Въздухът в BG: Най-мръсен във Видин, а София не е в топ 3

Печките и трафика са сред най-големите замърсители
21 апр 2019 07:30, Петя Славова
41
Въздухът в BG:  Най-мръсен във Видин, а София не е в топ 3
Снимка: Bulgaria ON AIR

По време на отоплителния сезон въздухът в градовете и селата става по-мръсен. Оказва се, че във Видин са дишали най-лошия въздух, показват измерванията на гражданското сдружение "AirBG" за зимния период от септември до април, предава Нова тв.

От общината в града с най-мръсен въздух, признават, че печките са причината за замърсяване през зимата с 5 пъти над нормите. Местните власти вече са изготвили проект за пречистване на атмосферния въздух на стойност над 12 милиона лева, който чака одобрение.

Още по темата

Според Световната здравна организация дните с мръсен въздух не трябва да превишават 35 годишно. От общо 160 дни отоплителен сезон обаче цели 91 са били с повишение на фините прахови частици във Видин. На второ място в класацията е Русе, следван от Пловдив.

Въпреки едни от най-сериозните оплаквания, в столицата въздухът не е най-мръсен и София не попада в топ 3, а е в средата на класацията с 41 дни с лошо качество на въздуха.В столицата основният замърсител на въздуха за отминалата година остава трафикът. На 1000 души се падат близо 700 автомобила, като в повече от половината от тях се вози само по един човек.

Според експерти причината е в благоприятния климат тази зима. Градовете с най-добри показатели са Бургас и Стара Загора.

Жертви на мръсния въздух в световен мащаб стават 7 милиона годишно. Според наши лекари лошият въздух допринася за смъртта на над 14 000 души годишно в България. Като най-честите причина за смъртността са сърдечните заболявания, пневмониите и инсултите. Медиците предлагат мерките за борба да започват още от университетите.

От организацията "Спаси София" съветват, че най-важните мерки за по-чист въздух е да се увеличат  честотите на движение на градския транспорт, увеличаване на скоростта чрез бус ленти и трамвайни коридори и ремонт на спирките, така че те да бъдат адекватно укритие от атмосферните влияния.


41
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
34
0
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Май не сте виждали как през зимата от някои квартали на София се издига плътен облак от дим, който според вятъра тръгва към другите квартали на София. Например от квартал Христо Ботев до Летището. Пушилката се вижда с просто око, а ако вятъра я носи към теб, се усеща много осезателно и започваш да кашляш. Там са избирателите на ГЕРБ и затова ГЕРБ все говорят за автомобилите, а не за замърсителя на въздуха.
33
0
 
7
 
! Отговори
??? преди 1 месец
Доста хора не знаят че при автомобилите по Евро 5 и Евро 6 има норми за замърсяване с ФПЧ и за бензиновите автомобили, а не само за дизеловите, както си мислят. Нормите са едни и същи. Евро 5 е от 2009-2010 години. Замърсяването от автомобилите с ФПЧ е толкова малко, че не си заслужава да се говори за него. В България един автомобил изминава средно на година 6-10 пъти по-малко километри в сравнение с автомобилите в Западна Европа, а броя на автомобилите у нас на 1000 жители е под средното за ЕС
32
0
 
9
 
! Отговори
??? преди 1 месец
Според изследването по поръчка на столичната община, 96% от замърсяването с фини прахови частици (ФПЧ) приписвано на автомобилите е вдигането на прахоляка от неизмитите улици при движението им и 4% от ауспусите на автомобилите. Казано по друг начин, според Фандъкова и бандата й, един тролей замърсява с ФПЧ около 5 пъти повече от едни автомобил. През лятото, замърсяването с ФПЧ е до 50-70% от максимално допустимите норми, а през зимата достига до 5-6 пъти над тези норми. Кой ли е замърсителя?
31
6
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ако улиците са добре ремонтирани и се мият,да не се вдига прах,ако се използва по-често градски транспорт(а не да увеличават билетчетата и хората да се отказват от градския транспорт),ако се използват велосипеди........... и т.н.
Но.... струва ми се,че пак ще предлагат някоя глупост,за да измъкнат пари от бедния българин,като например говориха за някакви филтри за печките на твърдо гориво и затова подготвят почвата с "мръсния" въздух
30
6
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
До Анонимен

Това е последното българско правителство,след падането на Пеевски,държавата ще изпадне в колапс.Планувано е да се изчисти всичко което е в защита на държавата или гражданите.
29
5
 
5
 
! Отговори
Миро Пича преди 1 месец
До Мирослав

''Факта че когато вдигат ток, водя, хляб и прочие''- То тогава и без прочие ни убеждават отдалеко че ще се вдигне заради ТОЛ-таксите примерно.
28
10
 
9
 
! Отговори
Мирослав преди 1 месец
Основния проблем е в мисленето на българина! Автомобила за него е свято нещо. Той на градския транспорт няма да се качи колкото и редовен и хубав да стане! Придвиждане о с трамвая е символ на беднотия... Много по-добре си, ако имаш 15г каляска купена на кредит, без гуми и т.н. Факта че когато вдигат ток, водя, хляб и прочие българина си трае, а при вдигането ма данък МПС и гориво излиза на масов протест е показателен за елементарното мислене на българина...
27
4
 
13
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Когато бойкоикономика замине в небитието ( а тя се базира на леене на бетон и презастрояване) нещата ще си дойдат на мястото. Гепаджийте съсипаха София а и други градове!
26
6
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
И децата си учите на живот в мръсотия, горене на отпадъци и евтин живот в задръствания и смрад от ауспуси! Погледнете къде си играят,какво дишат!
25
8
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Мръсотия и пушъци навсякъде! Най много пушещи в ЕС!Дебелаци в леки коли и на мотори! Я погледнете в западен европейски град! Огромна разлика в мисленето преди всичко!
24
3
 
15
 
! Отговори
Тъпанар преди 1 месец
Поредния таргетиран популизъм. Основното замърсяване идва от печките и горенето на синтетични материали (пластмаси, стари дрехи и гуми), от строежите и от неизмитите и счупени улици. Първата причина не може да се неутрализира - там действа твърдия електорат. Строежите са на хора от властта и техни приближени. Миенето на улиците пък е с пари от държавата. За това - колите са виновни. Целта е ясна - по-високи цени на гражданска, горива и данъци на автомобилите...
23
5
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Слизайте от колите! Пиете,пушите,дебелеете!
22
2
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Навсякъде в България замърсителят с фини прахови частици е един - отоплението. Втория по големина замърсител - неизмитите улици, замърсява до около 60-70% от маскимално допустимите норми и през зимата е в пъти по-малък замърсител от отоплението. Това важи и за София, колкото и Фандъкова да отклонява вниманието от избирателите на ГЕРБ, около чиито квартали не се диша през зимата.
21
0
 
10
 
! Отговори
До 11 преди 1 месец
Как какъв трафик имало във Видин...
По официалната статистика на КАТ от преди няколко години, когато в София автомобилите били 600 на 1000 жители, във Видин са били 820 на 1000 жители. За твое успокоение ще кажа, че всички областни градове в България имаха подобен брой автомобили по статистиката на КАТ, например в Кърджали бяха 900 на 1000 жители.
По една друга статистика - на НСИ, в момента 51,1% от домакинствата в България притежават автомобил. Колите са лесен начин за отвличане на вниманието
20
5
 
8
 
! Отговори
Фалшива новина преди 1 месец
Фандъкова има ли някаква идея какво означава 700 автомобила на 1000 жители? Това означава на всеки човек между 18 години и 80 години да се пада повече от една кола. Истината е, че 51,1% от домакинствата имат кола, като малка част от тях имат повече от една кола. Истината е, че личните коли в София са около 250 на 1000 човека население. Истината е, че колите са пренебрежимо малък замърсител на въздуха в София - малко са и се използват много по-малко от подобни градове в Западна Европа.
19
2
 
9
 
! Отговори
Фалшива новина преди 1 месец
Поредната фалшива новина.
В София, както и във всички останали населени места в България замърсителя на въздуха е отоплението. Докато се борим с лъжливи причини, София ще става все по-***. При 6 пъти замърсяване с фини прахови частици над нормите, каквито дни имаше в София, когато беше най-студено, замърсяването от "печките" е около 90%, замърсяването от неизмитите улици беше около 9,6% и 0,4% беше от автомобилите.
Фалшива новина е и броя на автомобилите в София, които са около 250 на 1000
18
0
 
8
 
! Отговори
гангстар байтар преди 1 месец
Тази година минах през Видин, и градът е мръсен- като премине един автомобил и вдига прахоляк, че се недиша. Колкото и да газифицирате, ако не се реши този проблем - продължаваме да преливаме от пусто в празно.
17
5
 
8
 
! Отговори
влезте в реалността преди 1 месец
До Анонимен 14
Какво отопление вече? Хората във Видин са най-бедни и отдавна вечене НЕ се топлят,поне от 1 месец. По естествен път тези прахови частици не биха били толковамного.
16
3
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
В моя град има един завод и той замърсява града. Ще се радвам да се затвори
15
5
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Отоплението е главен фактор за замърсяването, само във София трафикът е по-сериозен фактор (не че замърсяването не е и там). Който живее в столицата лесно може да сравни въздухът в неделя с другите дни в седмицата. Елементарно е.