Силен имунитет - яжте храни, пълни с витамин Е

Ето какво да похапвате, за да сте здрави
27 сеп 2022 22:35, Дарена Найденова
2
Силен имунитет - яжте храни, пълни с витамин Е
IStockphoto

Когато става въпрос за здраве, хранителни вещества като витамин С и витамин D често попадат под светлината на прожекторите и има защо. Сред другите ключови ползи за организма, тези витамини са от съществено значение за имунната функция. Но какво ще кажете за други важни хранителни вещества, като витамин Е? Може да не му се обръща толкова внимание, но този богат на антиоксиданти витамин също е толкова важен за вашето здраве. 

Витамин Е е мастноразтворимо хранително вещество, което означава, че се нуждае от мазнини, за да бъде усвоено. Функционира главно като антиоксидант или полезна молекула, която се бори със свободните радикали. Това са съединения, които, когато присъстват във високи нива, могат да причинят увреждане на клетките. Тялото естествено произвежда свободни радикали в резултат на нормални процеси, като метаболизъм, но фактори като замърсяване на околната среда и UV радиация могат да увеличат образуването на още повече свободни радикали. Ако те се натрупат, могат да доведат до клетъчно увреждане и оксидативен стрес, който е основен фактро за хронични проблеми като сърдечни заболявания и рак. 
 
Но точно тук се намесват антиоксидантите като витамин Е. Като цяло те действат като пречистват и неутрализират свободните радикали, като в крайна сметка ги правят безвредни. Това предпазва клетките от оксидативен стрес, като ги поддържа здрави и в добро състояние. 
 
В случая в витамин Е, неговите антиоксидативни действия са особено впечатляващи. Той помага за защитата на клетъчните мембрани от свободните радикали, което е от ключово значение за предотвратяване на клетъчното увреждане. Според диетолози, свойствата на витамин Е също имат способността да предпазват кожата от увреждане от слънцето, като същевременно стабилизират кожната бариера. 
 
Но това не е всичко. Витамин Е поддържа здравето на кожата чрез стабилизиране нивата на колаген, както и помага за растежа на косата. Това хранително вещество участва в подпомагането на имунната функция и правилния кръвен поток. 
 
Най-просто казано, витамин Е е важно съединение за цялостното здраве и уелнес. Дефицитът му е доста рядък, но, тъй като тялото не може да произвежда собствен витамин Е, трябва да си го набавите от другаде. За щастие се намира в безброй растителни храни, така че не е трудно да се достигне препоръчителното количество от 15 милиграма на ден. 
 
Кои храни са богати на витамин Е? 
 
1. Ядки
 
Бадемите са един от най-богатите източници на витамин Е, следвани плътно от лешниците. Тези ядки също така са чудесни източници на диетични фибри и полезни за сърцето моно- и полиненаситени мазнини. Може да им се насладите под формата на ядково масло, което в вкусно върху препечен хляб, в смутита или смесени в овесени ядки. 
 
2. Семена
 
Следващият път, когато ви се прияде нещо хрупкаво, посегнете към растителни семена. Слънчогледовите семки са особено богати на витамин Е. Това е в допълнение към хранителни вещества като желязо, калций, магнезий и фибри. Слънчогледовите семена, и семената на растенията като цяло, придават вкус и текстура на безброй ястия, включително овесени ядки, кисело мляко, салати и супи.
 
Още по темата ще откриете в материала на Tialoto.bg 

Източник: Tialoto.bg

2
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари