Производители на вино край Варна разчитат на летния сезон за реализация на продукцията

Малките изби се конкурират основно на вътрешния пазар
Обновена: 14 окт 2015 14:24 | 14 окт 2015 13:26, Надежда Бочева
0
Производители на вино край Варна разчитат на летния сезон за реализация на продукцията
Снимка: Investor.bg

Множеството малки винарни в България са фокусирани основно върху вътрешния пазар. Това коментира пред Асоциацията на селскостопанските журналисти Тихомир Трифонов, технолог във винарна „Варна“. Той посочи, че продукцията в средния ценови клас на винарната, в която той работи, се приема добре от пазара.

Винарната е построена през 2008 г. с идеята да се произвеждат малко, но качествени вина от региона. В случая фокусът на екипа е върху белите вина, които се реализират през летния туристически сезон, но на 600-те декара лозя се отглеждат и червени сортове. Част от тях като Пино ноар, Каберне франс и Санджовезе са аклиматизирани успешно в региона. Типичен за региона е сортът Варненски мискет, който има специфичен аромат на роза и е особено търсен от туристите, които посещават избата през лятото.

„Климатът тук е подходящ за белите сортове, които изискват по-умерени температури. За червените е необходима по-висока годишна температурна сума, която да допринесе за вкуса и червения цвят. Затова в Северна България червените вина са по-ароматни, но и по-леки“, обясни технологът. Така по-хладният климат в Северна България е предпоставка например от Санджовезе да се получава вино със силен аромат на горска ягода, което обаче е розе.

Винарната се е разраснала с европроекти – по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2007 – 2013 три пъти е закупувано оборудване - съдове и машини, които подобряват производителността, включително и за процеса на бутилиране. Използвана е и Националната лозаро-винарска програма, по която лозовите насаждения са обновени. В момента капацитетът на производството е до 300 тона грозде, или около 160 000 бутилки годишно и около 45 000 литра вино във bag-in-box опаковки.

Винарната е използвала и възможността, въведена от тази година, да се наема работна ръка с еднодневни трудови договори.

„Разрастването на избата не е самоцел. То е продиктувано от факта, че продукцията в ценовия клас 8 – 10 лв. намира добър прием“, допълни експертът.

Винарната е насочена изцяло към вътрешния пазар – най-вече Черноморието, но има и дистрибуторска мрежа за големите градове. През лятото за дегустация често идват туристически групи, след като са разгледали исторически забележителности като Побитите камъни и Аладжа манастир. Покрай туристическия поток избата е спечелила допълнителни поръчки, например за Германия, Холандия и Канада.

„Ние се стремим да покажем, че България може да произвежда добри вина. Не е тайна, че в последните години българското винарство малко смъкна гарда и не е толкова тачено в световен аспект. Междувременно обаче бяха създадени множество малки изби с неголям капацитет, които имат завидно старание да произвеждат добра напитка. Но всяка една малка изба се бори на вътрешен пазар. Сега в супермаркетите българинът има възможност да избира между много добри напитки, което не беше така допреди десетина години“, коментира технологът.

Запитан за качеството на тазгодишната реколта, Тихомир Трифонов заяви, че всеки сорт грозде се чувства различно при едни и същи климатични условия. „Жегите бяха пагубни за някои сортове, но други се чувстваха добре“, казва той.

„Миналата година беше жестока за лозарите – те пострадаха от много болести и срив на плододаването. Добивът беше наполовина, но това беше предимство за винарите. Останалият плод беше по-добре изхранен и се получаваха по-добри ароматни и вкусови компоненти“, обясни експертът.

Той определя тази година като умерена, като по думите му не е имало предпоставки за болести по лозята. Това е дало възможности на лозарите с включените превантивни мерки, след миналогодишния урок, да получат грозде с много добро качество.

Тихомир Трифонов е завършил Университета за хранителни технологии в Пловдив и работи от 20 г. в сферата на винарството. „Обичам да правя и да дегустирам бели вина и да пия червени“, каза той за себе си.

Вижте още снимки в галерията на Investor.bg


0
Още по темата: туризъмвино
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари