Дигитализацията на застрахователния пазар е факт още преди COVID-19

Експерти: Проблемите в сектора са породени от архаични текстове в правната рамка
28 май 2020 17:52, Красимир Ангелов
1
Дигитализацията на застрахователния пазар е факт още преди COVID-19
Снимка: Pixabay

Дигитализацията на застрахователния пазар е факт още преди коронакризата, създалата се ситуация по-скоро промени потребителите. Около това мнение се обединиха участниците в уебинара "Дигитализация на застрахователните продукти", който организира Investor.bg.

В дискусията взеха участие едни от водещите специалисти в сектора - Кирил Бошов, главен изпълнителен директор на „Евроинс“, Николай Генчев, изпълнителен директор на „Уника България“ и Калин Радев, изпълнителен директор на „Софтуер Груп“. Отношение по темата взе и  д-р Георги Димитров, управляващ съдружник на Адвокатско дружество „Димитров, Петров и Ко.”

Според Калин Радев всъщност няма нови технологии на пазара в последните 6 месеца. "Използват се добрите стари нови технологии. Прогресът по дигитализацията на сектора обаче се дължи предимно на факта, че потребителите са по-готови да използват нови канали за достъп до определени услуги. И преди 2-3 години се използваше електронен подпис и различни начини за дистанционна идентификация, но не беше така масово, както в момента. Истината е почти всички ограничения, от които "страда" пазарът, са породени от правната рамка", обясни изпълнителният директор на "Софтуер Груп".

Подобно мнение изрази и Кирил Бошов. По думите му в Кодекса на застраховането в момента изобилства от "архаични текстове". За пример той посочи задължителното сключване на застрахователна полица на хартиен носител, а Радев пък добави, че дори да сключиш задължителната застраховка "Гражданска отговорност" онлайн, пак се налага да се видиш с брокера си или да се ангажираш с куриер, за да получиш и стикера, който се поставя на автомобила.

От Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ)
отдавна настояват въпросният стикер да отпадне, тъй като вече има възможност за удостоверяване и контрол по електронен път за наличието на валидна застраховка. Нещо повече, от АБЗ изчисляват, че в момента в премията по всяка застраховка е калкулирана и цената на стикерите с единична стойност 1,40 лева за брой, като при разсрочено плащане на 4 вноски сумата нараства до 5,60 лв. Общата икономия от отпадането на стикера, свързана единствено с изработването му, се  изчислява на около 10,4 млн. лв.

По време на дискусията в студиото Николай Генчев подчерта, че именно задължителната застраховка "Гражданска отговорност" е най-лесна за сключване онлайн, тъй като при нея всичко е строго фиксирано. Единственото, което застрахователят определя, е цената. "В застрахователния кодекс обаче има доста остарели схващания. Например има изискване да се издава на хартия и формуляр за зелена карта. Не виждам защо това да не отпадне. В Европа масово всеки, на когото му трябва, има възможност да си го разпечата на принтера вкъщи", посочи изпълнителеният директор на "Уника България".

Относно дигитализацията на сектора той добави, че тези процеси са започнали отдавна, коронакризата просто ги ускори. "Изведнъж се оказа, че огромна част от работата може да се върши дистанционно. Тук вече говорим за ликвидация на щети, огледи, администриране на договори. Оказа се, че няма нужда от хартия и физически контакт. Действително все още значителна част от продуктите са свързани, все още са базирани на работа с посредници, но за масовите застраховки няма никаква пречка да се сключват лесно и бързо дигитално.

Дано извлечем поуките от последните месеци и да бъдем по-гъвкави и да използваме максимално капацитета на технологиите. Много е важно, след като нещата се успокоят, да не се върнем към предишния начин на работа в офиса и добре познатите тромави процедури“, обясни Генчев.

Какво още казаха експертите вижте тук


1
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
1
0
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Е как ще отпаднат стикерите за ГО и сертификата Зелена карта, като една определена печатница печели мноооого пари от тях.