Професор предупреждава да внимаваме с витамин D

Безконтролният прием крие рискове за здравето
17 ное 2020 16:37, Ния Христова
20
Професор предупреждава да внимаваме с витамин D
Снимка: Pixabay
Едно от условията за поддържане на добър имунитет е разнообразното и балансирано хранене, категорични са експертите, които дават съвети как да се храним по време на COVID-19. Препоръчва се да не се употребяват безконтролно хранителни добавки, съдържащи селен, цинк, витамин D и витамин С.
 
"Когато се приема в по-големи количества, витамин D е хепототоксичен и се отлага в депа в организма, може да има неблагоприятен ефект върху бъбречните функции и костната система", каза пред БНР проф. д-р Веселка Дулева, главен координатор на Експертния съвет в специалността "Хранене и диететика", началник отдел "Храни и хранене" в Националния център по обществено здраве и анализи (НЦОЗА).
 
"Безконтролният прием дългосрочно на високи дози, които към настоящия момент виждам, че се препоръчват, крие рискове за здравето", посочи тя.
 
Проф. Дулева обясни, че добри хранителни източници на витамин D са мазните риби – сьомга, херинга, скумрия, месата – особено червените, яйчният жълтък, ядките и семената. "Този витамин обаче е с по-малка усвояемост, затова трябва да прекарваме повече време навън, когато има слънце", допълни проф. Дулева.

20
Още от Общество
Колко ще струва отоплението при работа и обучение от вкъщи?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
18
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Относно стоенето на слънце, дори по 12 часа наден да стоиш навън през зимата в България, почти никакъв витамин Д няма да получиш, защото имаш нужда от лъчи с точно опредена дължина. Който казва, че през зимата може да получиш каквато и да е част от витамин Д, лъже. Или не знае какво говори.
17
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен

Не е вярно. Аз шест месеца вземах по 20 000 единици (от най-добрата марка, която се продава тук) и си направих изследване, бях точно в нормата.
Докторите, които казват каква ти е дозата, без да са ти видели изследванията ти, са или тотално неграмотни, или съвсем умишлено лъжат.
Тук бях пуснал и изследване от САЩ, което доказва, че прием под 4 000 единици на ден не върши никаква работа.
Нищо не пречи да си вземеш и седмичната доза на един път, примерно 50 000 единици.
16
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Скумрийка е истината, също и винце със сиренце. Добавките са за жителите на дъмбфакистан.
15
1
 
0
 
! Отговори
До 13 преди 2 седмици
От Бургас съм знам ги аз тарикалъците ама въпреки това със с дефицит на витамин Д.
14
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Витамин Д става опасен за възрастен човек ако в продължение на 3 месеца се вземат ежедневни дози от 10000 единици нагоре. Иначе нормалната поддържаща доза е 2000 единици на ден, ако има дефицит на витамин Д може и 4000 единици на ден до нормализиране на нивото му в организма.
13
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
До Анонимен

"От рибите и месото пак се добавя но в малки количества и бързо се усвоява"

Ем чи то туй сий бонус бе! Таман барзичко! Ако чуиж чи вай полазила корона - хап хап цацка с бира, бързичко вкарваш витаминка де и опааа! ПрецАкал си вируса! И за той ша са барна по тиквата, де мий акъла, за да те вдъхновя, да станеш и ти селски тарикат!
12
1
 
0
 
! Отговори
И ловец съм и рибар преди 2 седмици
До Анонимен 11

Може и сега. Покрива на къщата ни е остаклен и е много приятно, да си пусна топличкото и да съм по банкси през деня. И не, не работя и имам много време. Работата съм я оставил на балъците! Хеехеее
11
2
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Може да се усвои от слънцето, но само лятото когато слънцето е силно......Трябва обаче постоянно да си гол и да не носиш слънчеви очила, очите поемат доста от витамин Д.
10
1
 
4
 
! Отговори
Lora преди 2 седмици
Много от представителите на бялата раса не усвояват витамин Д от слънцето, независимо колко се излагат на слънце. Проблемът е генетичен, за това в много страни при редовен кръвен тест един от задължителните показатели е ниво на витамн Д и витамн В12. Тези хора задължително трябва да приемат допълнително витамин Д като хранителна добавка, защото липсата води до пробелми в организма.
9
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Може да се усвои от слънцето, но само лятото когато слънцето е силно. Зимата няма кои да стои в студа дори и да е слънчево. От рибите и месото пак се добавя но в малки количества и бързо се усвоява. В такъв случай могат да се комбинират капки или таблетки витамин и по възможност балансирано хранене.
8
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Основната функция на калциферола е да помогне с абсорбцията на останалите витамини и минерали.
Също така за да се избегне пренасищането от калциферол трябва задължително да се пеема с витамин К3.
Много от учените смятат калциферола за хормон.
7
0
 
3
 
! Отговори
Др преди 2 седмици
До A, D и K
Колко хора мислиш, че знаят какво е Синергия? Просто кажи, че действат заедно - когато се приемат заедно се усвояват многократно повече. Ааа, и да не забравя - всичките са мастно разтворими! Така, че без вратна пържолка, ребърца или сланинка по време на приема нищо не става, за разлика например от витамин Ц, един от най важните витамини за имунната система, който е водноразтворим :)
6
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Ей, изкупихте ми витамина, а аз имам недостатъчност за разлика от вас, дето гълтате апчета без да знаете защо.
5
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Безспорно синтетичните витамини имат по-ниска усвояемост в сравнение с естествените източници но това не означава ,че няма смисъл от тях.
4
0
 
1
 
! Отговори
A, D и K преди 2 седмици
синергетици! Ако жулиш само D не очаквай резултати!
3
14
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 седмици
Всякакви витамини (но особено витамин D) приемани като хапченца и хранителни добавки, вместо по естествения си начин, са с много нисък праг на усвояемост от организма, и съответно ефекта им е почти никакъв...
Витамин D се усвоява само от слънцето, всичко друго са празни приказки за пълнене гушите на фармацевтичните компании
2
3
 
17
 
! Отговори
слънчеви бани преди 2 седмици
И как да стане от слънцето? То нали точно пониженото излагане на слънце е една от основните причина за понижаване на имунитета през зимните месец.
Трябва да се стои поне 1 час с доста открити части на тялото на слънце, иначе няма как да стане витамин Д. А при максимум 10 градуса навън едва ли някой ще тръгне да се пече.
1
2
 
46
 
! Отговори
ГосТ преди 2 седмици
Българина яде само сьомга, херинга и телешко. Нали взема по 1800 лв "средно" .