Как ще се понижат цените на горивата у нас?

Investor.bg представя вариантите за сваляне на високите цени
Обновена: 10 мар 2011 08:40 | 10 мар 2011 08:40,
190
Как ще се понижат цените на горивата у нас?
Снимка: Булфото

Бързото покачване на цените на течните горива у нас през последните седмици, предизвикано основно от поскъпването на петрола на международните пазари, доведе до притеснения у транспортния бранш. То вече предизвика и размисли по посока на това, какво би станало в случай, че сегашните високи цени на горивата се задържат за по-дълго време.

Задържането на високи нива на цените на горивата би се отразило и в посока поскъпване на храните, което засяга огромната част от населението на страната.

Тъй като, по официални данни, над 40% от крайната цена за потребителите на горива представлява акциз и ДДС, се чуха гласове за намаляване на ставката на някой от двата данъка (или и на двата), с цел понижение на крайните цени на горивата (бензини и дизелови горива).

Потърсихме мнението по този въпрос на представители на бизнеса, на финансовия и сектор и на анализатори. За Investor.bg те коментираха вижданията си за това, какво би могло да направи правителството за „укротяване“ на цените на горивата.

Божидар Данев – изпълнителен председател на Българска стопанска камара (БСК)

Сега нивата на акцизите на горивата у нас са на минималните нива в Европейския съюз (ЕС), така че би могло да се намалят, само ако ставките им се понижат за ЕС като цяло, но засега не знам за такива индикации. Що се отнася до ДДС, БСК не подкрепя преференциални ставки за отделни сектори, защото това може да доведе до подобни искания и от други сектори. В тази обстановка бих посъветвал превозвачите, където е възможно, да оптимизират дейността си по отношение на разходи, маршрути и т.н.

Ще отбележа, че високите цени на горивата, ако се запазят, водят след себе си и друг по-голям проблем – поскъпванетона храните, което засяга всички. Важно е цената на хлебната пшеница и респективно на хляба да не нарасне много.

И тук, според мен, държавата би могла да се намеси, спазвайки пазарните принципи. Това може да стане на практика чрез избиране чрез обществена поръчка на търговска фирма, която за изкупи „на зелено“ определено количество пшеница от реколта 2011 г. Самото закупуване може да се осъществи чрез кредит от държавата, който впоследствие на бъде върнат от фирмата.

Целта е закупеното голямо количество хлебно зърно до следващата реколта през 2012 г. да се продава на едро на вътрешния пазар, за да се спре покачването на цените на пшеницата и хляба. За да се предотврати евентуална спекула, би трябвало да се определят квоти за количествата зърно, които могат да се купят от една фирма и тези количества да не могат да се изнасят в чужбина. А фирмата, избрана от държавата, ще продава пшеницата с надценка, максималната стойност на която спрямо цената на закупуване „на зелено“ е предварително определена.

Андрей Пръмов - финансист

Смятам, че към момента вероятността да се стигне до „буксуване“ на икономиката ни главно заради високите цени на горивата е само теоретична.

Но ако, пак казвам, само теоретично, потреблението на горива от населението и бизнеса осезаемо намалее поради трайно високите за нашия стандарт цени на бензина и дизела, то единствено възможните за правителството варианти за реакция са намаляване на ДДС или (и) акциза – което обаче е крайна мярка.

Фискалната логика при такъв краен вариант е следната – в държавния бюджет са заложени определени приходи от акцизи и ДДС. При повишаване на цените на горивата общият на тези приходи се увеличава. Когато обаче увеличението на цените е прекомерно, то потреблението на горива спада и съответно обемът на събраните данъци и акцизи също. Така че в този случай удачният ход е да се намалят ставките на ДДС или акциза, за да се повиши потреблението на горива. Така резултатът за бюджета ще е неутрален, но се подпомага икономиката като цяло.

Ще уточня, че по принцип не виждам нищо притеснително, ако не се налага, да има по-ниска ставка на ДДС за горивата от общата. А що се отнася до размера на акциза допускам, че при определени специални условия би могъл да се постави въпроса за намаление на минималните ставки на ниво ЕС. Но засега всичко това е само в рамките на предположенията.

Лъчезар Богданов – Industry Watch

Въпросът за цените на горивата е сложен и не може да се разглежда едностранчиво. Бих казал, че вече трябва да свикнем с мисълта, че високите цени на горивата не са кратковременен феномен. Глобално погледнато, монетарната инфлация обезценява долара. Смятам, че се върви към положение, при което горивата трайно ще поскъпнат спрямо други групи стоки, също и услуги.

Затова нашето правителство според мен би трябвало в ЕС да отстоява политика на намаление на минималните ставки на акцизите. Не смятам, че е възможно едностранно на нашата страна или на друга да се разреши отстъпление от минималните ставки, защото това би нарушило конкурентния принцип в общността.
Ако се стигне до обсъждане у нас на намаление на ДДС, то би трябвало да е за всички стоки, а не само за горивата.

Веднага ще подчертая, че въпросът за евентуалното намаление на ДДС или (и) акциза би трябвало да се разглежда с оглед на цялостната данъчна и фискална политика на правителството. Само ще визирам, че в противен случай, при по-малък обем на постъпления в бюджета, по всяка вероятност ще се наложи или съкращаване на публични разходи, или вдигане на други данъци, за да се предотврати голям дефицит.

Още икономически новини и анализи четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


190
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
183
0
 
1
 
! Отговори
marti преди 13 години
кво ви баркат цените на горивата и без тва скоро няма да има кой да купува само ромите ще си обикалят с каруците пък да видим тогава как ще ги таксуват на синя зона хахахахахаха и много ме интересува дали депутатите ни пестят пари4ките като пътуват по-малко защото тяхните колици дале4 не хар4ат 5 на 100
182
0
 
3
 
! Отговори
вангел преди 13 години
бинзиня х7.99лв килоту!!!
181
0
 
2
 
! Отговори
един там преди 13 години
...............точно след youtube и vbox7 преди наклонената черта напишете по едно - точка ком ( ком на английски) или ( ) и ще видите, че цените в Европата не навсякъде са по високи има и по ниски от нашите, па стандарта е в пъти по висок, ай стига с тея глупости дето ни пробутват и се опитват да ни балтаят тука в БГ-то, аман
180
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Цените на горивата ще се намалят като се намали монопола.Като се даде възможност и на малки фирми да могат да работят на този пазар.
179
0
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
как при най ниския акциз в европа бензина ни е най скъпия, дянкофф можи ли да ми отговории как при долу горе едни и същи цени на горивата ония на запад вземат по 2000-3000 евро а аз тука 500лв(работя на бензиностанция)защо в германия захарта е 1.30лв също питам тук 2.20, защо в холандия олиото е 1.50лв а тук май към 3.00 лв, защо в кипър доматите са 40 стотинки а тук 5лв.защо у нас цените са най високи от европа а заплатите най ниски, за да лапат крадливите монополисти и приятелите им политици
178
0
 
3
 
! Отговори
до 168 преди 13 години
Ти *** не го мисли! И много малко приказки знаеш,при него е точно обратното!Отшъл е кат н-асран и сега там е кат арслан /лъв/ , и за това няма да се върне,за да не е пак н-асран!Трябва да е абсолютен *** за да се върне!
177
0
 
2
 
! Отговори
BIG AL преди 13 години
Алооооо, Тиквата , вземи да сглобиш три изречения, покрай мачлетата, за цените на горивата..ВСЕКИ министър председател в ЕС - ги коментира тези дни ...Нали и на онзи ,с волската мутра, от правец , си му кум .....
176
1
 
10
 
! Отговори
BIG AL преди 13 години
Кажи *** правешко- там е центърът на 'елита" ни и за Боко тиквата, та кажи- на КАКВА цена 'отлепя" танкерът -отсреща на Черно море - от руското пристанище ??2.Колко са транспортните - до Бургас ??3.Колко са режийните - с големите заплати-от по 500 евро ??4.С КОЛКО ЛЪЖЕТЕ българската държава и данъчните, че ви струва бензина на 'портата" на нефтохима ?? КАКВИ данъци плащате- върху каква измислена от златевчето цена / производствена / ??КОЕ от горното са европейските разходи ,за да имаме евро цена на бензина ???Мафия , *** , руска и червена ..Това е ...
175
1
 
10
 
! Отговори
BIG AL преди 13 години
Руските ***, агенти реализират СВРЪХ печалба ...Това е факт , защото шибаният руски петрол-НЕ Е на цената на Брент или дори американския ..2.Заплатите в Нефтохима, - дори САМО там, би трябвало да са от 3000 евро- нагоре-колкото се плаша в ЕС- за тази *** работа ..3.Никой не смее вече да гобява - за лошата екология , другарчето златев ...Мръсен монополист - който е СОБСТВЕНИК на кладенеца , след това - на рафинерията и накрая-на много бензиностанции...Добре е за знаете, когато си имате работа с руски олигарси , руската империя и нейните слуги-анти булгари , у нас ..Червени , *** *** ..Апропо, на КАКВА цена , мръсни *** си продава НЕФТА- ЛУЪК-ойл - на МЕЖДУНАРОДНИЯ пазар ??? И това е тайна- няма борсови цени - за руската мафия у нас ...
174
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Чудно ми е как оцеляват американците като изобщо нямат ДДС. Какво печели държавата от това ДДС като постоянно го източват разни фиктивни фирми и то загубите са в милиарди. Ако нямат какво да източват няма да има и загуби. И разни икономисти да не се правят на умни защото Белгия си е въвела плаващо ДДС за горивата за да стабилизира цените. То с 2500лв заплата и на мен няма да ми пука дали нафтата е 3 лева и хляба 1.50.
173
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
яснооооо...намаление на цените нема да има! Добре че е пустата Европа, та да се оправдаваме с нея.
172
1
 
1
 
! Отговори
0 преди 13 години
KRAJNO VREME E LENTQITE OT POREDNOTO PRAVITELSTWO DA SE RAZMARDAT I DA SPRAT S POROCHNATA PRAKTIKA DA SHMULQT POTRBITELQ S IZMISLENI I NEREALNI AKCIZI!!!
171
0
 
6
 
! Отговори
СЕДЕФЧО ЦИГАНИНА преди 13 години
ХОХО-ДРУГАРИ *** ПРЕД НДК-то ще има гюбеци .лично правешкият бос ЗЛАТЕВ ни обеща да ни подкрепи АБЪВЪГЪЗЪ.ваш *** ПРЕЗИДЕНТ -СЕДЕФЧО ПАРАВАНА
170
1
 
0
 
! Отговори
аХа преди 13 години
Хеджиране!!!
169
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
бойкот на бензиностанциите на лукойл
168
0
 
3
 
! Отговори
69 преди 13 години
И всичкият този хаус след размириците на едата Либия.Но запасите на черното злато намаляват в световен мащаб, следователно нещата не отиват на добре.И както се казва да му мислят бедните,богатите все някак ще се оправят,такаче не се карайте, Българите не сме от богатите.
167
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
zamazvane na polojenieto i sled edna-dve sedmici - bam 3 lv na litar
166
3
 
3
 
! Отговори
до 156 гурбетчията преди 13 години
Е.е,е,е хубаво нещо е гурбета! Седи там на г*за.Ти нали си добре? Като се върнеш,ще разбереш.Има една приказка: Тръгнал кът Аслан-върнал се кът н*сран...Хайде сполайти и не забравяй,че си българин и си се оплаквал нявга.
165
5
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 13 години
Това, че са по-малки заплатите тук по никакъв начин не значи, че бензиностанциите са длъжни да работят на загуба.
164
0
 
9
 
! Отговори
до 155 преди 13 години
Може пак да изберемм Борисов, както казах или който и да е друг. Важното е да сработи механизма и те да знаят, че ако ние ги избираме, то ние може да ги свалим по всяко едно време и че управляват, по волята на суверена и съгласно неговата воля, а не своята. Т.е, трябва да знаят кой е работодателят ... Тогава мисля, че малко по - трудно ще се решават на магарии.