IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec
BGONAIR Live

По 218 чаши бира сме изпили през миналата година

Продажбите намаляват, но инвестициите растат

По 218 чаши бира сме изпили през миналата година

Спадът на продажбите през миналата година не спира инвестициите в пивоварната индустрия. Това стана ясно на пресконференция на Съюза на пивоварите, на която бяха представени резултатите за развитието на бранша за 2014 г. и първата половина на 2015 г.

През миналата година на българския пазар са продадени 5,23 млн. хектолитра пиво, което е с 5% по-малко спрямо 2013 г. Консумацията на глава от населението намалява с 2 л до 71 л, или 218 чаши от 0,33 л, съобщи Ивана Радомирова, изпълнителен директор на Съюза на пивоварите и член на Управителния съвет на организацията.

Организацията отчита спад на продажбите в заведенията („студен пазар”, или ХоРеКа сектора) за сметка на модерната търговия (търговските вериги), където продажбите растат. Единствено в средиземноморските държави „студеният пазар” се разраства и достига дял от 50-60% от пазара на бира заради културата за хранене навън, коментира Радомирова. Като цяло в Европа тенденцията е за свиване на продажбите през заведенията, коментира тя.

За първи път от 15 години от Съюза отчитат спад на продажбите на пиво в PET бутилки през 2014 г., макар че делът им в общия обем от продажбите остава най-висок – 59%. До 13% от общия обем на продажбите се увеличават продажбите на кенове с бира, докато делът на продажбите на пиво в стъклени бутилки и на наливна бира се запазва без промяна – съответно 23% и 5%.

Вносът на пиво през 2014 г. достига 466 хил. хектолитра, което е с 9% повече на годишна база. Най-голям е вносът от Полша, Германия и Румъния, показват данните на Съюза.

Същевременно през миналата година пивоварната индустрия е направила капиталови вложения за 73 млн. лева. За периода 2010-2014 г. инвестициите на членовете на Съюза достигат 293 млн. лева.

Българските производители успяват да устоят на ръста на вноса на бира. Над 90% от консумираното от българите пиво през миналата година е произведено у нас, подчерта Радомирова.

Пряко заетите в индустрията са около 2 500 – 2 600 души, индиректно заетите в доставките са 9 хил. души, от които около 3 400 души са в селското стопанство, над 14 хил. души са заети в ХоРеКа сектора, а около 2 900 души – в продажбите през магазините.

За първото полугодие членовете на Съюза са направили инвестиции за 19 млн. лева за развитие на производствените мощности и други активи, посочи Ивана Радомирова.

Продажбите се задържат на миналогодишните нива, ако се гледа внесеният от компаниите акциз в хазната – 35,6 млн. лева за първото шестмесечие, колкото е бил и за същия период на 2014 г., посочи Радомирова. За сравнение, през първата половина на 2014 г. продажбите отчитаха спад от 6% на годишна база, допълни тя.

Нетният оборот на членовете на Съюза за 2014 г. достига 445 млн. лева, а за първите шест месеца на тази година – 243 млн. лева. Внесеният акциз за 2014 г. възлиза на 71 млн. лева.

Съюзът на пивоварите в България е представителната организация на производителите на бира в страната: ”Болярка - ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД и техните доставчици на суровини, материали и оборудване.

Още новини от Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Бизнес
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата