Зеленият протекционизъм на Европа влошава енергийната й сигурност

Законът за индустрия с нетни нулеви емисии забавя икономиките на съюза
24 мар 2023 14:55, Анисия Иванова
66
Зеленият протекционизъм на Европа влошава енергийната й сигурност
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Едва ли е изненадващо, че година след като война по границите на Европа прекъсна най-големия ѝ източник на природен газ, Брюксел трябва да се стреми да защити веригата си за доставки за зелени технологии.

Числата изглеждат зле. През 2021 г. Европейският съюз получи около 42% от вноса си на газ от Русия. ЕС зависи от Китай за 64% от вноса на вятърни турбини, 89% от слънчевите панели и 43% от електрическите автомобили. Пекин е още по-доминиращ в суровините за енергийния преход, с повече от 75% от световния производствен капацитет за литиево-йонни батерии, според BloombergNEF.

Казано по този начин, обявеният миналата седмица Закон за индустрия с нетни нулеви емисии (Net Zero Industry Act) изглежда като директен опит за гарантиране на енергийна сигурност в съответствие с мерките, които вече са в ход в САЩ и Китай. Европейската комисия се надява, че законодателството ще осигури 40% местен дял за ключови зелени технологии до 2030 г.

Политиката обаче се основава на дълбоко погрешно разбиране на начина, по който суровините и машините се използват в производството на енергия. Парадоксално, но решението може да направи ЕС по-уязвим в случай на конфликт, отколкото би бил в противен случай. Собствената история на Европа за използване на суровини като оръжие по време на война трябва да демонстрира погрешността на нейното вземане на решения сега.

Един от начините да категоризираме материалите, използвани в съвременното общество, е да ги разделим на дълготрайни стоки и консумативи. Стоките с дълготрайна употреба, като автомобили и хладилници, се купуват веднъж и се използват отново и отново в продължение на десетилетие или повече. Консумативи, като бензин и мляко, се купуват на всеки няколко седмици: да ги използваме означава да ги унищожим, така че трябва постоянно да презареждаме запасите си.

Можете да направите широко разграничение между суровините на същата основа. Храната, торовете и горивата са консумативи, докато повечето метали и машини приличат на дълготрайни стоки.

Това разделение има важни последици за националната сигурност. Ако сте зависими от вноса за доставките на консумативи, чуждите нации могат да спрат икономиката ви, като блокират търговските пътища. Консумативите трябва непрекъснато да се презареждат. По време на Първата световна война съюзниците доведоха Германия до ръба на глада, като прекъснаха доставките ѝ на нитратни торове, които в този момент до голяма степен идваха от находища на птичи тор около бреговете на Тихия океан.

При дълготрайните стоки е много по-трудно. Ако САЩ, Япония и Южна Корея спрат износа на автомобили за ЕС утре, повечето хора едва ли биха забелязали. Годишният внос възлиза на около 3 милиона в автомобилен парк, който наброява повече от 250 милиона. По време на Втората световна война САЩ и Обединеното кралство проведоха акции за скрап за рециклиране на стомана и каучук от домашни превозни средства и домакински стоки за оръжейните фабрики. Същите съюзници прогнозираха, че нацистка Германия бързо ще бъде поставена на колене поради зависимостта си от внос на метали. На практика пестеливостта и заместването означават, че недостигът на метали не бе сериозен проблем за Берлин в нито един момент.

Ето защо ограниченията върху вноса на машини са погрешни. 146,7 милиарда кубични метра газ, които изтекоха от руските тръбопроводи към Европа през 2021 г., са загубени в обозримо бъдеще, което означава, че континентът трябваше да намери незабавни алтернативи за доставка на приблизително 775 тераватчаса електроенергия, която можете да генерирате от него. 255-те гигавата от вятърните турбини, които бяха инсталирани в края на 2022 г., обаче ще генерират около 558 TWh електроенергия година след година, независимо от състоянието на геополитиката. Китай не може да прекъсне доставките на вятър за Европа.

Това, което мерките наистина постигат, е да забавят темпото на прехода към възобновяема енергия, като увеличават разходите за разработчиците на възобновяема енергия и купувачите на електрически превозни средства в опит да защитят малките европейски индустрии за производство на зелена енергия.

Това вероятно ще направи енергийната сигурност на региона по-слаба, отколкото по-силна. Европа зависи от вноса на горива за повече от половината си енергийни доставки, като местните запаси осигуряват само 13% от газа, 3% от петрола и 60% от въглищата. Освен това е силно зависима от руския уран и ядрено гориво за снабдяване на своите реактори, особено в части на изток, където централите са базирани на съветски проекти. Намаляването на тази зависимост чрез преминаване към местно произведена възобновяема енергия ще помогне на ЕС по отношение на енергийната сигурност почти толкова, колкото и по отношение на климата.

Тъй като разходите за повечето възобновяеми технологии са по-конкурентни от всякога, погрешна регулаторна политика от този вид най-вероятно ще забави декарбонизацията на нашите икономики. Европа следва САЩ и Китай във връщането към провалените дирижистки икономически политики от миналото, когато трябва да прегърне технологията на бъдещето.

Анализът на Дейвид Фиклинг е публикуван на сайта Bloomberg TV Bulgaria. Фиклинг е колумнист на Bloomberg Opinion, пише за суровини, както и промишлени и потребителски компании. Бил е репортер на Bloomberg News, Dow Jones, Wall Street Journal, Financial Times и The Guardian.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


66
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
40
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ш'са сетят. Вижте, аз съм за зелен преход, но това не става с драконовски мерки и от днес за утре. Целият план е прекалено амбициозен и заради това е обречен на провал. Преходът към зелена енергия е възможен, но не от днес за утре, за това са необходими няколко десетилетия.
39
0
 
1
 
! Отговори
az преди 1 година
До мдаа Статията няма общо с Русия. Доколкото се коментира Русия - е само във връзка с анализ на текущата ситуация. За мен статията съдържа доста добър анализ - но не виждам много връзка със заглавието?! Мисля, че заглавието е дело на някой български журналист или редактор.
38
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Да инсталираш соларни панели и вятърни турбини без да си помислил за съхранение на енергията и за балансиращи системи в мрежата е меко казано маллоумно. Но политиците няма как да го разберат това. Те не са инженери и реално не разбират абсолютно нищо от това което правят като стратегия. Не могат да осъзнаят грешките които допускат.
37
0
 
7
 
! Отговори
Май не сте наясно преди 1 година
Проблема не в зелените технологии! Проблема е че този преход не се прави както трябва. Самите тия които творят законите и стратегията не разбират нищо от технологии и енергетика. Тези хора не са истински инженери. От там идва проблема и всичко се прави грешно. По начина по който инсталират вятърни турбини и соларни панели в момента те са абсолютно неефективни. Тези хора нямат фундаментални знания за това как се прави балансирана автономна електропреносна мрежа и как се съхранява енергията.
36
1
 
1
 
! Отговори
Лаврентий Берия преди 1 година
До Анонимен 25 - Русия винаги е имала хора! Въпросът е, че за Русия хората са евтина разменна монета. Затова и тяхната промишленост никога не е била ориентирана към хората. Тежка - да, военна - да! Но за хората? А колко се е изправила - ами току що поканиха Китай да "..замести западните фирми..". А те, как не ги "заместиха" за близо 30 години? Не, Русия винаги ще бъде изостанала и зависеща от друг страна. Дали от Запада или от Китай - но, зависима. Парите са в олигархията, а днес - във война!
35
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Кризата и инфлацията са само миг по пътя на светлото зелено бъдеще.
34
0
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
2022г в Италия се съкратиха продажбите на електромобили, въпреки субсидиите и освобождавенето от данъци.
33
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Норвегия където около 14% от колите са електрички постоянно се вият дълги опашки на зарядните устройства и се чака с часове почти по цял ден. Бе нямат ли пари и технологии норвешците да си турат повече зарятки да си зареждат екологичните електрички.
32
0
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Китай произвежда повече коли Шкода отколкото всички останали заводи на Фолксваген взети заедно.
31
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Хи-хи-хи!!!! Докато ЕСето премахва зависимостта си от Русия /Путин/, неусетно се "светва", че стане ли му по-зеленко, вече ще е попаднал в почти пълна зависимост от Китай. Данните от втория абзац в статията, вече би трябвало да му "говорят" с човешки глас. "Индустрия с нетни нулеви емисии ..." , това са го чули някъде ... от космоса. Нито е възможно, нито е необходимо.
30
1
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Зелените в ЕС, слагат примката на цяла Европа. Ако няма кой да пази България и да се грижи за нея, нищо друго не остава освен, Бог да пази България!
29
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Зелените по-принцип са някакви клошари с ограничено мислене.-"Ще стоим на тъмно като няма ток", " лекарствата са вредни,антибиотиците са химия". Всъщност тия хорица не са мръднали като разбиране от 14-ти век.Техническият прогрес ще спаси човечеството а не палаткови лагери без ток , перилни препарати (щото са вредни) и лекарства.
28
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
ЕС официално прие закон за забрана на колите с ДВГ с 307 гласа "за", 279 "против" и 21 въздържали се в Европейския парламент.
27
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Няма прогрес към унищожението ли?
26
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
То тва е целта, да се деиндустриализира и фалира Европа, да се смени коренното население,
25
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Русия най-после определи своя геополитически вектор на развитие. Сега тя е абсолютно антизападна, антиамериканска сила, която ще види своето близко бъдеще само в конфронтация със Запада, защитавайки своето геополитическо и икономическо пространство. И това е ключов момент за Китай.
24
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Русия има хора, това е важното. Хората се осъзнаха. Преди санкциите Русия пак си имаше и бензин, и храна и всичко, но нещата не вървяха. А сега за 1 година санкции изправиха икономиката на крака.
23
9
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
2050 наближава, а прогрес няма, не само че няма прогрес, но има регрес! Вместо емисиите на СО2 да намалят, те се увеличиха а 5.4% през последните 2 години! ЕС трябва да забрани колите и всички да мината на колелета и тротинетки за да можем 2050 да минем на нулеви емисии.
22
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нека да го наричаме с истинското му име : нихилизъм.
21
1
 
16
 
! Отговори
Лаврентий Берия преди 1 година
Европа се ръководи от нищо не разбиращи зелени талибни които рано или късно ще я катастрофират. Дали защото не разбират или защото за това им е платено - друг въпрос. Но от "зеления преход" нищо добро няма да излезе. И още нещо - докато Европа не се върне към производството - това, което Щатите правят в момента - ще зависи от оня който най я плаши - Пожизнения Император на Китай - Си!