Съвет към третата възраст: Четете какво подписвате!

GSM оператори злоупотребявали с тяхната наивност
Обновена: 4 май 2016 11:30 | 4 май 2016 11:22, Камелия Цветанова
9
Съвет към третата възраст: Четете какво подписвате!
Снимка: Булфото, архив

Комисията за защита на потребителите отправя препоръка към по-възрастните хора да не се предоверяват на устните разяснения на консултантите и да не се съгласяват да подписват документи в офисите на мобилните оператори преди да се уверят с какво точно ще се ангажират, какви услуги ще получат и колко ще заплатят за тях.

Експертите на КЗП ги съветват да прочитат внимателно и изцяло предложените им договори и общите условия към тях, а ако срещнат затруднения с разбирането на някои от клаузите, да се консултират с независим специалист или поне със свой близък преди да положат подписа си, информират от пресцентъра на комисията.  

Повод за това напомняне са поредните две окончателни решения на съда, които потвърждават произнасяния на КЗП за забрана на насочени към хората от "третата възраст" нелоялни практики на доставчици на телекомуникационни услуги. 

Едната от тях се изразява в следното. При посещение в офис на мобилния оператор за плащане смета, възрастният потребител е оплетен от консултантите с устни обещания за намаляване на сметките или за увеличаване на безплатните минути за разговор.

Клиентът е подведен да подпише, без да разбере, документи, с които удължава срока на към момента действащите си договори и се обвързва с нови за услуги, които не са му необходими. В резултат на това сметките и ангажиментите му към телекома се увеличават, а не намаляват.

Пример за това е случаят с 66-годишен мъж, който е имал два договора с мобилен оператор и е плащал за тях общо 17,89 лв. месечни такси. Консултант в офиса на телекома му е обещал отстъпка от 10%, като умишлено не го е информирал, че за да я получи, е необходимо да подпише Сертификат, който удължава срока на двата му настоящи договора с още две години и го обвързва с два нови договора.

Поради това потребителят е останал с впечатлението, че след отстъпката ще плаща 16,10 лв. месечни такси за двата си стари договора. На практика обаче той ще дължи месечни такси по четири договора на обща стойност 31,30 лв. И то след калкулираната отстъпка.

Спестено е и важното условие, че при прекратяване на който и да било от четирите договора абонатът губи отстъпката.

Друг пример е със 72-годишен дядо, който е бил подведен да подпише, без да обърне внимание, четири документа – нов договор за мобилни услуги, допълнително споразумение към действащия му към момента договор и две заявления за смяна на SIM карта, която да обедини двата му номера. Той е получил обещание от консултантите за повече безплатни минути. Обстоятелството, че не е подписал своите екземпляри и не е ползвал новия номер, свидетелства за това, че не е прочел поднесените му документи и не е разбрал, че се е сдобил с още един договор. Следователно сделката е сключена набързо, без служителят да му предостави необходимата информация. 

Втората нелоялна практика е свързана със сключването на договори за цифрова кабелна телевизия, като консултантите са посещавали възрастните хора в дома им и са злоупотребявали с тяхното влошено здравословно състояние или неспособност да четат.

Потребителите не са били предварително запознати с условията за предоставянето на услугата – цена на абонамента, включени канали в ценовия пакет и пр. В поднесените им за подпис договори са се съдържали само препратки към публикуваните на интернет страницата на доставчика общи условия, където тази информация е посочена.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


9
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
9
2
 
2
 
! Отговори
Наблюдаващ преди 7 години
Измамата и подвеждането вече за природни стихии ли ги смятаме? Или за рождено и законно право? Хаосът и беззаконието стават тотални...
8
1
 
2
 
! Отговори
Истина е преди 7 години
А ние си мислим ,че само малцинствата са склонни към лъжи и измама.
7
2
 
1
 
! Отговори
Иван преди 7 години
И рече Русия: Съсипете държавата. И отвърна народа: СЛУШАМ!!!!!!!!!!
6
1
 
1
 
! Отговори
dp преди 7 години
Млади или възрастни наивиници няма значение, биха прекарали всеки когото могат.Човек просто не трябва да поема ангажименти към тях "на момента", докато е в магазинили на телефона.По мрежата може да се види цялата информация, договорът може да бъде пратен по поща(електронна или охлювна) за да бъде прочетен и т.н.Просто човек трябва да внимава и да не очаква тия дето искат да му продадат нещо да внимават вместо него. Не че последното би било лошо но тук и сега не работи като вариант.
5
1
 
1
 
! Отговори
Хихи преди 7 години
Няма да говорите срещу ГЕРБ и правителството.
4
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Това не се отнася само за по-възрастните хора, а за всички хора, независимо от възрастта, всички се лъжат. Служителите в офисите на мобилните оператори са така инструктирани и това се иска от тях - да лъжат хората и където успеят, някой се опарва, независимо дали е на 20, 40 или 80 години. даже бих казал, че прелъганите по-млади са доста повече от прелъганите възрастни хора.
3
1
 
15
 
! Отговори
BURZUM преди 7 години
Ами те тия гадове съзнателно усложняват нещата ...хиляди планове със звездички ако ,ама и Т.Н.пълни *** като Мтел са най големите ***...да се надяваме че ще фалират натам са им тръгнали нещата....
2
1
 
21
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Ало, Прокуратурата, къде сте бе ?! Какви още факти ви трябват за да видите, че това е нагло мошеничество !!! Огговорност за тези пристъпници няма ли ?!
1
1
 
20
 
! Отговори
Анонимен преди 7 години
Оффф.Ами то цялата държава се гаври с хората и ще им сипем с големия черпак май.