През последните години потребителското поведение и ценности се променят, което оказва своето въздействие и върху търсенето на продуктите на висококатегорийните хотели. Предизвикателствата, пред които са изправени продукти като елитарен туризъм, голф туризъм, спа и уелнес туризъм и делови туризъм, са в резултат на световната политическа обстановка, трайната тенденция за спад в търсенето на традиционните туристически дестинации и в увеличаване на разходите за привличане на нови потребители.
С цел осигуряване на устойчив и дългосрочен растеж, висококатегорийните хотели трябва да задоволяват във възможно най-висока степен очакванията на своите клиенти. Гостите на този тип хотели са много по-взискателни към качествените характеристики на продукта и към съотношението качество-цена. Тази тенденция се дължи предимно на множеството възможни алтернативи, между които избират туристите. В тази връзка е необходимо да се акцентира върху изграждането на потребителската лоялност към бранда на хотела.
Изследванията в тази област показват, че търсенето на една трета от клиентите в най-високия ценови сегмент не се влияе спрямо цената, а е напълно ангажирано с определена марка. Въпреки това, по отношение на последващите посещения, въздействието на имиджа и бранда на хотела не е от значение при потребителския избор. Клиентите се фокусират върху своите отношения с персонала. Осигуряването на професионално и надеждно обслужване и възможностите за решаване на проблеми от страна на служителите изграждат потребителската лоялност.
В резултат на промяната в търсенето на луксозни туристически продукти, съвсем естествено се променят и изискванията към персонала и методите за обучението му. Процесът на обучение на персонала във висококатегорийните хотели трябва да бъде адаптиран към динамичната среда в кратки срокове и с минимални разходи. Поради нарастващите очаквания на потребителите може да се заключи, че ключовата компетенция за всички служители е знанието.
Стандартите по отношение на луксозните туристически продукти са много по-комплексни. Основните между тях са владеенето на чужди езици и способността буквално да се превърне невъзможното във възможно. Осигуряването на тези изисквания стартира с процеса на подбор на персонала.
За да отговорят и на най-взискателните гости, служителите трябва да предложат уникална, запомняща се и персонализирана услуга. Като добра практика, успешно могат да се използват методите за набиране на персонал на водещите хотелски вериги. Те обаче да бъдат последвани от продължителни и всеобхватни интервюта и многократни оценки (най-малко три интервюта с ръководители на отдели). Основният фокус в случая е върху отношенията, ангажираността и увереността.
След процеса на подбор, служителите трябва да се придържат стриктно към няколко общовалидни изисквания за осигуряване на висококачествено обслужване. Те се изразяват в следното:
- Персоналът да е непрестанно усмихнат и позитивно настроен.
- Служителите трябва да поздравяват всеки гост, който срещнат.
- Отговорът на всеки въпрос или молба от страна на клиент винаги е „да“.
- Служителите трябва да приемат присърце проблемите на клиентите.
- Осигуряването на възможно най-високо ниво на чистота и хигиена е задължение на всеки един от служителите.
- Гарантирането на сигурността е задължение отново на всички служители.
- Всички служители трябва да си сътрудничат и взаимно да се уважават.
След подбора и наемането на персонала е задължително да се планират и организират регулярни, кратки, но интензивни обучения на служителите. Основните области, на които трябва да се акцентира по време на тези обучения са езикова култура, продуктово развитие, телефонен етикет, информационно-комуникационни технологии и най-вече върху 24-часовата реакция на оплаквания, с цел създаване на потребителска лоялност.
По отношение на обучението, изборът е винаги между продължителността и неговата цена. С цел да се максимизират ресурсите от гледна точка на време, усилия и внимание и да се минимизират разходите, е препоръчително обучението да бъде кратко и интензивно, като периодично се добавят нови модули. Чрез този подход се задържа по-оптимално вниманието на служителя, повишава се неговата мотивация, осигурява се осъвременяване на знанията, икономически по-ефективно е и се реализират по-добри крайни резултати.
Ако се следват няколко основни принципа може да се осигури висококачествено преживяване за гостите на хотела и да се демонстрира високия професионализъм на служителите.
На първо място, персоналът трябва да има приятелско отношение към клиентите, но в никакъв случай да не фамилиарничи с тях. Второ, представянето на персонала трябва да е винаги отвъд очакванията на гостите. Трето, категорията „достатъчно добър“ е неприемлива. Обслужването трябва да е „отлично“. Четвърто, успехът е пътуване, а не крайна дестинация.

Турската централна банка понижи лихвените проценти до 38%
Бюджетът на НЗОК засяда в Народното събрание
Ifo понижи прогнозата за растежа на германската икономика за тази и следващите години
Премиерът Росен Желязков подаде оставка
ЕК дава България на съд заради обществените поръчки в частните болници
Остава ли в миналото 13-тата работна заплата?
Желязков депозира оставката на правителството в Народното събрание
ПП-ДБ: Отиваме на избори, купувачите на гласове няма да могат да дишат от нас
Радостин Василев, МЕЧ: Избори максимално скоро и без хартиено гласуване
В "България сутрин" на 12 декември от 09:30 часа: Какво следва след оставката на правителството?
Обедна емисия
Костадинов: Бог да прости тази България, време е да основем нова
Гуардиола: Съдиите често подпират Реал Мадрид
Манчестър Юнайтед е на печалба
Сериозно постижение за българския футбол: Левски с успех за милиони!
Страхотна новина за Карлос Насар
Христо Янев направи грандиозна промяна в ЦСКА
Звезден трансфер: Ливърпул сменя Салах с голям играч на ПСЖ
Съветите на Петър Дънов при високо кръвно налягане
6 съвета за коледната звезда
50 идеи как да прекарате повече време заедно тази Коледа
Джинджифилов шот – 7 ползи за здравето
5 зодии, които никога не грешат
Тест с три врати: Ще се сбъдне ли желанието ви?
Росен Желязков депозира оставката на Министерския съвет
Варненският апелативен съд потвърди гаранцията Коцев от 200 000 лв.
Зъболекарят стана лукс: Почти двойно поскъпване на стоматологичните услуги у нас
Арестуваха мъж, обрал супермаркет в центъра на Варна
Откриха пиратки, спрейове, нож и метален бокс в протестиращи снощи във Варна
Открит урок за екипната работа на кучета и полицаи ще се проведе във Варна
Физици за първи път откриха рядка ядрена реакция, включваща слънчево неутрино
Светещ сензор открива увреждане на ДНК в реално време
Демонстрираха технологии за предаване на слънчева енергия до Земята
Определени са единадесет цели за човешките мисии на НАСА до Марс: Ето коя е ключовата
Oпределихa кои астероиди са подходящи за добив на ресурси в Космоса
В Южна Корея разработиха ефективна система за пречистване на въздуха