Родното училище - стрес за децата, демотивира ги

Психолог: Застаряващите учители са шок за малките ученици
3 сеп 2014 19:50, Анисия Иванова
117
Родното училище - стрес за децата, демотивира ги
Снимка: архив Булфото

Българската образователна система е консервативна, тотално нереформирана и почти не е претърпяла реформа в последните 25 години. Тя не е подготвена за много от проблемите, през които минават учениците, каза в интервю за БТА консултативният психолог Иван Игов.

По думите му зрелостта на една образователна система се определя от това, доколко учениците изпитват стрес, минавайки от една училищна степен в друга. Той посочи какви са причините за него в първи, пети и осми клас.

Първокласниците са в стрес, тъй като за първи път влизат в клас, петокласниците - защото повече няма да имат един учител по всички учебни предмети, а осмокласниците са стресирани, защото след трудния седми клас с приемните изпити в края на годината сега са в ново училище и трябва да се доказват отново по различните предмети.

Според него фактът, че има стрес, означава, че има проблем с образователната ни система - тя не е приятелски насочена към децата.

От първи до четвърти клас у нас се въвежда "фамилен модел", при който една учителка контактува с децата и с техните родители, а след това идва пети клас, където учениците попадат на различни учители. Тогава децата навлизат в ранния пубертет и това предизвиква у тях предварителен бунт, който може да прерасне в противопоставяне на всичко, обясни психологът.

Той отбеляза, че осми клас е възрастта, в която учениците започват да определят своите способности, като някои са насочени повече към образователни и обучителни способности, а други са с технически или със спортни възможности.

Като друга причина за стреса психологът посочи лошо структурираната ни система за предучилищна подготовка. Там програмата е взета от началните класове и не е представена добре, смята той. По думите му учителите трудно се справят с нея, а на децата не им е интересно. "И затова се получава фактът, който на практика е поразяващ - че деца в първи и във втори клас са демотивирани да ходят на училище", коментира Игов. Той уточни обаче, че сега стресът "идва" не толкова от променената обстановка, а от загубата на мотивация у учениците.

Като пример той даде факта, че в първи клас у нас се изучават неизвестни числа, а теорията на Жан Пиаже за детското развитие, отнася тези числа към т.нар. абстрактно мислене, което се постига към 8-9-годишна възраст. И затова учителите казват, че децата просто зубрят определени факти, но това не е добре за тяхното развитие, отбеляза психологът.

По думите му голяма част от учениците в началните класове са в стрес и когато в училищния двор или на улицата са заедно с по-големи ученици.

Според Игов "шок" за малките ученици е и когато им преподават застаряващи учители. Психологът цитира думи на дете, включено във фокус група за изследване, което казало: "Представяте ли си - цял ден да ви учи баба ви!".

Децата искат в училище да има млади учители, по възможност мъже, или искат учители, които да говорят на техния език, а попадат в училище на някого, който започва да им чете морал и на който нервите му са достатъчно изхабени, за да говори нормално, коментира психологът.

Игов добави, че у нас "само на книга" има кариерно ориентиране, а обикновено родителите ориентират своите деца в какви училища да бъдат приети.

Консерватизмът на системата  не дава възможност на учениците, когато установят, че не са например за математическа гимназия и не искат повече да са в нея, да могат да отидат в друго училище. Ученик трудно може да се премести в професионална или в друга гимназия, защото предметите, които се преподават и начинът, по който става това, са различни в гимназиите след осми клас, посочи Игов.

Според него "най-големият проблем и най-големия шок" обаче е, когато даден ученик повече не може да е лидер и започва да прилага принципа "по-добре е да ме забелязват, отколкото да бъда добър".

Попитан за 25-те години от началото на прехода у нас каква е разликата между тогавашните и сегашните ученици, психологът отговори, че тогава нещата са били прости - учениците са приемали казармения режим в училище, не са се задавали въпроси и не са се търсели отговори, посочи Игов. Освен това тогава не е имало и интернет. Сега ситуацията в  училище е друга - понякога учениците знаят повече от учителите и това предизвиква бунт сред децата, обясни експертът.


117
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
86
0
 
2
 
! Отговори
Н преди 6 години
Задоволяват се само елементарни потребности като храна и дрехи, а липсата на време се компенсира с различни по вид и стойност подаръци, но в крайна сметка не се обяснява на детето, че ако иска нещо, то ще трябва да се потруди за него според възрастта и възможността да го изпълни. Научават се, че всичко им е позволено и всичко може, че всеки им е длъжен.После се чудим защо израстват агресивни.Ако търсим вина, то тя първо е в самия родител и в устоите на семейството.
85
0
 
1
 
! Отговори
Н преди 6 години
Крайно време е да признаем,че децата ги отглеждат в градина и училището,и че малко родители отделят време за занимаване с тях.В повечето случаи са поверени на баби.Имам познати,чиито деца гостуват на баба и дядо от петък и се прибират в неделя вечер,една седмица при едните,една при другите.От понеделник до петък на градина,вкъщи само за вечеря и спане.Виждам и майки,които са безработни,но смятат,че "детето трябва да го научат в училище", дори стои на занималня, за да не и наруши пиенето на кафе
84
0
 
5
 
! Отговори
баба ми преди 6 години
Хахаха! Много бездарно, елементарно и дискриминационно! Искат опитни учители, но да са млади. След време ще искат и да са с мерки 90-60-90. Дори да намерят такива....за 500лв...трудно. Дано след време да нямат претенции за цвета на кожата."Учениците знаели повече от учителите"!!! Боже, боже!!! Сигурно да псуват или текстовете на пошли чалга песнички.
83
1
 
4
 
! Отговори
Ucitel преди 6 години
Stom mi plastat samo 350 leva na mesec ne moga da uca sopolankovci mnogo kadirno.Da se ucat malko I ot roditelite si.Dayte ni po 1000leva na mesec ta togava ste gi ucim po kadirno I vseki ucenik ste e Doktor, Inginer, Kosmonavt I t.n.
82
10
 
6
 
! Отговори
МАРИЯ преди 6 години
95. Не съм съгласна с Вас, четейки поста Ви човек остава с впечетлението, че в училище се изпращат изродчета. Не забравяйте, че тези деца ги поверяваме на грижите на уж опитните възпитатели в детските градини още две годишни. Крайно време е учителите да си призная, че нямат необходимата подготовка и квалификация да се справят с новите поколения. И дано го направят преди да претендират за по-високи заплати. Че в коя сфера няма стрес? Щом не са устойчиви на стрес, значи не им мястото в училище.
81
0
 
7
 
! Отговори
накратко преди 6 години
Цялата система е създадена така, че да пречи на развитието.Подобно е положението във всички обществени сфери: армия и сигурност, полиция и вътрешен ред, здравеопазване, социално осигуряване, стопанска дейност... Всичко.
80
3
 
3
 
! Отговори
АНОНИМЕН преди 6 години
ОТКАКТО ТЕЗИ ДОЙДОХА НА ВЛАСТ-ПРОТЕЖЕТО НА ГЕРБ,НАЧЕЛО С БЛИЗНАШКИ ВСИЧКО СЪСИПАХА ,ТЕ НЕ ИСКАТ Е НЕ УМЕЯТ ДА РАБОТЯТ.САМО ПЛЮЯТ.***.
79
0
 
0
 
! Отговори
фън шуй преди 6 години
Тази медия не позволява препратки. Като напишете в търсачката ЛЕНТАТА, ще намерите един интересен сайт. Още на първата му страница има интересен материал със заглавие "Учителко любима, къде си?". Заслужава си четенето, въпреки неатрактивното заглавие.
78
2
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Какъв стрес за учениците, това може да го каже човек, който не познава ситуацията в училище. Стресът е за учителите, още от първи клас, учениците са нахални, устати, шумни. Почти всяко дете псува, държи се грубо - е това е първи клас, а нататък? Стига сте обвинявали учителите, те са най-потърпевши.
77
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Няма такова нещо като млади и стари учители! Има можещи и неможещи, има такива по призвание и такива по някаква принуда!От 1 до 4 клас съм учил при учителка, която с нашия випуск се пенсионира. Беше възрастна, опитна и блага жена, с педагогически такт към всяко едно дете! Никога не е крещяла, камо ли да удря някое дете. Наказания имаше - да стоиш прав до врата пред целия клас. След известно време и най-палавите мирясваха. В 4 клас всички бяхме грамотни.
76
0
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Работила съм в чужбина като учител по математика, 8 години.Имах възрастни колеги, там са на уважение хората с опит, от тях лъха спокойствие и увереност, а у нас , особено в последните години, поради голямата безработица, всички обърнаха гръб на работещите на 50 години и нагоре. Сякаш са прокажени, какво е това безумие, кошмарно и отвратително отношение към хората с опит, стаж . И все по-лошо става, младите хора смятат че възрастните работещи са по-долна класа хора. Ужас.
75
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
На управляващите е удобно да командват тълпа от неграмотни глупаци,които да приемат всичко за чиста монета.За това образователната система ще е на този хал.Този,който не е съгласен просто хваща метлата и парцала и тръгва за Атина,Лондон и Мадрид.
74
1
 
8
 
! Отговори
цеко преди 6 години
Неграмотността и стрекът се дължат на все по-младите родители, които са си чалгапоколение и реално за тях образованието и грижите за децата им е проблем на държава, училище, само не и техен!
73
0
 
16
 
! Отговори
Gruio преди 6 години
1. Образованието и ограмотяването през 1ви и 2ри клас трябва да е под формата на игри, а не тежки книги и тетрадки.2.Делегираните бюджети да се премахнат,защото заради тях,онези които не (и родителите също) спазват дисциплина да ги изключват, а не другите да им търпят поразиите защото училището взимало пари за него.3.Да се обясни на родителите, че училището дава основите,но без самоподготовка (у дома) нищо не става, един учител на 25 деца не е машина да им обърне внимание на всички
72
0
 
5
 
! Отговори
смехурко преди 6 години
До АнонименИнтересно ще стане, ако започне практиката с мандатност на директори. Тогава пък не виждам кой ще се напъва да оправи положението, за да предаде на друг щафетата. Масово ще е ден да мине - друг да дойде, нали си взима директорската заплата...
71
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
69 правиш абсолютно точна констатация.В училищата и детските градини цари тоталитаризъм.Директорите са назначени пожизнено и третират учебното заведение,като собствено.Обграждат се с кръг от удобни учители,а останалите директно влизат в графата за лов на вещици.Така учителят е между *** и наковалнята.От една страна да угоди на директора,от друга на родителите.Това създава допълнително напрежение,което се предава на децата.Вземете матурите,невероятен тормоз върху децата,за да се оцени учителят.
70
0
 
10
 
! Отговори
смехурко преди 6 години
Какъв казармен режим? Та те си правят каквото си искат в училище, защото вкъщи не може.
69
3
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Ами за да не са в шок дайте всяка сутрин на вратата да им даваме по пакет цигари и по една бутилка, че дано с тяхна помощ успеят да оцелеят до края на деня! Горкичките, те! Да не е лесно цял ден без алкохол и цигари, а?
68
4
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Казармен режим, съчетан с простотия и некадърност винаги е запазена марка на училищетои живота в бг изобщо -и преди и сега все е тая. Силното неравенство между хората и тотално различното отношение към тези с материални и други възможности наранява жестоко деца и възрастни и това е фрапиращата разлика от преди
67
2
 
6
 
! Отговори
Bubbles преди 6 години
Такаче хич не ми обяснявайте колко стресирани били децата, такова нещо дори да има е в рамките на нормалното и дори трябва да го има, защото ако ги сложим под похлупак както искат някои ***, то тогава като завършат и ги връхлети живота ще стоят като в небрано лозе и ще се чудят накъде да хванат.Затова не си глезете децата, а се старайте да ги научите на нещо, щото само с гуш гуш, правите един/една лигльо/лигла от който в живота нищо няма да става.