово е най-красивото село,помаците са най добрият етнос който все още крепи държавата
38
2
 
1
 
! Отговори
ПОМАК ОТ ТУК! преди 1 година
Хах, как пък точно Глогово избрахте :D
37
0
 
6
 
! Отговори
анонимен преди 1 година
Ало хейтърите,защо не си гледате работата явно повечето от вас бе са ходили в Глогово и не знаете нищо за тези добри и гостоприемни хора спрете да хейтите преди да знаете.
36
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен

26 Исляма е бил ознат, но не и разпространен. Много е трудно да се каже, какво и как точно са почитали, някакви си хора, преди 700 години. Знаем, че православието е било религията на българите от онова време, но не можем да кажем, със 100% сигурност, че е било религията на всички българи.
35
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До 33

ТИ май си учил, по книгата "Pod Igoto" на 6liokavica писана ...
34
9
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Не ги разбирам тези хора помаците.Хубаво-работливи били,добри били ама дебели глави бе,с промити мозъци..."След помохамеданчването населението приема облеклото на поробителя, но не и езика. Местните претендират, че говорят най-чистия български език."...Защо тогава Сандо ги наричаш помашки народ? Българи са,но преклонили глава пред ятагана и приели чуждата поганска вяра-затова и не ми допадат.защото са предали кръвта българска и род.
33
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Щом не се краде , значи в селото няма гербери.
32
0
 
2
 
! Отговори
baiko ne e e преди 2 години
do edo 31 glogovo ne e v rodopite ako si y4il i si balgarin teteven ev bajkana do love4 i gabrovo izy4i balgari9 i togava pi6i komentari
31
0
 
3
 
! Отговори
анонимен преди 2 години
2 грешки, в заглавие и под заглавие. Няма смисъл да чета повече
30
3
 
4
 
! Отговори
Едо преди 2 години
СЛЕД ОКОЛО 3 ГОДИНИ, МОИ ПОЗНАТИ, БОГОСЛОВИ, ПРОЖЕКТИРАЛИ ФИЛМА ,,ИИСУС" ВЪВ ВЪПРОСНОТО РОДОПСКО СЕЛО. И СЛЕД ТОВА МИ РАЗКАЗАХА, ЧЕ ПОСЕТИТЕЛИТЕ НА ФИЛМА, ЯСНО СИ СПОМНИЛИ ЗА МОИТЕ ОПИТИ ДА ГИ ЕВАНГЕЛИЗИРАМ. А ИНАЧЕ, ФИЛМЪТ ГИ ВПЕЧАТЛИЛ. ,,Дерзайте, защото трудът ви за Господа не е напразен!".
29
1
 
6
 
! Отговори
Едо преди 2 години
Продължение. А АЗ ИМ ЦИТИРАХ БИБЛИЯТА: ,,Блажени сте, когато ви хулят и гонят, понеже така гониха пророците, които бяха преди вас. Радвайте се и веселете се, защото голяма е наградата ви на Небесата!". И ,,...От към тяхна страна се хули, от към ваша страна се прославя". В РЕЗУЛТАТ-ОСТРА КОНФРОНТАЦИЯ И ЗАПОЧНАХА ДА НАЛИТАТ НА БОЙ. ВЪПРЕКИ ЖЕЛАНИЕТО МИ, ДА ХВЪРЛЯ ДОБРОРО ХРИСТОВО СЕМЕ В СЪРЦАТА НА ПОМАЦИТЕ, ТЕ ВДИГНАХА ПЕТАТА СИ ПРОТИВ МЕН. Следва
28
4
 
8
 
! Отговори
Може би преди 2 години
помаците са смесен произход между българи и турци и са избрали мюсюлманската религия. Ама нещо не се връзва, половин българи, живеят си в родината, няма вече робство и не са християни. Чудна работа! Иначе изглеждат добри хора.
27
4
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Съботна статия, няма нищо вярно. Т.нар. помаци в тези села не знаят една дума на турски, не празнуват мюсюлмански празници, напротив почти всички християнски празници се почитат, и да, има кръщенета, както и много сватби минават и с църковна венчавка. Това е истината.
26
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Съботна статия, няма нищо вярно. Т.нар. помаци в тези села не знаят една дума на турски, не празнуват мюсюлмански празници, напротив почти всички християнски празници се почитат, и да има кръщенета, както и много сватби минават и с църковна венчавка. Това е истината.
25
4
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Този пък! Били муслимани отпреди турците да дойдат!И как дойде този ислям преди турците?Чрез радиовълни или Whatsapp?
24
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Сватбите, кръщенетата и другите лични празници празнуват на улицата, всички заедно, с богати трапези и много музика и веселие."

Какви кръщенета правят помаците ?!?!?
23
6
 
13
 
! Отговори
ГЕРП преди 2 години
Не заключвате домовете си? Тогава идваме при вас!
ГЕРП - да откраднем всичко!