IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start.bg Chernomore Posoka Boec Megavselena.bg
BGONAIR Live

По-високи глоби за нарушаване на правата за движение по пътищата

Парламентът прие на първо четене законопроекта на правителството за промени в закона за движението по пътищата

По-високи глоби за нарушаване на правата за движение по пътищата

Парламентът прие на първо четене законопроекта на правителството за промени в закона за движението по пътищата, който предвижда повишаване на размера на глобите за някои груби нарушения на правилата за движение, водещи до тежки пътнотранспортни произшествия.

Включени са и разпоредби за повишаване на събираемостта на наложените глоби и е предвидена възможност за лишаване от правоуправление на водачи, които не са си платили глобата в определен срок.

За маловажни нарушения ще се налагат глоби до 50 лева. При съществени нарушения се изготвя акт и глобата е над 50 лева. Разпоредбите предвиждат водач, който превиши разрешената максимална скорост в населено място, да се наказва в зависимост от километрите, с които е над ограничението - от 10 лева за превишаване на скоростта с до 10 км/час до 250 лв. и 3 месеца лишаване от правоуправление за превишение с над 51 км/час.

Водач, който превиши разрешената скорост извън населено място, се наказва с глоби от 10 лева за превишаване с до 10 км/час, до 200 лв. и 3 месеца лишаване от правоуправление за превишаване с над 51 км/час. За водачите на МПС за превоз на хора и опасни товари глобата е до 400 лева и 3 месеца лишаване от правоуправление при превишение с над 51 км/час.

Предвижда се да не подлежат на обжалване наказателни постановления, с които е наложена глоба до 50 лв. включително.

Проектът предвижда въвеждане на детски обезопасителни седалки и премахване на възможността на задните седалки в автомобилите да се превозват допълнително две деца до 7 години или едно до 14 години заради липсата на задържащи устройства. Превозването на деца без задържащи устройства застрашава техния живот и здраве и при най-леки инциденти, се посочва в мотивите на парламентарната комисия по транспорт.

Конкретизират се задълженията и отговорностите, свързани с изправността на пътищата, организацията на движението, управлението на движението и изправността на пътната сигнализация и маркировката в и извън населените места.

Създават се нормативни предпоставки и за изграждане на областни и общински комисии по проблемите на безопасността на движението с цел координиране дейността по осигуряване на безопасността на движението на дадена територия.

Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат задължително оборудвани с обезопасителен триъгълник, аптечка, пожарогасител; светлоотразителна жилетка; резервен комплект сменяеми лампи за устройствата за осветяване и светлинна сигнализация, както и със стандартно резервно колело или резервно колело/гума за временно ползване, когато превозното средство е оборудвано с тях от производителя.

Според Иван Иванов /ДСБ/ промените няма да доведат до резултатите, които се целят - за безопасност и намаляване на пострадалите. Той определи част от текстовете като некоректни, сред които границата за превишаване на скоростта с 10 километра в час и повишаването на глобите. Измерването на скоростта се извършва със съответни уреди от пътна полиция и в колата, които са с много ниска точност и са по-скоро уреди за индикация и ориентир, посочи той. По негово мнение този текст няма да даде никакъв практически резултат. За глобите Иванов заяви, че повишаването на размера им не въздейства върху поведението на водачите и това ще доведе до още по-ниска събираемост и до плащане на по-ниски суми на място.

Иван Иванов изрази недоумение и от текста, който предвижда водач, извършил нарушение на пътя и санкциониран с фиш до 50 лева, да не му се отнемат контролни точки от талона, ако плати на място. Според него трябва да се включат и някои важни текстове като този как да се различи ситуация, в която едно моторно превозно средство тегли друго, след като се въведе задължителното изискване колите да се движат с включени светлини през зимния сезон. Досега в такава ситуация първото превозно средство трябваше да е с включени къси светлини.

Ремзи Осман /ДПС/ отбеляза, че в закона трябва да се посочи какво представлява временна маркировка, която е особено важна по автомагистралите и първокласните пътища. Той изрази съгласие с Иван Иванов, че не може да се разбере кога два автомобила се теглят при сегашното задължение за включени светлини през зимния сезон.

Рамадан Аталай /ДПС/ заяви, че контролните органи трябва да бъдат така разположени, че водачът да може да види отдалече, че има контролен орган, така че движението да бъде безопасно. Той допълни, че контролните органи трябва да се включат в превантивната дейност за предотвратяване на пътни транспортни произшествия.

Проектът беше приет на първо четене със 107 гласа "за", 7 "против" и 4 "въздържали се" от 118 гласували.

Депутатите отхвърлиха предложения проект за промяна в закона за движението по пътищата, внесен от Митко Димитров /"Атака"/, който предвиждаше със специален режим на движение да се ползва и специалната куриерска служба, която пренася кореспонденция, съдържаща национална и чуждестранна класифицирана информация..

Цонко Киров, заместник-министър на вътрешните работи, заяви в кулоарите пред журналисти, че глобите трябва да бъдат възпиращи. Ниските глоби и несъбираемостта правят неприложим закона и това е една от основните цели при увеличаване на размера на глобите.

Комисар Алекси Стратиев, началник на направлението "Пътна полиция - КАТ", посочи, че при плащането на глобата до 50 лева на място не се предвижда отнемане на контролни точки тъй като в момента на издаването му фишът не е наказателно постановление, а само с влязло в сила наказателно постановление може да се отнемат точки. Ако не се плати в седемдневен срок, той става наказателно постановление и тогава вече се отнемат контролни точки, посочи Стратиев. Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Новини
Политика
Водещи
Последни новини
Четени
Най-четени за седмицата