ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма

През 2019 г. 35% от камионите в Русия са произведени по съветско време
Обновена: 23 ное 2020 11:42 | 23 ное 2020 11:41, Нели Христова
185
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ: Камионите, които построиха комунизма
Снимка: Flickr

Не е тайна, че голяма част от съветската автомобилна индустрия е изградена на базата на заемки - а понякога и откровено копиране - на чуждестранни марки. Политиката на властите в СССР е да се отделят повече ресурси за дизайн и производство на товарни автомобили, отколкото на леки, и затова за много от автомобилните инженери е било по-престижно да увеличават товароносимостта на камион, отколкото да усъвършенстват аеродинамиката на автомобил.

Резултатът на тази политика е, че през 2019 в Русия 35% от товарните автомобили в движение са произведени през съветско време. В индустрия като товарната здравината, цената и простотата на обслужване на един камион са от високо значение и фактът, че толкова голям брой от съветските камиони все още се движат и работят здравата, заслужава адмирации.

ГАЗ АА

ГАЗ АА е един от първите съветски товарни автомобили. За база е използван Ford АА, но руската машина притежава подсилен съединител и по-масивен, следователно по-здрав, механизъм на завиващата система. ГАЗ АА има и по-голям въздушен филтър, позволяващ по-дълъг живот на двигателя. Самият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин. Заради недостиг на материали през Втората световна война, ГАЗ АА излиза от завода без монтирани предни спирачки и само с един фар.

Двигател: 3.2-литров, редови 4 цил.
Мощност: 40 к.с.
Товароносимост: 1 500 кг
Максимална скорост: 70 км/ч

ГАЗ 53

ГАЗ 53 е може би най-популярният съветски камион. Произведени са над 4 млн. бройки, и много от тях все още се движат и работят неуморно. В периода 1967-1991 в завода "Мадара" в Шумен са се сглобявали модели на ГАЗ 53 с доставени от Съветския съюз части. Двигателят е бензинов V8, като през 70-те на ГАЗ 53 се поставя и дизелов двигател с 80 к.с. разработен във Варненския машиностроителен завод. Предлагала се е и модификация 'Коларов' с дизелов двигател на английската марка Perkins.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 115 к.с.
Товароносимост: 4 500 кг

ГАЗ 66

При ГАЗ 66, или 'шишига' - както е прякорът му в Русия - интересно е разположението на кабината, която е поставена над двигателя. Това позволява монтирането на по-дълга товарна каросерия, без да се увеличава общата дължина на камиона. Този своеобразен съветски Unimog разполага с удивителна проходимост благодарение на висок клиренс в съчетание с променливо налягане в гумите. Камионът притежава и почти перфектно разпределение на тежестта между предната и задната ос, което помага при движение в пресечена местност. Дълги години ГАЗ 66 се използва и от армията, но минус при него е слабата защита на екипажа от мини.

Двигател: 4,2-литров V8
Мощност: 125 к.с.
Товароносимост: 2 000 кг
Максимална скорост: 90 км/ч

КРАЗ 255

Този мастодонт е един от най-големите шосейни камиони на Съветския съюз. Задвижван от голям, 14,9-литров дизелов двигател, Краз 255 се представя еднакво добре и като строителен самосвал, и като влекач на извънгабаритни товари. Ползва се и в армията, най-вече от инженерните войски, защото може да бъде модифициран за пренасяне на понтонни мостове и копаенето на ями. Последните бройки КРАЗ 255 излизат от завода през 1993 и имат ресурс между основни ремонти от 140 000 км. Високите 130 см гуми за пресечена местност имат ресурс от около 750 км преди нужда от смяна.

Двигател: ЯМЗ-238 14,9-литров V8
Мощност: 240 к.с.
Товароносимост: 7 500 кг
Максимална скорост: 71 км/ч

Още по темата четете на сайта на Automedia.


185
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
172
0
 
1
 
! Отговори
Щирлиц преди 1 месец
до ужас
Самият двигател е непретенциозен за обслужване и благодарение на ниската степен на сгъстяване (4.25:1), може да работи и с евтиния и разпространен по това време керосин.

Сега по-ясно ли е защо толкова те смразяват параметрите?
171
0
 
4
 
! Отговори
Ужас ! преди 1 месец
“Параметрите” им са “смразяващи” !!!!
3,2 литров мотор = 40 к.с. ! И товароподемност 1,5 тона - това трябва да е камион ?!?!
170
0
 
4
 
! Отговори
Щирлиц преди 1 месец
До Анонимен 168

Това на снимката е ГАЗ 53.
169
2
 
6
 
! Отговори
Ци**нин комунист преди 1 месец
До Язе:
Малка поправка:
България умря 89 та!
168
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
ГАЗ, КРАЗ, КАМАЗ, ЗАЗ, МАЗ.... а на снимката ЗИЛ. Защо ЗИЛ не е в заглавието?
167
1
 
1
 
! Отговори
Язе преди 1 месец
Соца умря 1989 г. без да се започне строежа на комунизма а те, тези камиони вече са го били построй ли, ти да видиш.
166
3
 
15
 
! Отговори
u преди 1 месец
Благодарение на тези камиони България изпрати двама космонавти,построи АЕЦ КОЗЛОДУЙ и имаше развито селско стопанство , и това за 45 години!
Айде сега да видим какво сме направили за последните 30?
165
3
 
13
 
! Отговори
СССР преди 1 месец
Благодарение на Руската техническа мощ България достигна Световни нива на индустрията!!
Факт!!
164
12
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Няма добра руска стока - затова ги няма по магазините дори и у нас.
Купуваме стари немски и японски коли, но Никога не купуваме дори и нови Лади, нали ве, рушофили ;)))
163
7
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Това не са камиони а счупеняци.
Вие дори не сте ги виждали бе.
Само ремонти и голям разход на гориво и масло!
Руско качество - всеки го отбягва!
Технологията им е крадена от американски и немски камиони от 44-та до 70-та година.
162
9
 
13
 
! Отговори
Иван преди 1 месец
Офицер съм в БА и съм експлоатирал всички от гореизброените марки и модели. Моля, хора, които са гледали само на клипчета в YouTube тези съветски недоразумения да не дават експертното си мнение! Това са остарели технологично и морално машини, които не са построили никакъв “комунизъм” никъде.
161
13
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
Недоразуменията идващи от комуннистическия "рай".
Се.ра ти в устич.ката мухлясала брантийо нели, падай в трапа!
160
3
 
11
 
! Отговори
тт преди 2 месеца
По-важното е, как и с какви темпове "строим либералната демокрация" у Бг!

А, да не забравя - последния български демократичен "строител" да изключи осветлението и дза затвори вратата!!!!!

Все пак сме европейци или не!?

Всъщност, вече и това е без значение!
159
5
 
18
 
! Отговори
Анонимен преди 2 месеца
До тези който плюят сделано в СССР.

Интересен факт е, че след голямото наводнение в Ню Орлиънс през 2005 г.
спасителните камиони изпратени на помощ от мексиканската армия са именно
Урал-4320, и те са единствените които могат да пребродят наводнените
улици без проблеми - американските камиони не са конструирани да газят
толкова надълбоко

От АутоМедиа продължение на тази статия... Плюйте още !
158
1
 
5
 
! Отговори
Разбиращ преди 2 месеца
До ГВ

ЛОЛ колко маймуни сме хващали бедната ти е фантазията, по онова време и сега най прекия път за Европа беше през Сърбия.. И действително по мое време вече се сваляха съоръженията но на оперативните застави Калотина и Стразимировци част работеха включително на места имаше и триметровата мрежа... Отделно че тогава все още имаше секрети по границата и вишки !
157
1
 
4
 
! Отговори
Разбиращ преди 2 месеца
До до разбиращ

Ало говоря за изнасяне от отряда а не от оперативна застава !!!!
В отряда първо излизаше Уазката със оперативния дежурен и кучетата и веднага след тях 131 със МГ / маневрена група / и след според обстановката вдигаха и други роти..
Май бъркаш застава със отряд !!!
156
2
 
9
 
! Отговори
Отечествен Фронт преди 2 месеца
До къф комунизъм бе? Каква демокрация бе ,тази химера беше използвана от алчните капиталисти и глобалисти и либерали за да ограбват свободно хората по света без никой да им търси сметка и наказва Та тези либерални диктатури бяха наричани демокрация за благозвучие и под тяхната форма се криеше мракобесието на крадците ,бандитите и разбойниците от едрият човеконенавистен капитал .
155
3
 
4
 
! Отговори
ГВ преди 2 месеца
тез от сръбската граница да не се обаждат- там кльон нямаше - и сръбската гр. никой не се опитваше да минава.
154
0
 
4
 
! Отговори
до разбиращ преди 2 месеца
алоо,"обстановка ,10мин., през портала" - кви 10мин. къв портал, като заставата е зад портала и прикриващата група се изнася на истинската граница а уазката с тревожната група се изнася в посока кльона на участъка който е задействан. Виетнамката догонва прикриващата група и бойците бегом се мятат на камиона ако задействието е на краен участък- при прикриване на границата всеки боец си има определено място.
153
15
 
5
 
! Отговори
факт преди 2 месеца
И преди и сега рашките са на опашката на цивилизацията.