Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Автомобилите имали две цени
Обновена: 25 окт 2021 11:46 | 24 окт 2021 21:46, Нели Христова
366
Колко струваше нова кола по времето на социализма?

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


366
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
339
0
 
1
 
! Отговори
Да допълня... преди 3 седмици
Около 60-те г. Фолксваген костенурка е струвал в Кореком 1 600 долара.
338
0
 
2
 
! Отговори
Реалист преди 3 седмици
До Не че нещо де ама ..1,) здравеопазването беше ***, както и сега2.) сигурността !? -- сигурно беше само, че ако кажеш нещо накриво за партията и ти чупеха устата, ако не и главата3.) мутри - *** какво друго бяха?4.) марш в Северна Корея или Китай щом толкова си се затъжил.
337
0
 
1
 
! Отговори
Идеалист преди 3 седмици
Единствената ми нова кола беше "Шкода 120 Л", купих я от "Мототехника" за 5600 лв след година и половина, чакане. Беше най-икономичния автомобил по онова време. Карах я 20 години и я продадох на едни ц-ни, за 150 лв след деноминацията на Костов. Сега имам 3 коли, но са "нов внос". Най ми е любима Рено 19, моторът е на 450 000 км и на последния преглед по отношение на газовете беше перфектен, не му е правен основен ремонт. Имам Хонда HRV, ходя с нея на работа и VW Touran за дълъг път.
336
2
 
2
 
! Отговори
Не че нещо де ама .. преди 3 седмици
Не мога да разбера , докога и защо мерите всичко само в коли и банани ?? Защо никой не говори за това какво беше възпитанието , образованието , здравеопазването , сигурността - Не всичко в този живот е само " Москвичи " бе хора !! Нямало банани - Да ама нямаше и НАРКОМАНИ , нямаше частни бизнеси - да ама нямаше и мутри , не си водехте децата до училище и после да ги прибирате , че сте на тръни къде са и какво правят -Защо никой не се сеща и за тези неща ?! Не беше идеално - да не би сега да е ?!
335
3
 
7
 
! Отговори
преди 1 месец
По онова време какви велики съветски автомобили имаше ... цял свят ни завиждаше за тях. Те сегашните нищо не струват: Имат климатици, автоматични скоростни кутии, един куп удобства. Тръгнеш за Бургас по магистралата и докато се усетиш си стигнал. Навремето пътуването за морето (един път в годината) започваше с целодневна подготовка. Имаше я тръпката, че може да се развали колата.Зад всеки хотел имаше канал на който да си поправиш автомобила ако се наложи.Сега скука ...
334
1
 
5
 
! Отговори
До Кратун преди 1 месец
Когато ще пътуваш като самостоятелен турист в западна държава, разрешаваха ти да купиш само 100 (сто!) долара, независимо от това колко дена си заявил, че ще пътуваш, дори и за 1 месец пътуване даваха 100 долара. Само ако имаш собствена валута като работилите зад граница, тогава можеше да си изттеглиш колкото искаш. Но по време на "Голямата екскурзия" на турците разрешаваха да изтеглиш от собствения си валутен влог само 20 долара! Това, което си писал, важеше само за служебно командированите.
333
0
 
4
 
! Отговори
До Бспар - продълж. преди 1 месец
Тухлени сгради се строяха само на стопански начала /когато някой с голям зор получи разрешение да събори малката си къща, построена на собствен парцел и да изгради там жилищна кооперация заедно с още няколко други семейства; Общината винаги искаше част от апартаментите, за да настани там хора по свое усмотрение или да даде правото на някои да си купят тези апартаменти/. Който продаваше тухлен апартамен, взимаше на ръка двойно повече пари, отколкото пишеха в нотариалния акт.
332
1
 
2
 
! Отговори
До Бспар /324/ преди 1 месец
През коя година апартаментите са стрували 5-7000 лв? По 3-4000 лв са стрували 3-стайни апартаменти в София през 50-те год. на 20-и век, но заплатите са били 50-60 лв. През последните десетина години на соца /без последната му година/ средната заплата беше 200 лв, панелна гарсониера струваше 10 000 лв и то след дълги години чакане, когато семейството вече има дете ученик. Най скъп беше 4-стайният панелен апартамент /95 кв.м/ струваше 24 000 лв, но рядко някой получаваше такъв. Тухлените...
331
0
 
12
 
! Отговори
Тико преди 1 месец
Вноските бяха по 1500 лв. Много от нас така и не видяха нова кола. Чакахме по над 10 години, но накрая, когато дойде 10.11.1989 год. всичко приключи. Тъжна работа. Колите на по 2 - 5 години на втора ръка бяха двойно по-скъпи от новите в магазина. Тарикати с връзки си купуваха нови коли от Кореком с "нарушено лаково покритие" на половин цена. Такива работи...
330
1
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Те парите не са били проблема. Проблемът е бил, че може да чакаш и десет години, за да ти продадат кола.
329
12
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Интересни коментари, само логиката им куца, а по пътя на съжденията следва поне 90% да са пълни абракадабри. За Лада се чакало поне 10 години, но най-често по 12 - 14. Нека сметнем. Системата се разпадна през 1989. Изваждаме 10 г. и се връщане в 1979, а при 14г- се озоваваме в 1975. Сиреч, тези, с вноска за Лада след 75 г. най-вероятно не са я получи никога. Т.е. единствено са я карали тези с вноски през 73 и 75 (произвежда се от 73). Но това ще да рече, че са чакали до 2 г.
328
3
 
1
 
! Отговори
До факт преди 1 месец
Глупави сравнения правиш - 9 милиона британци живеят в чужбина, например, и какво ?Че какво ти пречи да си печелиш и да си хабиш парите в България както 7 милиона българи???Който си го може си го може независимо къде е
327
4
 
12
 
! Отговори
Факт преди 1 месец
В днешно време можеш да отидеш да работиш навсякъде, да си купиш каквато кола искаш, да си харчиш парите където си поискаш. И затова два милиона българи не живеят в България. А след 20 години може би 2 милиона българи ще има в България. Тъжната истина.
326
1
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
88 година москвич дванайстак 6500лв
325
3
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
4500 лв за Москвич 408-бегачка, с 1000 лв вноска и чакане 10 години.
324
6
 
8
 
! Отговори
Бспар преди 1 месец
Сега заплатите били 2 000-2 500 ,Абе *** народа масово работи на минимална заплата от 6 60 лева а апартамента вече струва 400 000 лева, при Живков заплатата беше 2,80 лева а апартаментите бяха 5 000-7 000 лева сам смятай и не пиши повече глупости всеки божи ден бе ***.
323
4
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Ама сега заплатите са по 2000-2500
322
4
 
17
 
! Отговори
Анонимен преди 1 месец
Първо спрямо доходите по онова време изобщо не беше евтино и второ докато ти дойде редът за кола минаваха ГОДИНИ! За апартамент да не говорим, нашите с години събраха някакви лихвоточки и така и не видяха апартамент, защото сме били 3 група, т. е. не сме били крайно нуждаещи се, нищо, че бяхме 7 човека в един апартамент.
321
8
 
9
 
! Отговори
Ямболски цървул преди 1 месец
Татко купи ладата след 1 гд.чакане за 8000 лв.1987 г.Комби тъмно синя.Още си я кара.
320
1
 
28
 
! Отговори
Кратун преди 1 месец
В срок от една седмица по курс лев за долар. Ако в друго време те хванат, че притежаваш западна валута, без да имаш право да я притежаваш, те съдеха за нарушение на валутния закон. А Корекома влизахме, за да плакнем очи и да усетим миризмата на западните стоки.