Онлайн покупки - всяка пета в страната се оказва менте

Най-много жалби от потребителите има за туристически услуги
30 авг 2021 09:18, Петя Славова
8
Онлайн покупки - всяка пета в страната се оказва менте
Снимка: БГНЕС

За последните три години в страната всяка пета онлайн покупка се оказва менте, показва анализ на "Активни потребители" в електронния регистър с актовете на Комисията за защита на потребителите (КЗП) относно нелоялни търговски практики, влезли в сила през 2018, 2019 и 2020 г. Техният общ брой е 167, като се разделят в три основни икономически сектора, предава "Монитор".

Оказва се, че делът на оплакванията през 2018 г. достига до 71,26%. През следващите две години жалбите намаляват значително - 18,56 на сто през 2019 г., и 10,18% през 2020 г. Според експерти от "Активни потребители" спадът на сигналите се обяснява с дългия процес на влизане в сила на актовете - от 1 до 3 години.

Още по темата

В рамките на анализираните 3 години в икономическия сектор "услуги, свързани с почивка" са установени 75 случая на нелоялни търговски практики, или 44,91% от всички за периода 2018-2020 г.

Преобладават сигналите, свързани с хотели, мотели и къщи за гости - 58 следвани от тези в ресторанти и барове - 10.

При "Потребителски стоки" са регистрирани 58 нарушения, или 34,73% от всички за разглеждания период, а при телекомуникационни услуги - 22 случая на нелоялни търговски практики. Най-честите оплаквания се отнасят за подсектор "Осигуряване на стоки в търговския обект" - 41, при електронната търговия те са 13, или 22,4 на сто от влезлите в сила актове в целия сектор.

Докато в първите два сектора обикновено зад всяка нелоялна практика стои различен извършител. В сектор "Електронна комуникация" установените нелоялни практики се отнасят основно до трите мобилни оператора

Според един от сигналите доставчик на телекомуникационни услуги спира достъпа на клиент до действащ договор, по който потребителят няма никакви задължения, за да го принуди да заплати спорно задължение по друг договор.

"Трите мобилни оператора са най-санкционираните за нелоялни търговски практики. Само за последните 3 години имат над 30 глоби за нарушения. Те обаче са малки и не ги стряскат. По закон трябва да бъдат от 1000 до 30 000 лв., но най-често налаганите са 5-6 хиляди лева средно и тя не е проблем за тях", коментира председателят на "Активни потребители" Богомил Николов пред БНР.

Анализът обобщава, че съществуват два вида нелоялни търговски практики - заблуждаващи и агресивни. Най-честите нарушения са свързани с невярна информация за стоките и услугите, премълчаване или прикриване на важна за потребителите информация, а също и отнемане на свободата на избор за потребителя.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


8
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
8
1
 
1
 
! Отговори
xaxsasб преди 2 години
До 7 - То си е написано В СТРАНАТА. Погледни например един оксиметър който го купуваш от АлиЕкспрес за 2 долара. Тук го преопаковат, пускат новини по БТВ с някой уж вирусолог с предварителен сценарий, той обяснява, че човек е хубаво да има такъв, а на следващият ден Емаг го пускат "на промоция" за 80лв. Който се е занимавал с онлайн търговия знае всички трикове - Уайт лейбъл, ребрандиране и т.н. Ама като внучето е в САЩ или Германия бабата си купува като поп и не асимилира, че новините са измама
7
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
У нас финансова култура няма. Месечно правя по над 50 поръчки от цял свят. Амазон, Алиекспрес, Ибей, наши сайтове. Всичко се плаща само и единствено с кредитна карта. Не виртуална, не дебитна, а кредитна. Дори при най-малкия проблем оспрорвам моментално цялата трансакция и парите се връщат при мен. Казвам го като човек с шестцифрен оборот на кредитната си карта на година, обиколил цял свят и пазаруващ онлайн, откакто се помни.
6
2
 
6
 
! Отговори
Глупости преди 2 години
Докато живеех в БГ съм направил над 1000 поръчки от БГ сайтове и НИКОГА не е имало проблем. Самият аз имах 2 онлайн магазина и съм изпълнил хиляди перфектни поръчки. Откъде идва тази статистика, не е ясно. Може би "експертите" са включили вехтошарници като оlх, там наистина е пълно с измамници и психари, но и нормалните хора не пазаруват от такива кочини.
5
2
 
3
 
! Отговори
Страната преди 2 години
Си е ОК, но държавата и политиците са менте.
4
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
на първо място хотелите следвани от ресторантите , дайте им още помощи и им намалете ддс-то , алибглията нямал пари да си оправи прическата .
3
1
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Да се затворят системно проблемните фирми, во главе с трите мобилни оператора!
2
2
 
2
 
! Отговори
Цялата преди 2 години
страна е менте!!
1
3
 
6
 
! Отговори
xaxsasб преди 2 години
Когато започнеш работа в магазин на телекомуникационна компания започват да те учат как да премълчаваш малките букви. Караха ни да "подаряваме телефони" на жени над 60г като е ясно, че след няколко месеца започват да плащат такси. Викали са ме над 5 пъти в 1во РПУ да давам обяснения за разни клиенти на бивши мои колеги. Аз напуснах на третият месец защото бях твърде добър. Изкъртих всички бонуси още на 1вият месец освен бонуса за нови договори, който очи в очи им казах, че няма да покривам.