Госпожо, да ви имам проблемите...

За промените в образователната система и скъсаните дънки на Даниел Вълчев
21 май 2008 08:21,
40
Госпожо, да ви имам проблемите...
Абитуриентки празнуват. Да им имаме проблема. Снимка: Булфото

Имаше навремето един стар и много тъп виц, който по-посредствените хумористични вестници през 90-те често препечатваха:

- Иванчо, коя река е по-голяма Нил или Амазонка?

- Да ви имам проблемите, госпожо...

Но в страна като България, вицовете по вестниците понякога преминават от последните страници в новинарските колони. Така стана и с драмите около образователната система. А има ли драма, има и позиция.

Затова попитахме и читателите на Dnes.bg „Какво трябва да се промени в образователната система?“, след като просветният министър обяви, че обича да ходи с дънки, даже имал и едни скъсани, но не си позволявал да ходи на работа с тях.

Да му имаме проблемите...

50% от гласувалите в нашата анкета са категорични „Да върнат униформите, вечерния час, оценки за поведение, бригади“, тоест твърда ръка трябва да се намеси в българското образование, министърът трябва да извади една гьостерица и бой по главите,бой, докато им дойде акълът в главата.

Или малко по-soft мерки, но ред трябва да има. Тоест- тук имаме проблем.

24 % от нашите читатели са скептични- „Каквото и да променят, положението ще остане същото“. Иванчо няма да знае нито за Нил, нито за Амазонка, нито за проблемите на госпожата.

15% смятат, че това, което трябва да се промени в образователната ни система, е... министърът. Тоест, оставете го Вълчев най-после да си носи скъсаните дънки, да не му се налага всеки ден костюм да облича и да умува как да се приложи оценка за поведение. При този отговор май само Вълчев има проблем.

7% са либерални (ех, тези 7% да звъннат в редакцията). Те великодушно отсичат: „Да променят учебните часове, за да не се става рано“.

Тук трябва да прибавим скоро изкласилите младежи (които още помнят ужаса от ранното ставане), грижовните и модерни майки, както и самите ученици. Да ви имаме проблемите, келеши! Ако ранното ставане беше единственият проблем в живота, здраве му кажи.

2% са твърде либерални (те да не звънят в редакцията). Техният отговор е „Нищо, и така си е супер“.

Има и още едни 3%, които в момента са на друга вълна- пролетни ремонти, мимолетни флиртове или скъсани дънки. Те отсичат „Не ме интересува!“.За тях ще се постараем да измислим друга анкета.

И сега съвсем да объркаме понятията в българското образование, за да ви подготвим психически за матурата. Млада учителка по биология, с прилепнали скъсани дънки пита Даниел Вълчев:

- Коя река е по-голяма Нил или Амазонка?

- Да ви имам проблемите, госпожо...

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


40
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
39
0
 
14
 
! Отговори
спасен преди 15 години
Доста обширни наблюдения имаш за току-що завършил.Това е само повърхността на проблема(Той е много ***,но е разрешим-с много пари.А пари има)Трябва да се направят две неща-да се въведат алтернативните училища и Родителите да не приемат училището за забавачница.Но за тези промени е нужно време,а никой няма желание(никой,който има пари).Бягай колкото може по-надалеч.
38
0
 
14
 
! Отговори
сис преди 15 години
Ей "сладур", та ти си просто поредния пример на това колко зле растат децата ..Първо псуваш, говориш като ***, и да не говорим, че изобщо ти липсва образование.. Научи се първо да пишеш на БЪЛГАРСКИ, както и да изказваш мнение без да изпозлваш основно така наречените мръсни думи /обогати си речника/ и тогава си показвай... ъъъъъъъъъ Да една дама не говори така... Вса пак на мен не ми липсват първите 7.
37
0
 
14
 
! Отговори
myro преди 15 години
A we vie 4uvate li se we..toz posledniq pod men e nqkyv super kompleksar..da za4itam po golemite ee kato sa po golemi da ne sa gospod we *** az sym na 16..6te za4itam samo tozi koito uvajavam..ti moje da si na 18 ama kato te gledam si po prost ot 8 godi6no dete..i kvo nqma da se kontqt putkit* nali vijdat 4e celiq jivot e povlian ot tova kak izglejda6..posre6tat po drehite izpra6tat po akyla..nali taka be6e i tova az uniformite..az hodq s dynki i t-shirtka oba4e pak si u4a,hodq po kafeta i diskoteki ama pak si u4a..imam 5.33 za 9ti klas..uva v pmg varna i smqtam se polu4avam dobri znaniq..v na6eto u4ili6te ima uniformi..grozna riza ot abitiorenskata na direktorkata i za neq mi iskat 40 kinta..tez ludi li sa..mnoy qsno 4e nqma da q nosq dori i da si q kupq..ako ima uniformi te trqbva da sa syobrazeni s vremeto v koeto jiveem ne s pionerskite 6apki i da varvim i da vikame "Syrb i 4uk"..i teq deto nqmat predstava kakvo e v u4ili6te sega izob6to da ne pi6at..Gosopjata mi vika typigoz 6toto sym bil sedna na stola i sym naklonil na 2 kraka..
36
0
 
14
 
! Отговори
Dankata преди 15 години
Аз завърших училище преди едва месец, но от това което виждам се плаша.Първото което липсва на децата - това е семейството. Огромна част от малчуганите( децата от 1 до 6-7 клас) псуват като хамали, което е изключително грозна картинка. Не зачитат по-големите от себе си и не си дават сметка, че дори и 7-8 години по-малко дете от мен, когато ме напсува мога да му отвъртя главата с едно леко шамарче. Но просто не мога да го направя, защото аз съм такъв.А от 7 клас нагоре вече става страшно.Псуват зверски, напиват се, пушат, постоянно свирят всякакви музики от gsm-ите.Момиченцата се контят и се гласят, все едно са 18-19 годишни мацки, а всъщност са деца на 12-13 години. Тези проблеми не идват от училищата, а от семейството. Децата просто нямат интерес да учат, не слушат учителите, правят си каквото си искат в техните часове.Най-фрапиращият случай е от пловдивска гимназия, ако помните, как деца от 9-ти клас бият учителката си по английски език.Грозна картина, и пак благодарение на лошите родители. В последствие на нежеланието на децата да станат хора, учителите виждат това и голяма част от тях не си дават зор и не желаят да научат децата на нещо, и работят само със заинтересованите от книгите деца. И вече учителите също стават фактор за лошото образование. И те-така...
35
0
 
14
 
! Отговори
uchenichka преди 15 години
Opravili po-vajnite problemi, doshli da mislqt za nashite oblekla... ostava i v 11 klas da se mykna seki den s edno i syshto ,pylni gluposti tova nqma da ni nakara da uchim 100% ;) da zemat da se pregledat tiq det sa go izmislili :D ili da vleze v sila az kato zavyrsha :)
34
0
 
14
 
! Отговори
Вили преди 15 години
Искам да продължа темата за матурите...Освен всичко останало, което номер 29 е посочил, според мен не е коректно и оценяването - скалата е направена след като работите са проверени - това си е чиста манипулация на резултатите. ОЩЕ ПОВЕЧЕ - наслушах се на разкази как самите учители и квестори са диктували отговорите!!! Нали после ще има делегиран бюджет! Кой авторитетен университет би приел матурата за достатъчно сигурен източник? Затова като резултат мнозинството от учениците ще плащат не на 2ма частни учители заради изпитите, а на 4! Браво, Господин Министър, този път наистина се изложи!Предлагам политиците да започнат да мислят - крайно време е !
33
0
 
14
 
! Отговори
morrison преди 15 години
Kakvo obrazovanie ta te nqmat vuzpitanie!!!
32
0
 
14
 
! Отговори
ab преди 15 години
не мисля.те и сега много са неграмотни.ако образованието не е задължително ,изборът е твой дали ще се образоваш и развиваш,за да имаш шансове за реализация или ...ще си останеш първичен:)))
31
0
 
14
 
! Отговори
преди 15 години
30 а не мислиш ли че и много неграмотни ще останат всички,ако вече не е задължително?
30
0
 
14
 
! Отговори
ab преди 15 години
причини за проблемите в образованието са неговата задължителност и безплатност.щом е образованието е задължително,ученикът ще завърши дадена степен.щом е безплатно,ученикът може и да не учи.когато отпадне задължителност и безплатност,много от съществуващите проблеми ще отпаднат автоматично.
29
0
 
14
 
! Отговори
kahn преди 15 години
Даниел Вълчев въвежда матурите ,това е прекрасно , но защо не отговори на следните въпроси ? На кой режим напомня това има закон има проблем с матурите ,няма закон няма проблем с матурите и защо нямаше пробни матури до сега за този випуск и в коя нормална държава ЗРЕЛОСТНИ изпити се съставят за месец от 10 човека без никаква апробираност ?Как така в Чехия една по -нормална държава отмениха матурите?Къде е скалата за оценяване ?И последен въпрос ,колко е морално подобен тип изпити да се озаконяват 15 дена преди началото ?Купища въпроси без отговор.Но нали това не засяга всички ,а само някакви си 85000 човека ,които са бъдещето на тази проклета страна.Продължавайте в същия дух .Този випуск беше ощетен ,беше изигран и стана жертва на едно желаещо да влезе в историята , но всеки народ си заслужава политиците ,а както се вижда от коментарите ние си заслужихме Даниел Вълчев
28
0
 
14
 
! Отговори
преди 15 години
Значи по тази логика, авторът е един ***.. най-много да е бивш ***! .. Нещо не ми харесва това определение!!!
27
0
 
14
 
! Отговори
shisho преди 15 години
Наш принос е и българският етнически модел, както и интелектуалното богатство на населението. За да не ставаме прототипи на Криворазбраната цивилизация и да преодолеем типичния си нихилизъм и пониженото си самочувствие, трябва да си поставяме реални предизвикателства като изпити и да ги преодоляваме - настоящите псевдо матурни чудесии са обидни за интелектуалните способности на випуск 2008. Но по тежко е да се готвиш и да защитиш отличната си оценка от гимназията без да знаеш критериите на оценяване отколкото да имаш реално поставена летва, към която се стремиш през всичките години на обучение в гимназията и преодоляването й значи нещо - както напр. с френския бакалореа...
26
0
 
14
 
! Отговори
шихан преди 15 години
В центъра на вниманието следва да бъде и отношението ни към образованието. Няма друг народ така привързан и с такова преклонение и отношение към просветата и културата, която се формира с нея както е у българите. Поради това и сокро само ние единствени чествахме празника на просветата и иимахме една от най-добрите, ефективни и съвременни образователни системи.Но къде остана българската възпитателна традиция, която създаде толкова способни и високоотговорни поколения през Възраждането и след Освобождението и пренесе българското през всички препятствия и опасности на чуждоземно вмешателство? Защо сега Световната банка вършее в родното ни образование както Осман-ага не ни е пре...л?!Наскоро четох *Изворът на белоногата* и направих паралели със силиконовите вулви на съвременна България - е, образованието трябва да издигне на пиедестал Българката - с нейната доблест и готовност за саможертва, която е вярна на етническата и религиозната си принадлежност, и в моменти на изпитания не прекланя глава и успява да се бори за своето достойнство дори в мрачните времена на османското господство и при върховенството на патриархалните традиции.. Обучението по родолюбие не може да пренебрегне и съвременните - европейски и световни постижение на българската култура в многобройните и направления - изобразително изкуство, музика, наука, изобретения, спорт, нашата неповторима природа, /което включва и запознаване с проблемите в БГ - вода от извора - с участието на българските зелени/ .
25
0
 
14
 
! Отговори
laynovoz преди 15 години
аре ве умници! трайте! сигурен съм че тук (с изключение на учителите и учениците и част от родителите) никой не е влизал в каквото и да било училище откакто е завършил и въобще не знае за какво става въпрос. така че трайте! аман! то винаги е било така в българия. всеки е компетентен всеки много знае по всички въпроси!
24
0
 
14
 
! Отговори
shisho преди 15 години
традиционализъм, професионализъм, европейски стандарт. Останалото са алабалистики.123 явно си живееш в комунизма.Опитвам се да разглеждам феномена матури*2008 в контекста на българската идентичност и европейското културно пространство.идентичност означава осъзнаване от човека на своята принадлежност към определена група, което му позволява да определи своето място в социокултурното пространство и свободно да се ориентира в околната действителност. Идентичността бива етническа, национална и културна. освен това бива лична и групова. Много се обсъжда един нов феномен - мулти-културализъм. Можем да го разглеждаме като възможност на съвременния човек да направи своя личен избор. В информационното общество това може да се нарече поликултурната личност, т.е. човек, който съединява елементите на различни култури в своя личен образ, в личното си пространство.ако задачата ни е да създаваме съвременно, ново, гражданско хуманно общество, в което водещи са културната, религиозната и етническата толерантност, уважението към традициите на другия, защитата на основните ценности на гражданското общество, то неминуемо се изправяме пред въпроса за приноса, който можем да дадем ние българите, в общото европейско културно пространство.Когато казвам, че проблематиката е прекалено сериозна, за да бъде истерично решена с въвеждането на някакъв нескопосан псевдовариант на матури, имам предвид точно следните идеи:по отношение на националната идентичност - да се подчини образованието и възпитанието на усвояване и запазване на най-ценното, което е съхранила народната памет през вековете от нашето историческо минало, за героизма на борците за свобода и независимост, за правото да изповядват своята религия, за преданията и легендите, за песните и пр. произведения на фолклора, които са живата връзка между отминалите поколения и идващите, между минало и през настоящето - към бъдещето.Това ще се сбъдне в интегрирано обучение по книжовен български език, история на България и география на България.Акцентът трябва да падне върху семейните ценности - вниманието, загрижеността, равнопоставеността, правото на избор на всеки член, правото на свободно изказване на собствено мнение и от децата и от възрастните, равноправие между съпруга и съпругата, любовта и привързаността между членовете на семейството. От изключително значение е и отношението към традициите - светски и религиозни - свързани с отбелязването на празниците от народния календар, с типично българско отношение към вярата, предимно свързано с труда, реколтата, с придобиването на благополучие чрез собствен упорит труд.
23
0
 
14
 
! Отговори
някой преди 15 години
Обявените тук проценти от анкетата не са реални!!!
22
0
 
14
 
! Отговори
123 преди 15 години
Драги ми шихан комунизмът също е една многа добра идея. Само дето е неприложима за хора. Историята показва, че най-дълго са просъществували държавите управлявани с достатъчно твърда ръка.
21
0
 
14
 
! Отговори
шихан преди 15 години
Тъй като твоите пиарчета не познават трудовете на големите педагози си позволявам да ги запозная с идеите на Пауър, Хигинс и Колбърг които разграничават три стадия в приобщаването към демократичния хуманистичен идеал.1 стадий - Демократичен е онзи модел, съгласно който индивидите могат свободно и конкретно да упражняват правото си да изразяват своето мнение и да запознават и другите с личните си предпочитания.2 стадий - Демократичният идеал предполага да се вслушваме в другите, да изхождаме от тяхната гледна точка и да ги уважаваме.3. стадий - Демократичният идеал изисква открит диалог, в който се обръща внимание на гледната точка и на малцинствените групи, както и на общността като цяло.Това означава драги ми, Смехурко, възприемане на следните хуманистични принципи в отношенията - възпитател-възпитаник - равнопоставеност на учители и ученици при учебновъзпитателния процес, възпитанието да се реализира като процес на тяхното съвместно активно участие и сътрудничество, право на свободен избор на възпитаника да се включва в различните дейности и да проявява инициатива, самоорганизация и творчество, вяра в силите и възможностите на възпитаника за позитивна личностна реализация, създаване на благоприятни условия и ситуации за пълноценното развитие и саморазвитие на децата, детето да е в центъра на вниманието. Проява на любов и грижа за неговото физическо и психическо здраве - да се обича такова, каквото е, уважение към неговото човешко достойнство.Къде видяхме проявленията на хуманистичния идеал в отношението към випуск 2008? Единственото оправдание на министър Вълчев е че той лично н е е д о р а с н а л до възрастта на зрелостниците, тъй като се изживява като пубертетстващ тийнейджър на 13 и не бива да бъде възприеман насериозно, нито той, нито неадекватния му екип от пиари, които вероятно са му отстъпени по братска бесепарска линия и са същите инфантили, които лъскат имиджа на грохналата бабичка...Аз не виждам европейски стандарти, в цялата матурна конспирация, виждам един тюрлю гювеч с френско грозде и ***.Айде стига, да не се правим на много модерни като се правим на инфантили, господа министърчета.
20
0
 
14
 
! Отговори
mause преди 15 години
Всеки се пита къде са проблемите на образованието... На първо място е навика на политическите лидери да експериментират с учениците. Аз докато бях ученик на година сменяхме 2 системи на убочение...от 9 до 12 клас (аз съм от випуско който първи имаше 12ти клас) сменихме 8 системи, а почти през целия период дъвкахме едно и също. Опитаха се да ни натресът задължителни матури, самоче сред нас имаше и борбени и упорити хора който не се дадоха лесно.В крайна сметка излиза че проблема на образованието е политически. На него се гледа не като приоритет за държавата а като начин да изведеш политически дивиденти. Докато е така, и докато всеки министър пряви на година минимум по една "реформа" на образованието просто невиждам как нещата ще се оправят!Колкото за униформите не съм бил против, но съм против да налагат *** на външен вид дрехи. Тъй или иначе 80% от учениците сами си налагат униформи (дънки и блуза)...или поне по мое време беше така. Политиците ни трябва да се сетят за поговорката: Насила хубост не става. Ако искат да има ефект униформите, то те трябва задължително да се съобразени с учениците. Вярно е че неможеш да угодиш на всички, но при желание и малко повече прозрачност ще се намери изход от създаото се безумие!