Забелязали ли сте, че напоследък има световна тенденция всички продукти да стават все по-безопасни. Например, найлоновите торбички имат дупчици върху тях - в случай, че някое дете нахлузи торбичката върху главата си, да не може да се задуши.
Същото нещо ще се случи и с велосипедите, според мен. Не съм карал колело доста отдавна. Причината е в това, че смятам велосипедите за опасни.
Съвременните велосипеди са само на 2 колела. Оставени в състояние на покой, без човек, който да ги управлява, велосипедите падат на земята. Разчита се на жонгльорските умения на велосипедиста, който едва ли не като циркаджия трябва да поддържа баланса на велосипеда, така че да се движи напред и да не пада.
Обаче докато се овладее изкуството да караш колело... може да се дадат свидни жертви. Аз съм падал от колело, докато се науча. И то падането беше жестоко - върху асфалт. Резултатът бе, че си ударих лактите и коленете, и си разкървавих физиономията. Ако велосипедът имаше повече от две колела, това нямаше да се случи.
Наистина, възможно е да се сложат две странични помощни колела отзад на велосипеда, но защо това трябва да бъде само в учебния период, докато човек се учи да кара? Би могло велосипедът постоянно да си има две колела отзад и едно отпред. Така велосипедът става много стабилен и няма падане. Не става въпрос за широка ос - достатъчно е да има 2 колела на разстояние само около 40 см и се получава стабилност. Същото се отнася и за мотоциклетите. Аз съм виждал как в мокро и хлъзгаво време, мотоциклетист пада на пътя. Случаите са не един и два. Нима поставянето на още едно колело, с цел стабилност, оскъпява велосипеда толкова много? Не го оскъпява.
Причината е може би в някакво желание да се демонстрират каскадьорски умения - виждате ли, ние сме много велики и можем да караме велосипед на 2 колела, а защо не и само на 1 колело, както в цирка. Някога, в зората на велосипедите, не е било така, имало е и други конструкции не само на две колела, но не са се наложили трайно.
Сигурен съм, че някой ден тенденцията към безопасност ще надделее и велосипедите и мотоциклетите ще станат задължително с 3 колела. До тогава - приятно каране на колело, но внимавайте, опасно е. Загубата на равновесие и падане са напълно възможни с двуколката.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.