Снимка: архив, БГНЕС
|
Никъде другаде по света предизборната кампания не е толкова скъпа, колкото в САЩ. От обявяването на кандидатурата ѝ досега Камала Харис е събрала цели 540 милиона долара, пише Дойче веле. Но откъде са тези пари? И за какво се използват?
Доналд Тръмп се завръща и иска да поеме контрола над САЩ, се казва в най-новия рекламен предизборен клип на Камала Харис и Тим Уолц. С него демократите отправят предупреждение към избирателите срещу Тръмп и т.нар. „Проект 2025“ - радикален план, който би осигурил на Тръмп при завръщането му в Белия дом повече власт и влияние. Самият той напоследък се дистанцира от плана, за да не отблъсне избирателите си, пише АРД.Клипове с различни предупреждения и призиви засипват в момента важните колебаещи се щати. В някои от тях само след седмици започва т.нар. ранно гласуване – предварителното подаване на гласовете. За да финансират рекламите си, партиите имат нужда от дарения, възлизащи на стотици милиони.
При демократите след оттеглянето на Джо Байдън от надпреварата за президентския пост се изля истинска лавина от дарения, която само за четири седмици изсипа в касите близо 540 милиона долара. Само за час след първата реч на Камала Харис на партийния форум в Чикаго, където тя прие номинацията на демократите, бяха събрани 82 милиона долара, припомня АРД.
Много частни дарители участват с малки суми
Новото в случая е, че става дума най-вече за частни дарители, които участват с малки суми. По данни на „Ню Йорк Таймс“ една трета от тях са дарили за първи път, като прави впечатление големият брой по-млади жени.
Всяко ново дарение е един нов избирател, обяснява политоложката Робин Колодни. Този изборен ангажимент укрепва партийната база, подчертава тя.
Милиардерите от сферата на технологиите предпочитат Харис
Големите дарения по традиция постъпват в двата последни месеца преди изборите. Сред най-големите донори на Тръмп освен Илон Мъск е например Тим Мелън, наследник на свръхбогато банкерско семейство от Питсбърг. Мелън вече е дарил за кампанията на Тръмп 125 милиона долара, информира АРД.
А в подкрепа на Харис са немалко технологични милиардери от Силициевата долина: Рийд Хофман, съосновател на мрежата LinkdIn, мултимилиардерът Джордж Сорос със сина си Алекс, както и бившият кмет на Ню Йорк Майкъл Блумбърг.
Предизборни обиколки, ежедневни изяви в различни щати, кампания от врата на врата и естествено реклама под всякакви форми – поради това, че САЩ са толкова голяма държава, предизборната кампания е изключително скъпа, посочва политоложката Колодни. „С парите предизборният екип може да плати и на хора, които ходят по домовете на потенциалните избиратели, да им изпращат СМС или да им се обаждат. Установено е, че личният контакт е по-важен от телевизионните реклами“, обяснява експертката.
Макар че и в САЩ все по-малко хора гледат конвенционална телевизия, демократите вече са вложили 170 милиона долара в телевизионни клипове, но още повече – към 200 милиона – в дигитални реклами.
Многото пари не са гаранция за изборен успех
В последните години се влагат все по-малко пари в класическа телевизионна реклама, казва изборният експерт Майкъл Канг, цитиран от АРД. Дигиталните клипове са съобразени по-добре с отделните потребители на социалните мрежи.
В крайна сметка двете партии в повечето случаи имат сходни суми на разположение, резюмира Канг. Според него предимството във финансов план не е гаранция за успешна предизборна кампания. Изборите се решават на базата на други неща – като например колко успешно стигат партиите до избирателите, колко убедителни са посланията им или до каква степен успява да впечатли техният кандидат.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase