Осло – столицата, която обяви война на автомобилите

В центъра са останали едва 50 паркоместа - за инвалиди и магазини
Обновена: 25 юни 2019 14:35 | 25 юни 2019 14:30, Красимир Ангелов
59
Осло – столицата, която обяви война на автомобилите
Снимка: Reuters

В последните години, със станалата все по-актуална борба със замърсяването на въздуха, много европейски градове станаха враждебна територия за автомобила. По-високи данъци, редица предимства за електромобилите, малко паркоместа...

Лондон и Стокхолм въведоха екологични такси за шофиране в централните им части, а Париж и Милано забраняват движението на определени регистрационни номера на определени дати или в пикови часове. Дори София в момент на екологично увлечение се закани да спира от движение колите без катализатор и филтър за твърди частици.

Но е факт, че нито един европейски град не е стигнал толкова напред във войната срещу автомобилите, колкото Осло, съобщава в свой материал AutoMedia.bg.

От миналата есен норвежката столица старателно премахва всички възможности за паркиране в тесния си център. Те се превръщат в градинки, алеи и стоянки за велосипеди. Днес са оцелели едва 50 паркоместа в центъра, предназначени най-вече за инвалиди и за онези видове местен бизнес, които се нуждаят от ежедневни доставки.

Втората голяма промяна засяга зоните за движение. Много улици в централните части изобщо бяха забранени за частни автомобили, а останалите почти до една станаха еднопосочни. Все още прилагането на новите правила не е твърде строго, отбелязва The Economist - доста шофьори не се съобразяват с новите табелки. Но градският съвет има нов пакет мерки, които ще сложат край на това през лятото.

Любопитното е, че повечето забрани и ограничения важат и за електрическите автомобили, въпреки че в Норвегия те имат най-сериозен дял от общия автопарк.

Голяма част от шофьорите и пресата обвиняват градските власти, че се опитват да "забранят" автомобила изцяло. Консервативните партии са против такива мерки, защото продължават да разглеждат колата като символ на свободата и независимостта. Собствениците на магазини и друг бизнес в града пък се тревожат, че по-малко автомобили ще означава за тях и по-малко клиенти.

Според Зелените, главни инициатори на промените, последният аргумент не е съвсем валиден. Най-успешите магазини в града така или иначе са на пешеходните търговски улици, контрират те. А статистиката, според която от есента насам броят на пешеходците се е увеличил 10%, доказвала ефективността на мерките.

Целият материал четете в AutoMedia.bg


59
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
1
 
10
 
! Отговори
Българина преди 9 месеца
Няма такова нещо екология. Човека е на етап изконсумиране на всичко и няма връщане назад. Прогреса който е заложен в днк то, очевидно не от нас, след етап ***, и сега *** си е маймума, изисква ресурси. Няма прогрес без ресурси. Ресурсуте се свършват а харченето им променя средата. Екологията е само боя за прикритие да си мислим че има надежда, ръждата да не избие. Всички знаем че тя пак избива някой ден....
48
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Осло – столицата, която обяви война на автомобилите
---------

Не коректна статийка!!!!!!

Населението на Норвегия е малко, а държавата една от най-богатите, при това норвежците, достигнаха високия си жизнен стандарт на два отрасъла от икономиката си:
- продажба на нефт и газ!?!?!?
- на риболов

Но основно икономиката на бедна и селска Норвегия скочи след края на ВСВойна с продажбата на нефт и газ в Европа!
-))))
47
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
"До 15-20 г. трошките ще ги забранят - т.е. всичко което се движи на бензин и дизел."

Не слушай само политиците и проучи сам:

1. Откъде ще идва електро-енергията? Ако от нефт и природен газ, двигателите с вътрешно горене са по-зелени от ел-централи+транспорт+стотици милиони литиеви батерии.

2. "Зелените" източници колко трябва да станат, за да задовалят енергийните нужди? Клко милиона квадратни километра панели ще затъмнят земята и под тях мор?

3. Колко ядрено гориво има?

давай по-скептично
46
4
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Зелените ще са най-доволни всички хора да изчезнат от планетата и да си растът трънки и тревички.

А Норвегия с джендър идеология и изчезващо население отива към архивите на историята.
45
2
 
10
 
! Отговори
бай Тошо преди 9 месеца
а също и забрана за хетеросексуални да посещават столицата :)
44
8
 
2
 
! Отговори
ne i ne преди 9 месеца
До Реалист
Това майтап ли е /нямало мръсен въздух в София и в БГ./
До 15-20 г. трошките ще ги забранят - т.е. всичко което се движи на бензин и дизел.
Вече е решено за ЕС, но в много страни вече е стартирала забраната.
Голяма мъка за българската авто- мафия и всичките обслужващи я звена....
43
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Екоталибански простотии - един ден ще разберете, че е трябвало отрано да им счупим ръчичките на тези сектанти, но ще е късно тогава вече.
42
9
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Някои много искат да ни върнат във феодализма или робовладелското общество и да нямаме свободата да се придвижваме свободно, каквато свобода дава автомобила.
41
3
 
1
 
! Отговори
Елена Ефремова преди 9 месеца
Кристиан Лубутен - баща на Даниел Давидофффф
40
3
 
10
 
! Отговори
Обективен преди 9 месеца
Тук един все дращи за паркиране по градинки и тротоари.
Ами да вземе да отиде по белия свят и да види как там са направили на паркоместа същите тези градинки и тротоари, на които в България се паркира и затова там не го правят, а в България ни принуждават да нарушаваме правилата, че даже и без да ги нарушаваме ни карат да катерим бордюри, за да паркираме - има очертани от общината паркоместа, наполовина или изцяло на тротоарите. Тротоар от две плочки, за да се паркира до него, а не върху него -
39
4
 
1
 
! Отговори
Елена Ефремова преди 9 месеца
Писна ми Костадин транжорникът да си го слага на Даниел Давидоффф, за да може последното малоумно недоразумение да спи с която касиерка му падне, но пак да не му ....щото няма какво
38
5
 
0
 
! Отговори
Елена Ефремова преди 9 месеца
Защо на някои мъже им растат женски задници, а моят е в застой. Стига сте се оправдавали с климата
37
4
 
1
 
! Отговори
Елена Ефремова преди 9 месеца
Боже, защо ме срещаш с травестити , високи колкото баба ми Маруша - 1.5, между другото
Даниел Давидоф Калеята е точно нейно копие
36
10
 
2
 
! Отговори
пешо ходев преди 9 месеца
Къде пие в неделя Ганю? Под колата. С работните дрехи - в колата, Ганю бърза след 5 за софрата. Спи Ганю в колата когато не си е измил краката.
35
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Аз живея в чужбина в подобен град - където се стремят да ограничават автомобилите в центъра. С градския транспорт е прекалено скъпо 3ма човека да отидат и се върнат.
Сега си давам сметка, че за последната година съм слязал има-няма 3-4 пъти до града. Добре че мога да пазарувам в ибей и големите вериги, които имат паркоместа.

А в малко магазинче не съм стъпвал с месци. Прекалено неудобно е да се добирам до тях. Тааа зелените да му мислят дали ще оставят накрая погребална агенция да ги обслужи
34
1
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 9 месеца
Стана традиция в България разните политици, журналисти и други подобни да ни казват какво да правим под предлога че така било в Америка, Франция, Германия и т.н. И ни се сервират някакви небивалици, които ако човек не е бил там и не знае как точно стоят нещата, ще им повярва, без да подозира че това е поредната лъжа, която служи на някой интерес в България.
33
8
 
13
 
! Отговори
Край преди 9 месеца
Спокойно бе тук можете да паркирате по тротоари, градинки, площадки. Тук най-хубавите ни площади са паркинги. Първичното диво българо-ромче иска да кара. Не ще да се вози. Карането му създава илюзия че нещо управлява и понеже само автомобила му се отдава. Простото диво човече го превръща във фетиш. Автомобила е най-скъпото му и е готово да налети на бой за него.
Това е отминал етап на развитие за много народи.
32
5
 
9
 
! Отговори
Реалист преди 9 месеца
В България броя на колите на човек от населението е по-нисък от средния брой за ЕС. В България автомобилите се използват доста рядко и на доста по-къси разстояния в сравнение със средното ниво в ЕС. Затова в България, вкл. и в София няма тези проблеми за чистотата на въздуха, които ги има в по-големите градове в ЕС. Може би след 40-50 години и ние ще стигнем до някакво по-голямо замърсяване от автомобилите, но се съмнявам, че ще стане - автомобилите стават все по-малко замърсяващи.
31
3
 
11
 
! Отговори
Факт преди 9 месеца
Тази новина е в стил "видяла жабата, че подковават коня и тя вдигнала крак".
В България, вкл. и в София има още много години докато стигнем до необходимостта от налагането на забрани за автомобилите. Това, което бръщолеви Фандъкова е заради некадърността й да се справи с организацията на движението и паркирането в София. Тя и бандата й в общината знаят само за забрани и скубане на пари от нас.
30
4
 
10
 
! Отговори
Наблюдател преди 9 месеца
Ей, затова не живея в Осло.