92% от хората дишат мръсен въздух – тихият убиец!

Фините прахови частици могат да се намалят с промяна на горивата
28
92% от хората дишат мръсен въздух – тихият убиец!
Снимка: Reuters, архив

По данни на Световната здравна организация (СЗО) от септември миналата година 92 % от населението на планетата живее на места, където замърсяването на въздуха с фини прахови частици надхвърля 10 милиграма на кубичен метър - максималното безопасно за човешкото здраве равнище според СЗО, пише БТА като цитира в. "Трибюн".

Замърсяването на атмосферата, със сигурност канцерогенно според Международната агенция за изследване на рака (МАИР), причинява всяка година 3 милиона смъртни случая, две трети от които в страните от Югоизточна и Източна Азия.

Разбира се, с концентрация на фини прахови частици от 17 mg/m3, Париж е далеч от Забол (Иран), с 217 mg/m3, Гвалор (Индия), със 176 mg/m3, и Синтай (Китай), със 128 mg/m3. Въпреки това, според френската агенция за обществено здравеопазване, замърсяването причинява всяка година преждевременната смърт на 48 000 души - трета причина за смъртността в страната след цигарите (78 000 смъртни случая) и алкохола (49 000).

Въпреки своето важно значение този въпрос дълго време оставаше извън обсега на властите или те се заемаха с него само при прекомерно замърсяване, например, като разрешават движението само на автомобили с четни или нечетни номера в определени дни.

Една крачка напред бе направена на 16 януари със задължителното показване в Париж на сертификатите за качеството на въздуха на всички автомобили (лични, служебни и камиони) и двуколесни моторни превозни средства (МПС). Всеки автомобил, който влиза във френската столица, трябва да има вече прочутата винетка Crit'Air, съдържаща данни за датата на въвеждането му в експлоатация, равнището на замърсяване и двигателя.

Поглеждайки напред към 2020 година, само електрическите автомобил, задвижваните с водород и газ, презаредимите хибриди, както и с бензинови двигатели от последно поколение могат да имат право да се движат в Париж.

Други френски градове следват примера на столицата. Сред тях е Гренобъл, който бе обявен на 1 януари за зона с ограничено движение. Това ще направят още Лион, Страсбург, Бордо и други.

В същото време конструкторите ще трябва да намалят емисиите на парникови газове, като цяло по-малко вредни от фините прахови частици, заради техния принос за глобалното затопляне.

За жалост краят на дизела няма да им помогне: въпреки че той отделя повече частици и азотен диоксид в сравнение с бензина, неговата емисия на въглероден диоксид е с около 20 % по-малка. Без дизела, автомобилните конструктори ще трябва да променят своите планове.

Напълно възможно е възобновяването на интереса към бензина, съпътствано от решението на властите за данъчното облагане на дизела, да бъде само преходно. На първо място защото при рафинирането на петрола се произвежда ограничено количество бензин, редом със странични продукти като дизела. Ако световната кампания срещу дизела, ускорена заради аферата във Volkswagen, продължи, тя ще предизвика глобално намаление на търсенето на дизел, което ще доведе до повишаване на цената на бензина.

Нарастващата цена на екологичните норми за автомобилите ще се добави към него, за да стимулира конструкторите да разработят алтернативни горива и на бензина, и на дизела.

Що се отнася до транспорта, електрическите автомобили се развиват, било то тези, които са изцяло на ток, било то хибридите.

Франция е на едно от първите места в света по производство на електроенергия без отделяне на въглероден диоксид, равносметката е безспорна от гледна точка на замърсяването на атмосферата. Цената обаче е висока, както за собствениците (въпреки помощите тя често надвишава тази на петрола), така и за данъкоплатците (помощите струват скъпо и понякога са за неотделени количества въглероден диоксид).

Производството на електромобили следователно трябва да нарасне още повече, за да станат те по-достъпни.
Има и несигурност за цените на батериите (които могат да достигнат до 50 %от цената на самата кола). На практика те използват редки метали като литий или кобалт, чиято цена е възможно да нарасне чувствително през следващите години. Газът предлага решения при някои случаи, по-конкретно в крайградските и селските райони, където необходимостта от независимост от зарядните е по-ключова.


За тежките автомобили и големите служебни коли газът е основната алтернатива на дизела, което и обяснява неговото разпространение. Той всъщност отделя много малко фини прахови частици и до 70 % по-малко азотен диоксид без филтрираща система. Съвкупната цена при използване на газ е много близка до тази на дизела. Има освен това "възобновяем газ" - биометанът, отделян при ферментирането на отпадъци, и метанът, синтезиран от водород и въглероден диоксид.

Оставащо по-встрани, електричеството предлага определени целеви решения, например за автобусите или леките снабдителни коли, използвани в центровете на градовете.

Двуколесните електрически моторни превозни средства се развиват бързо в Азия: на тях вече се пада дял от 10 процента от този вид МПС в Китай.

За сметка на това тяхното развитие е много слабо в Европа и особено във Франция. Да се надяваме, че бонусът от 1000 евро, даван от 1 януари, ще привлече многобройни последователи сред потребителите на двуколесни МПС във Франция, които са над 3 милиона. Нека също отбележим, че мащабът на производството на двуколесните МПС, много по-малки от леките коли, може да даде повод за по-полезни индустриални проекти, отколкото изцяло дизеловите. BMW е на път да изпълни с успех своя план за производство на луксозен електрически скутер.


28
Още по темата: въздухгорива
Още от
Напиши коментар Коментари
24
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А защо нишо няма в статията за най-големите замърсители на въздуха с фини прахови частици, а са се хванали са един дребен замърсител, каквито са колите? Нещо пак ни промиват мозъците и ни манипулират, но каква е целта?
23
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Вярно е че колите замърсяват въздуха, какво да правим да не ги караме ли.Мисля че не трябваше да се допусне да се внесе толкова многцо коли, , трябваше да има някакви ограничения напр. Не по стари от 8-10 год. Но за ТЕЦ вете никой не казва нищо те по малко ли замърсяват.
22
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Е, специално за София през зимата, когато ФПЧ са много над нормата, делът на дизеловите двигатели в това замърсяване е по-малко от 1%, но давайте плюте на воля.
21
1
 
2
 
! Отговори
Обективен преди 1 година
Бензиновите двигатели също замърсяват въздуха, но даже и да ги спрем всичките както преди това вероятно сме направили с дизеловите, ни чака голяма изненада - замърсяването с ФПЧ си остава почти на същото ниво, както и преди да се спрат колите с ДВГ. Това важи особено силно за България.
20
1
 
2
 
! Отговори
Обективен преди 1 година
Поредната кампания за оплюване на колите с ДВГ (двигатели с вътрешно горене). Явно виждайки, че нефта е на привършване, богатите хора, които управляват света отиват най-накрая към нови изтчоници на енергия, въпреки че досега добре си печелах от нефта. Принципно колите по последните евростандарти почти не замърсяват въздуха, а източниците на ФПЧ са съвсем други, но на прицел са колите, засега дизеловите. И да се спрат всички дизели, замърсяването с ФПЧ почти няма да намалее, но ще се увеличи замъ
19
1
 
1
 
! Отговори
ктт преди 1 година
добре де дизела,та дизела,ами биодизела-чистотата му е заложена още в името?
18
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
По времето на тоталитаризма дишахме най чистият въздух в цял свят след китайците. В цяла българия имаше 500 000 автомобила от които половината не се караха защото не палеха. Имаше качествени въглища а не пляка като сега. Повечето от хората се грееха на ток защото цената му беше народна 1.5 ст за кв.ч. Имаше ел. маслени радиатори акумулиращи ел. печки. И всичко това пазеше въздуха и природата. Но тогава нямаше мутри които да продават ток на баснословни цени.
17
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
14, ами с 400 лв. заплата ще се возиш на градския транспорт, че с тая заплата е ясно, че и най-калпавия автомобил няма да поддържаш, т.е. ще си опасен за всички останали
16
0
 
4
 
! Отговори
ха-ха-ха-ха.... преди 1 година
Незавършилите даже и 5 клас журналисти пак са сбъркали милиграм, mg с микрограм, μg,
nature/articles/srep14884
ей да идат да изкарат едно средно образование!!!
15
1
 
11
 
! Отговори
читател преди 1 година
Всички автомобили произвеждат т.н. фини прахови частици, иначе нямаше да износват гуми и асфалт.Да уточня - няма общоприето физическо определение на това понятие. Спекулациите в това направление са тотални, целта е пазарно насочване, определено от държавни норми.
За сравнение, при използване на широкоспектрален филтър (т.е. лови почти всичко във въздуха), при пропускане на ~ 15000м3, средно има отложени ~ 0.0005-0.0008гр/м3.
Пробовземане - Цариградско шосе, доста мръсничко място.
14
2
 
17
 
! Отговори
Eko преди 1 година
И аз искам да карам екомобил, но с 400лв заплата как да си го купя ?
13
3
 
16
 
! Отговори
До 13 преди 1 година
Те селяните си идват така или иначе в София, без да ги интересува въздуха! Важното е да има къркане, цигари и е..не, кой го интересува на 20 години, че ще мре на 50
12
3
 
16
 
! Отговори
До 8 преди 1 година
В големите градове основния проблем е в автомобилите, защото освен, че произвеждат финни прахови частици и ги въртят във въздуха с движението си!!! Най-малкото, защото улиците се мият веднъж годишно! Отоплението си е проблем на манталитет, Бай Ганьо предпочита да си харчи парите в кръчмата и да се грее евтино. А пък, че на 60 години пътува за гробищата до 59 не го интересува!
11
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Елате в София, въздуха е най чистия в целия свят.
10
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
защо само фабричните ,в бг колко фабрични се карат? само фабрични няма да има ефект-нека се намалят данъците на коли на газ,да не се взима данъци на газаджийте които поставят уредби, така доста народ и по бедни и малко по заможни ще предпочетат кола на газ,да не се облагат с данъци и тези хибриди и мпс на ток и въздуха ще е значително по чист,да се улесни всяка процедура за минаване на газ
9
4
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
10, ама за тия с фабричните газови ;)
8
0
 
26
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
А защо се пропуска, че да, Франция е сред първенците по произвозство на енергия без вълегродни емисии, но най-вече, защото е сред първенците на атомнота енергия като дял.
7
3
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Ако се намалят данъците на коли с газови уредби чувствително и цените на билети за градския транспорт ще дишаме по чист въздух.
6
2
 
8
 
! Отговори
Учуден преди 1 година
До 2:Ще можеш ли да купиш НОВА кола поне на 20 души, та толкова се надуваш?!
5
15
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Нас кво ни интересува Франция ? Тук нещата са още по-трагични! А решението е много просто - който иска да слиза в централната част на градовете с население над 100 Хил. да плаща поне 500 лева годишна винетка, ако човек има работа за 1 ден и иска да влезе в централната част на града - 20 лева на ден. Тогава да видим Сульо и Пульо дали ще си вози г..За на колата или с градския! Аз имам 2 коли и ходя на работа с метро