От харесван до най-търсен: Японците заобичаха зехтина

През 2019 г. страната е изнесла 276,23 тона зехтин, което е ръст от 209%
Обновена: 6 фев 2021 21:41 | 6 фев 2021 21:40, Камелия Цветанова
24
От харесван до най-търсен: Японците заобичаха зехтина
Снимка: Pixabay

Преди двадесет години, когато готвачът Шинобу Намае готвеше в небезизвестния италиански ресторант Acqua Pazza в Токио, той беше изправен пред проблеми в сервирането на ястия, приготвени със зехтин - една от основните съставки в менюто на ресторанта. Клиентите често го молеха да пропусне зехтина в тяхната поръчка, разказва Bloomberg.

Днес, казва Намае, „хората в Токио обичат зехтина“. В своя L’Effervescence с три звезди "Мишлен" готвачът вече може да произвежда собствен зехтин от Соуджу, ферма в префектура Кагава, където някога са се отглеждали бонсай растения. Тъй като собствениците са били експерти в резбата, Намае посочва, че те могат да контролират растежа на маслиновите дръвчета, позволявайки им „постоянно да берат качествени маслини“.

Нарастващите предпочитания на Япония към зехтина стимулира местните производители. Страната спечели осем награди, включително четири златни приза, на Световното състезание за зехтин (NYIOCC 2020). Големият победител, Green Basket Japan, притежава маслинови насаждения в Одавара, на около час от Токио.

През 2019 г. Япония е изнесла 276,23 тона зехтин, което е ръст от 209% в сравнение с 2018 г. и с 545% спрямо 2014 г.

Китай също започва да се фокусира върху бизнеса със зехтин. През 2020 г. студено пресованият органичен зехтин Xiangyu Coratina спечели два златни приза на Международния конкурс за зехтин в Атина, в който взеха участие 430 фирми. Компанията производител, Xiangyu Oil Olive Development, е наела аржентински инженер-агроном, Пабло Канамасас, за производство на печелившия продукт.

„Потреблението на студено пресован зехтин в Китай нараства със значителни темпове“, посочва Канамасас по имейл. По думите му потреблението расте в големите градове и във възрастовата група между 25-35 години - хора, пътували в чужбина и докоснали се до средиземноморските съставки и продукти или дори само чували за тях.

Маслините на Xiangyu се отглеждат в област Уду в западната китайска провинция Гансу. Климатът там наподобява Средиземноморското крайбрежие, позволявайки да се отглеждат качествени маслини, включително алкалната почва и много слънчева светлина, според Сяойонг Бай, председател на Garden City Olive Technology Development. Неговият зехтин Garden Taste спечели приза на Международния съвет за маслинови продукти, където той взе първото място заради „зрялата си плодовитост“.

Сяойонг Бай отглежда маслини от 23 години и плантацията му сега обхваща повече от 3,7 милиона декара. Пенсионираният държавен служител и явен природозащитник, сподели, че е помогнал да посади дървета „на много безплодни планини“.

    „В момента Китай консумира 6000 тона зехтин всяка година с годишен темп на растеж от 18%.“

През 2020 г. компанията му изнася партида зехтин в Южна Корея - първият път, когато той продава продукта си извън Китай.

Очаква се Азиатско-тихоокеанският пазар на маслини да регистрира годишен темп на растеж от 4,2% в периода 2020-25 г., прогнозират от изследователската компания Mordor Intelligence. От компанията посочват, че пазарът на зехтин в региона расте бързо, за да отговори на нарастващото търсене от страна на потребителите поради здравословните ползи на зехтина.

В Сингапур Себастиен Лепиной също се фокусира в производството на зехтин от световна класа, но не използва местни маслини. Главният готвач в ресторанта с три звезди "Мишлен" Les Amis прекара пет месеца в разработване на смес, която да допълни модерната му френска кухня, съдържаща ястия като Langoustine de Loctudy - гигантски скариди с тиквички и емулсия от студено пресован зехтин.

„Имах нужда от зехтин, който да съответства на кухнята ми, а също и от сирене“, коментира Лепиной. Той използва пет вида маслини от Château d'Estoublon, Прованс, Франция, за да създаде смес, която той внася, използва и предлага на своите клиенти.

Лепиной се доверява на пазара за зехтин в Сингапур до такава степен, че продава бутилки от гладката си фино пиперлива смес за 36 долара (48 сингапурски долара). Според главния готвач има добро търсене на по-здравословна мазнина като алтернатива на известното масло в ресторанта му.

Въпреки че ограниченията за пътуване отблъскват туристите, които могат да си купят бутилките като сувенир, ограниченията също така принудиха заможните жители на града да си останат вкъщи и поради тази причина те проявяват голям интерес към зехтина, казва Лепиной.

И все пак има известна съпротива към зехтина в Азия заради притеснения, свързани с качеството.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


24
Още по темата: ЯпонияЗехтин
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
19
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Китай "фокусира ли се върху износа на зехтин" НЯМА ДА ВИДИМ повече истински зехтин
18
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Аман вече, изядоха рибата в океана,колкото остана я изпоизтровиха с радиация, сега и на зехтина се втурнаха, който и без това е отчайващо скъп.....
17
4
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До аз да ви обадяИ за две години японците са успели да научат населението си да ползва зехтин, че и да посадят маслинови дървета, те да достигнат стопанска зрялост, да започнат да правят зехтин и да го изнасят с хиляди тонове?:))) Ако ти кажа, че си страшно интелигентен не се връзвай на думите, а приеми, че съм с чувство за хумор.
16
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Прочети къф бой ядат румънско-руските войски даже от нечувана Бг. "Великите сили" на гръцкия фронт -тоже.
15
3
 
1
 
! Отговори
аз да ви обадя преди 3 години
Работата е съвсем прозаична , нямаща общо с вкусовете им- просто преди 2 години Тръмп наложи много високи мита за зехтина на най-големият производител в световен мащаб и на испанците им се наложи да търсят нови пазари , което става с наемането на 2-3-*** известни готвача , за да приказват колко по-вкусни са им манджите . и на 2-3-*** които да пускат статии за предимствата на дадения продукт за ЗДРАВЕТО и ДЪЛГОЛЕТИЕТО.Спомнете си истерията с "годжи-бери", хималайската сол и др.под.
14
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Японците са страшни симпатяги. Пътувам често по проекти там, майка ми дори на времето специализира там и живя години, та имаме много приятели. Много са отворени към новото- радват се на чуждите празници, радват се на Коледа. Абе, радват се на всичко. Зехтинът е нещо непонятно за тяхната кухня, използваща корено различни масла за готвене. Но, уви, адаптират се към всичко. Не са като наш *** да пее как неговото си било най-добро и как чуждите кухни не стават и как другите били много глупави.
13
2
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
То в Япония и кисело мляко правят отдавна. Имам предвид истинско, а не пластмасовото, което пием в ***.
12
2
 
2
 
! Отговори
figil преди 3 години
До Totenkopf Като не ти харесва , селектирай само новини от България ....
11
10
 
5
 
! Отговори
Totenkopf преди 3 години
Ей, това е най важната тема в БГ, зехтина на японците! Надвихме си на масрафа!
10
7
 
5
 
! Отговори
пияница мистик преди 3 години
До 12Не само японците биха бояришниците. В "Зимната война" финландците яко им сипаха да ядат. избиха 250 000 съветски ватника. Само Симо Хаюха избил с пушката си към 1000 съветски пияници и онези като му чуят името и се крият в миша дупка. В Афганистан също ядоха бой. И добре че ВСВ САЩ и Англия им помагаха с пари и храна, както и с оръжие и откриха втори фронт, че уж *** да я спечелят тази война. И Турция няколко пъти са ги били
9
5
 
11
 
! Отговори
пияница мистик преди 3 години
Зехтин само на салата. Говоря за екстра върджин. Не се готви с такъв зехтин, защото над 70 градуса си губи свойствата и става дори канцерогенен. Скоро си купих от един магазин зехтин за готвене. Така пише на етикета. Шибнах 3 литра във фритюрника с една лъжица свинска мас и сега картофките стават извънземно вкусни
8
3
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До До 2:/7Такава простотия като твоя пост отдавна не бях чел.
7
3
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
До До 2:За смъртта на капитализма слушаме от 1917. Сменете плочата най-после. Япония тепърва ще фалира, а блатная е перманентно фалирала, а населението и не е нищо по-различно от стадо маймуни. ***, гопници и праститутки.
6
18
 
13
 
! Отговори
До 2: преди 3 години
Много филмчета си гледал за Япония.Япония е най-заборчнялата държава в света, ако толкова средства бяха изсипани в България, то улиците навсякъде, дори в селцата щяха да са от чисто злато.Въпреки тоталната филмова пропаганда за такива като теб, японците са нещастници живеещи в хартиени домове, стаи 1.5м х 1.5м, в ужасна скъпотия, късметлиите карат Хонда-Фит, ако има все още млади жени се снимат в долнопробно порно, а мъжете бачкат по 80ч на седмица.Неизбежният им фалит предстои.
5
7
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ние пък си отдглеждаме Тиква !
4
7
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Ако япония не беше загубила войната, щехмеда говорим на немски в цяла европа
3
5
 
6
 
! Отговори
АнонимеН преди 3 години
НЕ ТЕ ЛИ Е СРАМ ДА ПОСТНЕШ ТАКАВА СМЕШНА И МАЛОВАЖНА СТАТИЯ!
2
12
 
6
 
! Отговори
Не извратен тип преди 3 години
Япония имаше късмета да загуби войната,сега щеше да е като Северна Корея или Русия
1
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 години
Шшшшшшшшш ***, кви са тия простотии.

Спонсорирани публикации