Ползите и вредите: Опасности при "еко"-режима за колите

Опитите за пестене на гориво често водят до по-бързо износване на агрегатите
Обновена: 24 юли 2018 20:47 | 24 юли 2018 20:45, Венцислава Вельова
25
Ползите и вредите: Опасности при "еко"-режима за колите
Снимка: Automedia

В борбата за икономия на гориво и намаляване на вредните емисии автомобилните производители измислиха "екологичен" режим на движение. Той се счита за най-икономичният, но никой не предупреждава собствениците на превозни средства, че това е вредно за агрегатите.

"Еко"-режим може да бъде открит практически при почти всеки съвременен модел, като изключение правят само бюджетните коли. Повечето собственици на автомобили обаче не подозират, че той е опасен и честото му използване може да доведе до повреди на основните задвижващи агрегати. Причината е в неговата работа, тъй като в случая компютърът отчаяно се стреми да минимализира разхода на гориво, като държи оборотите на мотора максимално ниско. В същото време автоматичната скоростна кутия включва колкото се може по-висока предавка.

Динамиката на автомобила пада катастрофално и това затруднява водача при всяка маневра. Факт е, че се пести гориво, но пък моторът работи на почти празни обороти, което го натоварва допълнително. Номерът е в това, че смазването на двигателя е пропорционално на оборотите, тоест - колкото са по-ниски те, толкова по-малко масло получава агрегатът.

В един момент се налага рязко ускорение, което води до сериозно натоварване на мотора. В случая се износват всички елементи от двигателя, тъй като маслото осигурява смазване не само на триещите се повърхности, но и охлажда буталата и стените на горивната камера. По този начин опитът за пестене на гориво може да доведе дори до основен ремонт на мотора.

Ползите и вредите: Опасности при "еко"-режима за колите
Снимка: Automedia

Режимът "Еко" е сериозно изпитание и за автоматичната скоростна кутия. Както вече стана дума, в случая тя се опитва да включи максимално висока предавка по време на движение. Дори ако автомобилът се движи в задръстване, кутията се опитва да избяга от първа скорост и да отиде на втора или дори трета. В един момент обаче кутията е принудена да връща предавките, тъй като колата не ускорява. И съответно това води до износване на основните елементи от трансмисията, като при роботизираните скоростни кутии най-често страда съединителят.

Друг проблем на екологичния режим е безопасността, тъй като при него излизането от опасна ситуация на пътя става доста по-трудно. Най-елементарният пример за това е изпреварване на тесен път. Водачът има видимост и тръгва да задминава колата пред него. Ускорението в случая е доста по-ниско от обикновеното и маневрата се осъществява по-бавно, като има риск времето за нея просто да не стигне, ако отсреща се появи друго превозно средство. Резултатът в случая може да бъде дори катастрофа с фатални последици.

Повече подобни новини четете в Automedia.


25
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
21
1
 
5
 
! Отговори
Лолзи преди 11 месеца
“Максимално ниско”.
Това ще да е обратното на “минимално високо”.
20
6
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Супер глупава статия. Двигателя не се смазвал оптимално, защото бил в ниски обороти. Ами нали като е в ниски обороти няма толкова трие.не. Следователно няма нужда от по-голямо смазване. По-малко гориво означава и по-малка отделена топлина, следователно буталата нямат нужда от толкова охлаждане. Простичка работа, но някой трябва да я разбира. Единствено за изпреварването съм до някъде съгласен, но Еко-режима го ползвам когато карам с относително постоянна скорост, сиреч без изпреварвания и градско
19
4
 
21
 
! Отговори
Ghost преди 11 месеца
Като професионален механик мога само да се изсмея на подобни статийки и да препоръчам на хората да не вземат насериозно писанията на разни автори, които имат "норматив" да пишат на килограм.
18
4
 
2
 
! Отговори
до Solar Power преди 11 месеца
Колега,
за 100 К км как разбра, че не синамалил ресурса на двигателя ? При положение, че ресурса на един двигател е примерно 500 К км и малко отгоре, за 100 К км ( в твоя случай по 20 К на година ) как разбра за влиянието на ЕКО-режима върху двигателя ?
17
3
 
1
 
! Отговори
Вени преди 11 месеца
Някой по-долу е писал за Приус. Аз карам хибрид - там нещата са други и нищо от написаното не важи за хибридите на Тойота. Карах скоро кола под наем с еко режим по подразбиране. Дразнеше ме само старт-стопа в някои задръствания и тогава го изключвах. Иначе си вървеше много добре въпреки, че не беше кой знае какъв автомобил.
16
3
 
20
 
! Отговори
автомонтьор преди 11 месеца
Саааамо глупости пишат тия хора, да си запълват програмата
15
5
 
16
 
! Отговори
Solar Power преди 11 месеца
Аз карам десета година 2 различни приуса изцяло и само на ECO и на двата бутнах над 100 хиляди километра и в бокса влизам само за масло и смяна на гуми.
14
10
 
30
 
! Отговори
Мемфис преди 11 месеца
По-голяма глупост от тази статия не съм чел!
Динамиката на Мерцедес на eco режим е толкова добра, а 7 g tropic включва предавките незабележимо.Всички възможни режими за зададени в триизмерната диаграма на компютъра така, че не се кахърете за него, няма да се побърка!
При рязко подаване на газ кутията връща две предавки и просто се изстрелва.
Що се отнася до налягането на маслото, на празни обороти то е над 3 ata.
Така, че спрете да преписвате статии от ушанките, защото се излагате!!!!!
13
3
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Пишете от къде се преписват такива статии, че да ги четем и в оригинал. Аз разбирам, че празният ход е най-опасното за двигатела-едва ли не няма мазане тогава-какво правим тогава в задръстванията-да форсираме на място, че да се смазва ли?? Нали затова има мазилна система и куп датчици и компютри в колите..
12
2
 
26
 
! Отговори
Майстора преди 11 месеца
Само да кажа, че новите двигатели са вече с електрически маслени помпи, така че тези приказки за ниските обороти и лошото смазване, може да си ги приказва някой, който следи от дъжд на вятър технологиите. Жалко за статията, бих казал ненужна.
11
9
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Понеже не мога да карам(страх ме е, мижитурка съм си, какво да правя?! Поне се знам каква съм), чакам с нетърпение самокаращите се коли на Тесла. Те са и най-екологичните за сега. Някой ден ще се сбъдне и моята мечта да си имам такава кола :)
10
3
 
12
 
! Отговори
k преди 11 месеца
нов шедьовър .....
булка, кой ти я каза тази глупост за еко-режима

еко режима ,булка, се изразява в това че компютъра спира горивната смес към 2 или повече цилиндри

ако на твоята таратайка се превключва на висока предавка това означава единственно че скоро ще плащаш скоростна кутия .... ти кога за последно сменява маслото на скоростната кутия .... нека да позная - никога, понеже твоята таратайка няма дупка за масло на скоростната кутия ......
9
7
 
30
 
! Отговори
живял-видял преди 11 месеца
Еко-режим, еко-дизел, еко-бензин, еко-храни. Пълни измишльотини!
8
2
 
14
 
! Отговори
До 6 Име преди 11 месеца
От 2007-ма година карам само коли с автоматични скорости и такива има много. Разбира се колите с ръчни скорости в България са много повече.
Не съм имал този еко режим на нито една от колите си и не знам за какво точно пишат в статията.
7
2
 
28
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Факт е, че се пести гориво, но пък моторът работи на почти празни обороти, което го натоварва допълнително.
Т.е. когато двигателя е изключен е най натоварен по същата логика!
6
6
 
20
 
! Отговори
Име преди 11 месеца
"В същото време автоматичната скоростна кутия включва колкото се може по-висока предавка.". колко процента от автомобилите в българия и европа са с автоматични скоростни кутии? ще ми се да знам от чисто любопитство към съпричастността на статията към нашите условия.
5
2
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Ако двигателя е на ниски обороти а скоростната кутия на висока предавка, това изобщо не е "празен ход", има обороти почти като на празен ход ама двигателя си е натоварен... просто в него режим гарантират най-нисък разход.. ама не е празен ход.
4
5
 
24
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Едно средно голямо куче отделя въглеродни емисии колкото един Голф. Те и хората с дишането отделят въглеродни емисии. Айде сега да измислим апарат койти се склга като маска на лицето и с него дишаш по малко и по "еко". Впрочем газовете които отделят колите са само около 3% от увеличиението на емисиите през последните години (не от всички емисии, а само от увеличението), иначе общо от оделяните по естествен начин CO2 емисии в природата колите са неизмерим процент, еко мафията обаче вилнее.
3
7
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 11 месеца
Какво значение има фаталния изход?! Важното е че са се икономисали малко емисии и меркелица ще е доволна!
2
4
 
22
 
! Отговори
asd преди 11 месеца
Доста от нещата в статията са верни, но се забравят някои основни принципи. Почти всички пройзводители препоръчват колите да не ползват Еко режима извън града. В градски условия е доста по-полезен, защото в задръстванията така или иначе не ти трябва кой знае каква динамика, а и ситуациите на нужда от тяга и натискане на дивгателя не са толкова чести. Извънградско се кара без Еко и няма проблеми. А за джигитите няма значение, те си карат без Еко така или иначе.