Всекидневната консумация на кафе - пет или повече чаши на ден - е свързана с по-нисък риск от чернодробно заболяване и рак на черния дроб, показва голямо ново изследване, публикувано в списанието Clinical Gastroenterology and Hepatology.
Резултатите се основават на данни от над 354 000 участници,
проследени в продължение на повече от десетилетие.
Водещият автор д-р Хюнсок Ким от медицинския център „Сидарс-Синай" в Лос Анджелис посочва, че защитният ефект вероятно произтича от антиоксидантите в кафето, а не от кофеина, тъй като подобна полза е отчетена и при пиещите безкофеиново кафе.
Изследователите са установили, че защитният ефект нараства с количеството консумирано кафе: едно до две чаши на ден са свързани с 20% по-нисък риск от цироза и 24% по-нисък риск от рак на черния дроб, три до четири чаши - с 35% по-нисък риск и от двете заболявания, а пет или повече чаши - с 47% по-нисък риск от рак на черния дроб.
Изследването е установило и по-здравословни чернодробни протеинови профили и
по-малко чернодробни мазнини и възпаление при пиещите кафе.
Авторите предупреждават за ограниченията на изследването: над 90% от участниците са европейци, само 10% са преминали ядрено-магнитен резонанс (ЯМР), а консумацията на кафе е измервана само в началото и след 10 години.
Подслаждането на кафето със захар или изкуствени подсладители е свързано с повишен маркер за чернодробно възпаление, поради което специалистите съветват да се внимава с приема на захар. Американската администрация по храните и лекарствата препоръчва не повече от 400 милиграма кофеин на ден за здрави възрастни. /БГНЕС
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
КЗП ще се намеси при нелоялни практики в офертите за наеми в Бургас заради Евровизия
Германските компании са намалили инвестициите си в САЩ до тригодишно дъно
Парите от АІ помагат за запълването на празнините в луксозния сектор
ГЕРБ: След сто дни Румен Радев е властта и вече няма алиби
Сътресенията в Лондон и Дубай задвижват плановете на Турция да привлича богати хора
Ким Чен-ун и Владимир Путин потвърдиха близките отношения между Русия и КНДР
Дара взриви Варна на празника на града, вечерта завърши с пищна заря
ГЕРБ, ДБ и ПП с остри критики към кабинета "Радев" след първите 100 дни
МВР спипа десетки пияни и дрогирани шофьори при масови проверки
Неонацистката мрежа "Кръв и чест" у нас от 25 години, службите многократно задържали членове
След страхотно представяне: Денчева става втора ракета на България
Жалко! Стилияна Николова остана без медал на обръч на Световното
Шаби Алонсо похвали феновете на Челси
Мохамед Салах дебютира за Трабзонспор в турската Супер лига
Мачовете по телевизията днес, 16 август
България спечели бронз на Световното по художествена гимнастика
От една мечта до собствен бранд – историята на Силвия и Studio REFORMER Vibe
5 насекоми, които са полезни за градината
Седмична таро прогноза за 17 - 23 август
Късмет за 3 зодии в седмицата от 17 до 23 август 2026
10 признака, че отлагате щастието си - и как да спрете
4 сутрешни напитки за бърз метаболизъм
Отити при децата през лятото – рискови групи, профилактика и клинични особености
УМБАЛ „Лозенец“ представя преживелищни подходи в психотерапията
Билки-репеленти срещу насекоми
Първа двойна трансплантация у нас: Лекари от ВМА присадиха черен дроб и бъбрек
МЗ намали заплатите на директорите на държавни болници
ББА поиска анализ и обществен дебат преди административната реформа в здравната система
ГЕРБ след 100 дни управление на Румен Радев: Толерансът изтече, започва търсенето на отговорност
Спартак Варна продава свой футболист в Саудитска арабия
Заливат ни нови наркотични вещества 150 пъти по-мощни от фентанила
Икономист: "Спекула 1:1" е едва третият фактор за инфлационния натиск
Празничният 15 август във Варна събра любители на класическата музика на площад „Независимост“
Катастрофа на Кръговото до ЖП Гара - Варна