Електромобилите, налагани с твърда ръка от европейските правителства, може да не са никакво решение в борбата с климатичните промени, писа Анди Палмър в коментар за The Financial Times, цитиран от Automedia. Бившият шеф в Nissan и Aston Martin днес ръководи компанията Switch Mobility, която произвежда електрифицирани автобуси. Но въпреки това Палмър смята, че търсенето на решения трябва да се остави на учените, а не да се диктува от политиците.
"Когато пандемията удари, мнозина смятаха разработването на ефективна ваксина само за далечна възможност. В края на краищата все още нямаме ваксина срещу HIV", напомня Палмър. Но днес, по-малко от година по-късно, вече имаме избор от множество ваксини, преминали клинични изпитания. Причината за това, твърди автомобилният експерт, е, че правителствата не се месиха много-много в процеса. Американската програма WarpSpeed осигури известна логистична подкрепа, но като цяло политиците по света само дадоха задачата, подписаха чековете и оставиха учените да работят. Вместо да диктуват как точно да действа ваксината, колко да струва и къде да се произвежда.
Според Палмър същият подход трябва да се приеме и в борбата с глобалното затопляне. Като мениждър с 4 десетилетия опит в автомобилната индустрия съм виждал множество политически инициативи с добри намерения, които зрелищно са се проваляли - особено в случая с дизела, подчертава той. "В началото на новото столетие Великобритания даваше стимули на хората да си купуват дизелови автомобили. Логиката бе, че те ползват по-малко гориво от бензиновите, и следователно са по-добри за околната среда. По-малко от десетилетие след това истината се оказа друга. Дизеловите двигатели произвеждат няколко пъти повече азотен диоксид от бензиновите, дразнейки белите дробове и причинявайки дихателни затруднения". Главният проблем с дизеловата сага бе, че политиците си надхвърлиха боя - вместо да очертаят проблема и да осигурят парите, те започнаха да диктуват самото решение, казва Анди Палмър.
Той самият припомня, че е сред горещите застъпници на електромобилите - в крайна сметка именно той, като шеф в Nissan, представи първия масов електромобил - Leaf. "Но въпреки това искам да отправя предупреждение към политиците, които виждат електрическите автомобили като единствения път към едно по-чисто бъдеще", пише Палмър. Според него британското правителство вече си е свършило работата, като е очертало задачата: забрана за двигателите с вътрешно горене от 2030 и създаване на въглеродно неутрална икономика през 2050. Сега то трябва да остави учените в конкурентна среда да разработват множество различни технологии за постигане на тези цели. Чистите електромобили може да не са най-добрият избор.
"Водородът например превъзхожда батериите като ефективност, що се отнася до товарните автомобили и автобусите. Синтетичните горива може да продължат да осигуряват драмата, шума и вълненията, които правят спортните автомобили толкова специални. И със сигурност ще има инженери и учени, които ще стигнат до нови, екологични горива, които никой до момента не е смятал за възможни. С две думи, политиците не трябва да слагат всичките си яйца в една кошница - или жабка", пише Палмър, и завърша така: ако пандемията имаше добра страна, тя бе създаването на прецедент за по-здравословна и плодотворна връзка между политици и учени. Нека тя не спира дотук.

Кадър на деня за 25 октомври
Германските компании дават на Китай тайни, които може да им излязат скъпо
Използването на стейбълкойни за плащания е скочило 70% след американските регулации
Кой дари на Пентагона 130 млн. долара за заплати на военните?
Airbus: Европа трябва спешно да подсили военните си способности
Moody's сви кредитната перспектива на Франция на фона на политическата криза
Васил Пандов: Службите и правителството изглеждат неадекватно заради "Лукойл"
Здравен хороскоп за всички зодии за 26 октомври
Рафинерията на "Лукойл" трябва да бъде държавна, заяви Антон Кутев
След треперене в края: Ман Юнайтед удари Брайтън в голов екшън и влетя в Топ 4
Екшън и спорна дузпа: Наполи шамароса и Интер и се върна на върха в Серия А
Орела: Няма по-добър отбор от Левски, за нас беше мъка
Веласкес: Левски остава скромен и здраво стъпил на земята!
ПСЖ се върна на върха във Франция
Гаджета ли са? Цолов се появи с родна певица + СНИМКИ
Дневен хороскоп за 26 октомври, неделя
Седмична таро прогноза за 27 октомври – 2 ноември
6 рецепти за апетитни кюфтенца
Любовен хороскоп за 27 октомври – 2 ноември
Връщаме часовника с час назад на 26 октомври
Кои билки и подправки, освен босилек и чесън, помагат при високо кръвно?
Мъж пострада тежко по време на лов
Седмичен хороскоп 27 - 2 ноември 2025
Камала Харис може да се кандидатира отново за президент на САЩ
Илиев: Имахме ситуации, в които трябваше да действаме с малко повече самочувствие
Волейболният Черно море загуби инфарктно в Монтана
Втора победа за хандбалния Спартак
Определиха химичния състав на кометата Понс – Брукс
Учените съставиха най-големия в историята каталог на галактическите купове
Русия ще достави на Луната първите елементи за лунна станция до 2034 г.
„Най-евтиният в света“ хуманоиден робот струва само 1370 долара (видео)
Суперземя в съседство може да е най-доброто място за търсене на извънземен живот
Астрофизици са близо до разгадаването на тайната на неутриното