Близо 30 000 "специални деца" чакат адекватна подкрепа от държавата

Нужни е нов модел за работа с децата със СОП, категорична е Диана Ковачева
29 ное 2023 13:33, Анисия Иванова
4
Близо 30 000 "специални деца" чакат адекватна подкрепа от държавата

Осигуряваната подкрепа на децата и учениците със специални потребности в системата на образованието не е ефективна. Хиляди деца със СОП не успяват да завършат задължителното по Конституция обучение до 16-годишна възраст.

Малко от тях имат възможността да бъдат подкрепяни от помощници на учителя заради липсата на финансови средства. При много ученици основната тежест по приобщаването им в образованието пада върху семействата вместо върху образователните институции. Тези проблеми са системни и за решаването им са необходими сериозни ресурси и нов модел за работа с децата със СОП.

Това сочи анализът на омбудсмана проф. Диана Ковачева,  въз основа на детайлни данни по региони за ключови показатели за реализирането на политиката по приобщаващо образование на децата и учениците със СОП, предоставени от Министерство на образованието и науката.

Анализът ще бъде представен на дискусия „Приобщаващото образование – проблеми и решения“, която се организира от обществения защитник и министъра на образованието и науката проф. д-р Галин Цоков, на 30 ноември 2023 г. (четвъртък) от 10.30 часа в заседателната зала на II етаж в институцията на омбудсмана - ул. „Георг Вашингтон“ № 22.

В обсъждането ще участват народни представители, университетски преподаватели, родители, директори на учебни заведения, директори на ресурсни центрове за приобщаващо образование от София, Пловдив, Пазарджик, началникът на регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева, експерти и др.

Дискусията е част от Националната кампания на омбудсмана „За правата на децата и хората с увреждания“, в рамките на която, по настояване на проф. Ковачева, бяха осигурени 8 млн. лева допълнителни средства за приобщаващо образование за  деца със СОП за 2023 г.

По данни на МОН към края на 2022 г. децата в детските градини със специални образователни потребности са 7 126. Проблем в детските градини е работата с родители, навременното идентифициране и подкрепа на децата със СОП. Така се пропуска ценно време за работа с тези деца и за преодоляване на дефицити в развитието им. Учениците от I до XII клас, които попадат в тази група са 20 040. Подробните данни по образователни етапи показва, че малка част от учениците със СОП стигат до гимназиално обучение, като с всеки следващ етап на образование броят на учениците със специални потребности в образователната система намалява.

За решаването на тези проблеми е задължителна по-добрата координация между ресорните институции като МЗ, МТСП, МОН и общините и адекватно финансовото и ресурсно подсигуряване на приобщаващото образование. Нужни са и целенасочени усилия в посока промяна на нагласите и на учители, и на родители спрямо децата и учениците със специални образователни потребности, е категоричното становище на омбудсмана Диана Ковачева.  
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


4
Още по темата: децаДиана КовачеваСОП
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
2
1
 
10
 
! Отговори
Танев преди 4 месеца
Причината за умственото изоставане н много деца е многовековно. Още техните прадеди не са изчаквали нарастването на умствения капацитет до необходимото ниво - възраст 17- 18 години за момичета и 20 за момчетата, женели(омъжвали се) се много млади. Тово натрупване на умствена недоразвитост довежда до деградация на умствените възможноти. Тези етноси трябва сериозно да се замислят за своите деца, да ги насочват към късната женитба, към добро образование, за да излязат от батака на умственото изотав
1
2
 
4
 
! Отговори
шмatka преди 4 месеца
Спрете с дивотиите и лъжите!