Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?

КАТ: Броят на бензиновите и дизелови коли в страната е равен
Обновена: 21 юли 2018 19:50 | 21 юли 2018 10:49, Анисия Иванова
110
Борбата с дизеловите коли в Европа – ненужна истерия!?
Снимка: Булфото

Борбата с дизела в Европа е световна политика, която няма нищо общо с изчистването на въздуха, а е по-скоро истерия и балон, който ще се спука”. Това заяви за “Труд” зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили в България Любомир Доросиев.

“Не бих казал, че в Америка се карат само бензинови коли”, допълни той по повод факта, че в редица градове от Европа се ограничава достъпа на дизелови коли.

“И бензиновите автомобили изпускат вредни емисии в атмосферата, докато дизеловите имат специален филтър, който пречиства около 95% от мръсните газове, които колата изпуска”, обясни Доросиев. Въпреки европейските политики за ограничение на старите дизелови автомобили в сърцето на града, цените на колите с такива двигатели и в Европа и в България остават без промяна.

“Няма и промяна в търсенето, дизелът продължава да се купува”, каза Доросиев и допълни: “не виждам как би могло да имам дизелов автомобил и да ми забранят да влизам в центъра на града”.

“Годишно в страната се внасят 255 хил. автомобилa втора ръка от чужбина, като 90% от тях са дизелови”, заяви Любомир Доросиев. Това означава, че за година в страната се внасят 230 хил. автомобила с дизелови двигатели.

Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, Доросиев заяви, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години с бюджет около 5000 лв. Вносът на автомобили в страната е предимно от Италия, Швейцария и Германия.

Доросиев обясни, че внасяните в страната стари корейски автомобили най-често се продават за 6-7 хил. лв., а за европейска кола до 10 години се плащат около 30 хил. лв. Предлагането на коли втора ръка е много по-голямо от търсенето, като голям дял от бизнеса е в сивия сектор, коментира експертът.

Според него екотаксите за регистрация на кола не отиват за почистване на въздуха. А освен това автомобилите не са най-голямата причина за замърсяването. “Едни от най-големите причинители на замърсяване са камионите, а да не говорим и за отоплението с твърдо гориво, както и рядкото почистване на улиците”, заяви той.

В България се обсъждат няколко варианта за промяна на налозите, чиято цел официално е да се стимулира покупката на по-екологични коли. Преди няколко месеца министърът на финансите Владислав Горанов, заяви, че може да се обмисли промяна на местния данък за колите и за по-старите, които замърсяват повече, данъкът да е по-висок. Наскоро кабинетът увеличи екотаксите за регистрация на автомобил. За кола над 10 години таксата нарасна от 267 лв. на 310 лв.

Вдигането на данъците обаче няма как да накара човек, който работи за 1000 лв. на месец да си купи нова кола за 30 хил. лв., коментираха финансисти. Обсъжда се и възможност на колите да бъдат поставени стикери, които да показват колко замърсяват въздуха. Идеята е да са в три цвята – зелен за тези, които замърсяват най-малко (Евро 5 и 6), жълт за Евро 3 и 4, и червен за най-старите коли – Евро 1 и 2. Като идеята е кметовете да имат право да забранят движението в центъра на града на коли с жълт или червен стикер.

Броят на автомобилите на бензин и на дизел в страната е равен, сочат данните на КАТ. От общо 3,645 млн. автомобила, точно по 44,4% е делът на тези на бензин и на дизел. Но в тези данни влизат както леките коли, така и камионите. Ако се погледнат данните само за колите, нещата се променят. Колите на бензин са 1,374 млн. и имат дял от 49,5%. Докато дизелите са с дял от 42,9%. Останалите коли са с монтирана газова бутилка, хибриди, или електрически. В страната има само 495 електрически коли, а 4251 са хибриди.

При товарните автомобили съотношението в използваното гориво е различно. От всичките 367 хил. камиона, над 85% са на дизел, а само 11,8% са с бензинови двигатели.

В България над 41% от автомобилите са на над 20 години, показа проверка в данните на КАТ към 1 юни 2018 г. В България са регистрирани общо 3,645 млн. автомобила. Като от тях над 1,494 млн. са на над 20 години. Като основната причина за това са ниските доходи.

Други над 1 млн. автомобила също са доста стари – на 15-20 години. Те имат дял от 27,5% от всички регистрирани автомобили в страната. Близо 20% са на между 11 и 15 години, а 6,7% са между 6 и 10-годишни. Под 5% от автомобилите в страната са на под 5 години и може да се каже, че са почти нови.

Дизеловите автомобили се очаква да паднат до 5% от пазара на автомобили в ЕС до 2030 г., твърди проучване, цитирано от BBC. Отказването от дизела обаче ще направи още по-трудно ЕС да постигне целите си за намаляване на въглеродните емисии.

Дизелът дори бе популяризиран като по-екологично съобразен от бензина като част от усилията на ЕС за намаляване на емисиите на парникови газове и по-специално на въглероден диоксид. Въпреки че дизеловото гориво съдържа малко повече въглерод, общите емисии на въглероден диоксид на средния дизелов автомобил са по-ниски от тези на бензиновите коли. Дизеловите двигатели обаче генерират по-високи нива на азотни оксиди и фини прахови частици – малки частици сажди.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


110
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
100
0
 
1
 
! Отговори
Реалист преди 5 години
Не знам какво показва официалната статистика, но като застанеш до дизелова кола, не се диша, докато при кола с газова почти не се усеща.
99
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Не виждал Доросиев как някой може да му забрани да пътува с колата до центъра, но за сметка на това се обсъждала идеята с жълтите (евро 3и 4)и червени(евро 1 и 2) стикери да се забрани достъпдо центъра на града... до въпрсния госпдин Доросиев.... вие май на подигравка го взехте...що не си ходите всички...взехте да омтъзвате
98
5
 
4
 
! Отговори
пЕШО ТАНКИСТА преди 5 години
Бъръ-бъръ двъ чъдъръ! Каквото и да ви говорят става дума за пари.Цялата истерия с т.н. дизелгейт я повдигнаха автомобилните и петролни компании с цел келепир.Производството на на дизелови двигатели е по скъпо за производителя,но клиента си избива парите за 50-60хил.км. за сметка на горивото т.е. за сметка на петролните компании.Забраната на дизела ще доведе до келепир за едните и за другите за сметка на клиентите.А старите коли-таван 20г. или 300000км което настъпи първо.После директно моргата
97
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
"Относно предпочитанията на българите за втора ръка автомобили, Доросиев заяви, че в по-големите градове хората най-често си вземат кола на 10 години, а в по-малките на около 15 години" Както казваше един дърт алкохолик - аз предпочитам да си легна с Гергана (чалгарката), ама като се прибера си лягам с жена ми...
96
0
 
1
 
! Отговори
Иванчо+Марийка преди 5 години
ПЛАТЕНО.
95
8
 
10
 
! Отговори
мхм преди 5 години
Какво стана ? Автотърговците се задръстиха с дизелови коли и никой не ги купува ? Започнаха статиите , за да разчистим автокъщите и да заредим бензинови . Тези номера ги знаем
94
4
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Няма още данни, че въглеродните частици са канцерогенни. Има подозрения, че преминавайки през клетъчната мембрана, може да причинят нещо. Истината е, че като по-икономичен, дизелът харчи по-малко (съответно цапа по-малко при равни условия) и начислените ДДС и акциз са специфично по-малко. Ако някой е загрижен за екологията, трябва да се забранят голямите двигатели, но те пък харчат повече и съответно пълнят повече бюджетите.
93
2
 
7
 
! Отговори
... преди 5 години
До Бензинджиякога за последно бензинов автомобил е спечелил 24-те часа на Льо Ман?
92
0
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
От 2009-2010 години нормите за Фини прахови частици за едни и същи за бензиновите и дизеловите двигатели.
91
11
 
10
 
! Отговори
Свинята преди 5 години
Зависи. Новите дизели евро 6 със селективните катализатори и Ад блу са абсолютно безвредни. От ауспуха излизат само водни пари...ноооо колко са тези автомобили. От аввтомобилите с Евро5 и ДПФ колко са с изправен и наличен ДПФ. От всички автомобили колко са с премахнати катализатори. Това е проблема. Основния проблем за човека при комън рейл технологията на дизела е финното разпрашавне на горивото в цилиндъра което след изгаряне изпраща в атмосферата много финни сажди които вдишаваме и са канцер
90
6
 
12
 
! Отговори
мхм преди 5 години
И никой не спомена ,че първото нещо което прави българина ,като си купи "нова" кола е да махне всички възможни филтри,щото видиш ли били скъпи ,спъвали колата и прочее.
89
0
 
40
 
! Отговори
Партиен член преди 5 години
Купуваш една кола няма значение каква.Примерно в Италия .там замерваш изгорелите газове.после влизаш в България зареждаш наше гориво и пак замерваш.И чак тогава коментираш кой повече замърсява дизела или бензинаЩото там колата не пуши като кумин а започва пушенето след няколко зареждания с нашето качествено гориво..
88
18
 
23
 
! Отговори
анонимен преди 5 години
Не съм специалист по химия но ще ви пиша,че по времето на В С война в концлагерите немците са използвали бензиновите коли като са слагали *** на аспуха който е вкарвал газовете в камерите и така са умрътвявали концлагеристите с дизелите не се е получавало не мисля,че са безвредни но не са вършили работа като бензиновитевсичко това да се печелят пари от някой и няма нищо общо с истината.До като заредиш акумолаторите на елавтомобила колко замърсяване има от ТЕЦа направата на акумолаторите също.
87
3
 
14
 
! Отговори
Щирлиц преди 5 години
До Анонимен 79Вземай си умните хапчета,и прочети някоя книжка по въпроса.
86
3
 
32
 
! Отговори
До 80 преди 5 години
Когато не си наясно с нещата, не се обаждай!Дизелите Euro 6 имат ECS катализатори, допълнително освен ДПФ,който работи с впръскване на Ad blue, които редуцират азотните окиси до нива по-ниски от бензиновите мотори.
85
5
 
32
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Погледнете в ауспуфа на Мерседес euro 6, ще бъдете учудени, че тръбата отвътре е ПО-ЧИСТА отколкото от вън.Това са моторите bluetec, ако стоиш зад него, дори в гараж- мирис няма!Много от вас ще се изсмеят, но това си е за тяхна сметка.Поинтересувайте се!
84
5
 
25
 
! Отговори
??? преди 5 години
Бензиновите коли замърсяват повече от дизеловите, с изключение на азотните оксиди, които са проблем в Германия. Не става ясно защо немския проблем го представят като проблем на ЕС?
83
4
 
9
 
! Отговори
Съвет преди 5 години
До Анонимен 86 Дишай дълбоко приятел. Нищо няма да ти стане.Пътищата не са мина да те хване силикоза.
82
6
 
31
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Аз съм колоездач често карам извънградско не съм съгласен че дизелите са най големите замърсетели има и бензинови таралясници дето в пъти повече пушат от дизелите особено опелите мирише на изгоряла масло задушават ме даже и по новите микробусите също са на много км и са много зле
81
13
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 5 години
Дизел, изпълняващ евро 6 е фантастика. Справка: дизелгейт. Защо всички големи компании използват заблуждаващ софтуер? Защото дизел евро 6 е фантастика.ПП. Да не се бърка евро 6 за автомобили, с евро 6 за товарни машини - съвсем различни неща са.