Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?

Намирането на 5000 работници у нас е проблем за всеки концерн
Обновена: 25 юли 2019 16:35 | 25 юли 2019 16:10, Камелия Цветанова
211
Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?
Снимка: Reuters, архив

Изходът от борбата между България и Турция за рекордната инвестиция на Фолксваген в размер на около 1,5 милиарда евро изглежда предрешен. По обем на брутния вътрешен продукт турската икономика е осемнадесета в света, докато България е едва на 73-то място. От години задграничните инвеститори посочват дефицита на квалифицирана работна ръка като основен проблем пред бизнеса в демографски топящата се България. А със своето 80-милионно население Турция е в много по-добра позиция, при това не само в количествено отношение, пише Дойче веле.

Проблемът с работната ръка

В България понастоящем на 100 работници и служители на възраст между 60 и 64 години, излизащи в пенсия, се падат по 55 български младежи между 15 и 19 години, навлизащи в трудоспособна възраст. В Турция ситуацията е точно обратната - младите поколения заместват излизащите в пенсия в съотношение две към едно. По данни на Евростат дяловете на професионалистите и на технически подготвените работници и специалисти сред заетите в турската индустрия са два пъти по-големи от съответните показатели за България.

Що се отнася до състоянието на техническата и пътната инфраструктура, в България то е по-добро единствено в сравнение с Румъния и с балканските държави, които не са членки на Евросъюза, сочат резултатите от тазгодишната анкета сред работещите в Източна и Централна Европа германски предприемачи.

Под средните за региона са и оценките за ефективността в борбата срещу корупцията и престъпността, както и за правната сигурност в страната. България е на последно място по качество на висшето образование и на едно от последните места в професионалното обучение, отстъпвайки в това отношение на страни като Македония и Босна и Херцеговина, се посочва още в доклада на обединението на германските индустриално-търговски камари в региона.

В един съвсем нов анализ на Европейската комисия пък се подчертава, че производителността на труда в България нараства три пъти по-бавно, отколкото в съседна Румъния и съставлява едва 45% от средната в Евросъюза. Състоянието на техническата инфраструктура е незадоволително, особено в Северна България. Администрацията продължава да е недружелюбна спрямо бизнеса. Конкурентоспособността на страната в опитите да привлича задгранични инвестиции остава проблематична, изтъкват анализаторите от Брюксел.

Шефът на Асоциацията на индустриалния капитал в България Васил Велев е едър предприемач, свързан с управлението на три големи машиностроителни предприятия. Той е наясно, че ако крайното решение на акционерите на Фолксваген би било в полза на България, концернът навярно би "откраднал" много и от неговите работници и специалисти. Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли да си позволят, казва той. Но подобна инвестиция със сигурност би подобрила бизнес-средата в България, въпреки че проблемът с дефицита на работна ръка продължава да набъбва, добавя още Васил Велев.

Българският пазар не може да се сравнява с турския

Икономистът Красен Станчев подкрепя твърдението на индустриалеца, че при 2,2 милиона заети намирането на 5000 работници и специалисти в България би било проблем за всеки голям концерн. Да, страната е политически и макроикономически стабилна, но в конкуренцията за големи инвестиции тя има и редица минуси. Например факта, че темповете на развитие на икономиката са по-бавни от съответния показател за Турция, както и несравнимо по-големият турски пазар, който може да приеме дори част от залежалата продукция на концерна в други държави, например от САЩ. Българският Закон за насърчаване на инвестициите значително ограничава възможностите на държавния бюджет да субсидира капиталовложения като това на Фолксваген, тоест и по този показател страната стои по-зле на фона на стотиците милиони евро, обещавани от Анкара. За разлика от България, Турция може да закупи за своите държавни институции, армия и полиция солиден брой автомобили от новия инвеститор.

Любомир Станиславов е изпълнителен директор на Аутомотив Клъстер, който обединява над 230 фирми с инвестиции в производството на възли, части и компоненти за автомобилната индустрия. Станиславов твърди, че българското предложение за изграждане на завода на Фолксваген до София отговаря на всички технически изисквания на концерна. "Теренът е един от най-добрите индустриални имоти в Европа", казва той, но признава, че и турците са се постарали в това отношение.

"Всички инвеститори в България се притесняват дали ще намерят квалифициран персонал, но в крайна сметка те бързо си го набавят и остават в страната. Инфраструктурата и трудовият потенциал на българската столица са на достатъчно добро равнище за подобен род начинания. Германски производител на автоклиматични системи също се оплакваше, че трудно намирал обучени работници и специалисти, но за няколко години увеличи три пъти производството си в Божурище", казва още Станиславов. Той обаче признава, че рекламната кампания на Анкара е била по-добре организирана от усилията на София да убеди Фолксваген в своите предимства.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


211
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
171
1
 
1
 
! Отговори
Комаров преди 4 години
До странноИнвестираше държавата /всички пари на народа, дори тези в банката/.
170
6
 
3
 
! Отговори
Deutschland преди 4 години
Не заблуждавайте хората.Все още немците ,не са решили окончателно за завода.А и общественото мнение, и аргументите тук ,на обикновените хора и на специалисти са изцяло в полза на България.Защо на нашенеца ,и на повечето медии им е кеф ,да унижават родното, и да възхваляват чуждото си е направо загадка.
169
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Много чудно защо.. Как германец би инвестира на место където след 30 години властват генерали от ДС назначават премиер.. Главен прокурор.. Държат медии.. И. Т. Н
168
1
 
4
 
! Отговори
Tim преди 4 години
Защото държавата е равностоен инвеститор със частните и всичко минава през нея и когато самата държава инвестира в голями проекти а не като тук да абдекира от всичко показваш на частните инвеститори че си стабилна държава но там бизнеса не казва че държавата да не се меси в икономиката а на против работят заедно в проекти АЕЦ метро ново летище това са все голями проекти който метрото и летището са готови и скоро и АЕЦ това е разликата
167
4
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Защо бизнесът предпочита да инвестира в Турция, а не в България?---------------БЪЛГАРИЯ Е КОМУНИСТИЧЕСКА ДЪРЖАВА - КОЙ ИНВЕСТИРА В КОМУНИСТИ ???ДРУГАРЯ БОРИСОВ СИ Е ГУБЕЩА ИНВЕСТИЦИЯ
166
1
 
6
 
! Отговори
Бизнеспарко преди 4 години
Германците биха им плащали повече, отколкото българските работодатели биха могли... Тук спрях да чета тъпотиите..
165
3
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
"Тука инвестират само в програмисти фирми. Ама тия са лаладжии дето само взимат многото пари"Ти защото си нямаш идея какви офиси с колко персонал имат същите ИТ фирми в Истанбул и/или Измир например. Бедна ти е фантазията.
164
8
 
3
 
! Отговори
Ако Костов преди 4 години
Беше останал на власт , сега щяхме да откриваме поредния завод за коли , а заплатите щяха да са в хиляди евро.Но се излакомихме и сега още си плащаме
163
3
 
7
 
! Отговори
Всички знаят преди 4 години
Че сме управлявани от 2001г до днес , от Доган , а той е руски предател.
162
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Е какво пък - работниците дето биха работили за VW България дойдат да поработят направо в Германия.
161
3
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
А стига с тязи Саудитска Арабия! Кой нормален произвежда нещо там?! Тези не са свикнали да работят. Само лежундрят по цял денМислят, че с пари могат всичко да си купят...и донякъде са прави...всичко, освен мозък. С тяхния уникален мозъчен капацитет, до 100 години ще са обратно в палатките. Западът ще им изсмуче петролеца, ще им продава ламборгинита и гучита, и на края ще ги изплюе като стара дъфка.
160
5
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Немците предпочетоха Турция пред Саудитска Арабия ,а не пред България!Нашите медии надуваха балони ,че сме останали с Турция на финала!Това не е състезание и арабите никога не са изключвани като вариант за новия завод!
159
2
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Уж сме в ЕС,а бизнесът бяга извън съюза европейски,що ли?Турция уж е в НАТО,а купува ракети от Русия,що ли?Уж падна комунизма и е обявен за престъпен,а си имаме наследница на БКП,що ли?
158
4
 
14
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Щото с данъците им излиза по-евтино да внасят от Турция в ЕС. отколкото от нас с подкупите...
157
7
 
8
 
! Отговори
българин преди 4 години
Бе хора.Чете ви човек по сайтовете.И рядко среща смислени коментари! Ами ако нямате какво да кажете.Просто не си пишете глупостите! От 50 примерно коментара.10 тина са смислени! Останалите Трябва да си мистър Сенки.Та да разбереш смисъла им.Нито "тънък хумор" нито нещо стойностно! Намерете си сайтове за "шеги и глупости" ! И после се яудите ЩО ВИ ТРИЯТ! Ами сетете се сами защо! -:( Аме не вдянвате уви!
156
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Местя
155
3
 
10
 
! Отговори
Последният човек преди 4 години
ЮНЕСКО да ни признае за резерват с изчезнало население.Демографски парадокс умишлено предизвикан чрез експерименти.Последният човек върви и си свирука.Карай да е весело
154
1
 
9
 
! Отговори
100%TURK преди 4 години
Заглавието на статията е смешно.....
153
2
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 4 години
Изнудването за пари най вече ! Не става въпрос за корупция а за рекет . Пътностроителния бизнес е така става въпрос за рекет ! Преди години рено имаха напън около пловдив ама рекета ги отблъсна
152
1
 
6
 
! Отговори
До MEN преди 4 години
Ще стане. Аз няма да спра да пиша и току виж някой друг се присъединил към мен. Така от един, двама и нататък - ако достатъчно хора започнат да пишат манталитета може да се промени. Да се надяваме нещата да се задвижат по - скоростно. Това е единственият възможен начин.