Какво е бъдещето на БДЖ?

Европа подновява локомотиви на въглеродно гориво
Обновена: 21 фев 2022 21:48 | 21 фев 2022 21:44, Анисия Иванова
14
Какво е бъдещето на БДЖ?
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Железопътният транспорт не може и не трябва да се възприема като отделна система, а като интегрирана част от общата транспортна система в България. Това коментираха проф. Симеон Ананиев, Асоциация на предприятията в железопътния транспорт и Мартин Янев, зам.-председател на Клъстер "Зелен транспорт", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria с водеща Живка Попатанасова.

"Когато се представя една програма, тя трябва да е за целия транспорт. Грешно е да се представя железницата като нещо отделно. Не, тя е част от системата. Има три стълба - инфраструктура, вид превоз и най-важното звено е логистиката - фирмите, които осигуряват товара и взаимодействието между отделните видове транспорт", подчерта проф. Ананиев. "Министерството на транспорта трябва да работи заедно с Министерството на регионалното развитие... и да има две цели - по-голяма мобилност на хората и възможност за бърза и качествена доставка на стоки".  

Лошо впечатление прави, че всяка една нова власт тръгва от начало, подчерта проф. Симеон Ананиев. "Трябва да се върви към надстройка, а не само към реформи".

"Притеснява ме, че новото ръководство няма да има време и възможност да направят ново начало и отново ще попаднат във въртележката на смени, проблеми, съдебни дела. Планът е амбициозен, но нека след шест месеца някой да дойде и да направи т.нар. SWAT анализ - какво е постигнато, какво е плюс, какво е минус", каза проф. Ананиев.

По повод сливането в Холдинг БДЖ, пътническите и товарните превози до септември месец той коментира: "Едно такова сливане има плюсове - ще се намали персоналът, ще се оптимизира, но има и минуси, които могат да доведат до съдебни дела за т.нар. кръстосано субсидиране, тъй като пътническите превози се финансират изцяло от държавата на влак-километри. В тази връзка чисто организационно, освен подбирането на кадрите, не виждам перспективи за голям успех".

Проблемите в железопътния транспорт са доста сериозни и са натрупани в последните три десетилетия и да се оправят за една година е не просто амбициозно, а невъзможно, подчерта Мартин Янев.

Погрешно е да се смята, че железопътният транспорт трябва да се конкурира с автомобилния. Транспортът е взаимообвързана система от различни играчи. Мрежата е изключително важна и трябва да се набляга на нея, обясни Янев. "Има лостове за единични и групи вагони, което е изключително голям разход и е неконкурентоспособен спрямо камионите, но има такива лостове, където част от разходите се поемат от държавата или от ЕС чрез финансиране по линия на Зелена сделка или Транспортна свързаност и др. Това е стъпката, в която трябва да се мисли, за да може железопътният транспорт да се лансира като зелен транспорт".

В момента в Европа върви масово подновяване на локомотиви на въглеродно гориво. Немските и австрийските железници са се наредили на опашка - ЕС ги финансира почти на 100% или на 80%. Намерена е технология за зареждане в депата, каза Янев. "За съжаление ние сме назад поради незнание и липса на информация. Един такъв влак с такъв локомотив ще направи обиколка на Европа. Април месец този пилотен влак ще дойде и в България".

Има още един голям проблем, свързан със счетоводството и европейското законодателство.

"Не е необходимо да се пътува с високи скорости. Трябва да се мисли не само за скорост, тя е важна, но не е единственият важен фактор. Удобството, комфортът и услугата са много по-важни от скоростта", подчерта Мартин Янев.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


14
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
2
 
1
 
! Отговори
АМИ , ПРОСТО Е...! преди 2 години
ВДИГАШ ЦЕНИТЕ НА БИЛЕТИТЕ , СЛАГАШ УРЕДНИК НА ВАГОНА ДА ЧИСТИ ДА ПАЗИ РЕД И ДИСЦИПЛИНА И .....ГО КАРАШ ПО ЕВРОПЕЙСКИ...ХА,ХА,ХАА....ЕТО ТИ "ПРОМЯНАТА"!
8
5
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Цените на билетите вече са по скъпи от автобусите ,а вагоните им са,в окаяно състояние )а да не говорим за таолетните ,какво бъдеще ,другарю лъжец
7
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
30 години разсипия в БДЖ, и сега видиш ли изведнъж щели да правят промени. Ми последния път когато ми се наложи да ползвам влака Варна - София, се оказа, че композираният влак няма локомотив и не се знаеше кога ще намерят. Добре, че вече не живея в БГ
6
5
 
3
 
! Отговори
БДЖ преди 2 години
Предполагам че г-н собственика на Еконт ще го приватизира - друг вариант не виждам аз.
5
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Какво бъдеще пак бълнуват тия? Някога возили ли са се на влак в Европа? Че ние всичко си го имахме - товариш си колата на вагон, ти си се шириш в спално купе. Имаш си и вагон-ресторант да хапнеш нещо, да пиеш една бира. А тия ни натресоха някакви Дезиро чарколяци, които се водят ускорен трамвай! За София - Перник стават, ама седи на тия седалки София - Варна 8 часа. Най-масовите ни локомотиви са Шкодите между 66-та и 87-*** година. Че те са за музей направо!
4
1
 
6
 
! Отговори
Какво бъдеще? преди 2 години
Каде го видяхте това бъдеще? във препълнените джобове на мафията!
3
1
 
7
 
! Отговори
Влади преди 2 години
Умряла работа. За да има файда, трябва да има стотици вагони за превоз на Тирове. Няма. Трябва на много гари да има терминали за качване на Тирове . Няма. Трябва да се направи насочено разписание за превоз на тирове. Няма и няма и да има. Трябва в пътническите влакове да има стабилна охрана, защото там ври от ц.и.г.ан.ни без билети или изнасилват пътнички посред нощ. Няма да стане. Спалните вагони са кен.еф. Оправете ги, да не горят хора в тях. Няма да стане...
2
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Еконтът е решил да го открадне чрез приватизация. Дано не посмее наистина. Решил е да го превърне в частен "Ориент експрес" само за богаташи и за неговите колетни пратки.
1
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Бъдещето на БДЖ е в дрезините.