За Венецуелците нефтът е нещо като рождено право. Страната с най-големите доказани резерви на суров нефт в света. И все пак във Венецуела горивото в последните седмици се оказва в недостиг.
Въпреки хиперинфлацията, правителството на Венецуела така и не повиши цените на горивото. И до ден днешен, в разгара на една от най-сериозните икономически кризи, пълненето на резервоар във Венецуела е изключително евтино - стига човек да може да си позволи да чака на опашка с дни.
През последните седмици хора от много щати във Венецуела описват остра криза с недостига на гориво. Не за първи път страната е изправена пред криза с горивото, но предишните ситуации са били обяснявани с лоша дистрибуция или логистични проблеми и недостиг. В този случай, докато гражданите се редят с дни по бензиностанциите, много от тях се опасяват, че всъщност няма гориво за всички.
Колапсът на Венецуела – по-бърз спад дори и от кризата след разпада на СССР
Единственият "оазис", незасегнат от кризата, остава столицата Каракас, която е стабилно снабдена. Според много критици това е опитът на президента Николас Мадуро да пресече недоволство на хората: Доброто обезпечаване на столицата предотвратява протести против правителството, особено след месеци недоволство.
Не така стоят нещата в провинцията. В западния град Сан Кристобал дел Тачира на Лорена Амая й се е наложило да спи три нощи в колата си, заедно със сестра си, докато чакат на опашка да заредят резервоара с гориво. Двете сестри паркирали колите една зад друга и сложили матрак в едната, на който да спят.
"Днес е рожденият ден на синът ми и вижте къде съм аз", обяснява 42-годишната Лорена пред CNN. Успяла за кратко да напусне опашката, за да види 10-годишния си син, докато сестра й пази мястото. А синът й?
"Помолих съседите да го наглеждат, докато съм тук, но иначе си е сам у дома", казва тя.
Сестра й пък казва, че това е най-скъпото гориво, което е зареждала. Символичната цена на бензина скача доста, когато се прибавят и трите дни на пропусната надница, докато са чакали на опашка.
Как се стигна до кризата?
През 1989 г. избухват протести в столицата Каракас, след като правителството на президента Карлос Переш обявява край на субсидията за петрола, която е поддържала цените много под пазарното ниво. От тогава повишаването на цените на горивото е тема табу за венецуелските политици.
30 години по-късно и 5 г. остра икономическа криза, при управлението на Николас Мадуро, горивото е все още евтино. Производството обаче е свито под нивата от преди 1940 г. През април 2019 г. Венецуела е произвела едва 830 000 барела на ден. За сравнение в началото на годината прозводството е стигало 1,2 млн. барела на ден.
Във Венецуела: до 40 литра бензин на кола
Държавната нефтопреработваща компания PDVSA не успява да поддържа нивата на производство. Много от машините са морално остарели или счупени, а фабриките нямат достатъчно работници. Честите спирания на тока от март месец пък допълнително усложняват ситуацията.
Компанията не публикува данни за продукцията, така че няма начин да се знае колко точно се е свила. Въпреки това доставки от ключови международни партньори като Русия предполагат, че компанията има нужда от помощ с чужд внос.
Правителството на Мадуро обвинява за кризата корумпирания мениджмънт на компанията, както и американските санкции.
За опозицията обаче недостига на гориво е доказателство, че Мадуро не е в състояние да ръководи стабилно Венецуела. В социалните мрежи кампанията #VenezuelaSinGasolina (Венецуела без гориво) обвинява правителството в неспособност да поддържа най-ценната индустрия на страната.
"Решението за излизане от този хаос е Мадуро да си отиде (от поста)", настоява Мигуел Пизаро, конгресмен от опозицията.
Недостигът на гориво изостря и още една криза в страната - хранителната. Венецуела няма добре развита железопътна система и повечето от големите й градове са далеч от брега, така че без гориво, хранителните стоки не могат да се придвиждат до градовете.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
"Смарт Органик" отчита 32% ръст на консолидираните приходи за деветмесечието
Цената на газа у нас намалява с 4,3% през декември
Кои европейски държави създават собствен изкуствен интелект?
HSBC интегрира AI инструментите на френския стартъп Mistral
Частни болници предлагат стипендии за новозавършилите лекари вместо гарантирани заплати
Газовият пазар в Европа изглежда приключва със своята болезнена трансформация
Откриха дарителска сметка за лечението на Любо Пенев
"Искаш ли да те намушкам с нож": Мъж нападна и заплаши с убийство жена си
МВР: Не е вярно, че са прекратени отпуските в дирекция към жандармерията
Депутатите опразниха паркинга пред "Св. Александър Невски" (СНИМКИ)
Терзиев: Няма как да празнуваме, докато съгражданите ни се борят срещу политическия мрак
Спас Делев стана баща на момче
Арсенал набира нови членове в България
Али Юзеир преди SENSHI 29: Излизам да мачкам пред родна публика
Карла Жинола
Голяма новина! Пълен обрат с Карлос Насар!
Венци Стефанов охлади мераците на Левски за титлата
Скордаля с картофи – гръцка разядка за Никулден
Новият филмов канал на А1 MAX Movie превръща домашното кино в още по-достъпно изживяване
Маникюри за късмет и пари през декември (+Снимки)
Поверия за Света Варвара на 4 декември
Остават броени дни до първия концерт на Род Стюарт у нас
Ето кой печели в играта за „Зоотрополис 2“
Варна ще бъде домакин на национално състезание по програмиране
Иван Портних излезе с позиция: Атаката срещу мен точно днес е режисирана
Одрусаха с 800 лева шофьор без книжка от Варна
Валежите започват в средата на седмицата
Карлос Насар отказа големите оферти и подписа новия си договор
Румен Радев обяви началото на "Българската Коледа"
Какво ни разкриват седем десетилетия търсене на извънземен живот
На Луната: Космонавт посочи къде хората трябва да строят своите селища
Учени откриха необичаен начин да бъде спасен Гълфстрийм
Марс изненадва с този факт: Колко време планетата е била годна за живот
Автомобилни застраховки от бъдещето – какво ни очаква на пътя след 2040 г.
Астрономически събития през декември 2025 г.: Геминиди, суперлуние и кометата 3I/ATLAS