Винетките: Как го правят в Словакия?

Таксуването по магистралите в страната става електронно
Обновена: 21 яну 2017 17:44 | 21 яну 2017 17:20, Елка Василева
30
Винетките: Как го правят в Словакия?
Снимка: Bulgaria ON AIR

Събирането на пари за пътни ремонти с тол такси и електронни винетки у нас се отлага за неопределено време, след като търгът за избор на изпълнител бе спрян за пореден път в началото на годината, а на последното си заседание правителството в оставка реши процедурата да бъде подновена едва през лятото. Как работи електронното таксуване в другите страни от ЕС и какъв е примерът на Словакия - репортаж на Bulgaria ON AIR.

От 2010 г. Словакия таксува електронно магистралите и скоростните пътища. Шофьорите на големи камиони плащат за изминати километри, а тези на леките коли – за време: седмица, месец или година.

На влизане в страната тировете се снабдяват с бордово устройство – то не се купува, а се взима под наем срещу 50 евро и се зарежда с допълнителен кредит в зависимост от маршрута.

Е-винетките пък се купуват онлайн, с мобилна апликация или в бензиностанциите, като за година таксата е 50 евро.

Според шофьори електронната винетка е полезна, освен това тя може да се купи електронно или от магазина.

„Няма проблем, отивам на бензиностанцията и я купувам, не отнема повече от 10 минути“, казва Щефан, шофьор на такси. „Цената е същата, няма нужда да лепиш нещо, само го купуваш и го ползваш“, казва пък друг шофьор - Майкъл.
 
Сметките са следните – за 7 години общо събраната сума е един милиард и 200 милиона евро, като приходите само за 2016-та са близо 200 милиона.

“Електронното таксуване за тежкотоварните автомобили беше въведено за по-ефективно събиране на пари, но също така за по-добър достъп до допълнителни услуги като събиране на данъци, засичане на нарушения, увеличение на мерките по безопасност на движението – неща, които много допринесоха за развитието на транспортния сектор в Словакия”, казва Матей Окали, главен изпълнителен директор на Skytoll .

Ефектът е безспорен, но той си има цена. Внедряването на системата и нейното опериране струва на Словакия 880 млн. евро. Парите се изплащат разсрочено, а периодът е 13 години. За сравнение проектът у нас е за 200 млн. лева, но идеята е оператор на системата да бъде самата държава, тоест рискът от тромава администрация и потенциална корупция остава.

Вижте репортажа на Bulgaria ON AIR:
 

9292 гледания   |  Още видео


30
Още от
Напиши коментар Коментари
15
0
 
0
 
! Отговори
Tabak pure преди 1 година
Bg ne e Slovakia.
Bg narod triabva da e na visoka pechalva ot toll taksite i visoka sigurnost ot trafica. Bg patista triabva da sa nai-zdravite i nai-kachestvenite v eu, ottuk minavat ogromni tovari stoki za eu. Vsichki transitni tejki nad 3.5 tona tovari prez rbg zadaljitelno na bg tovarnite vlakove po centralno-europeiski ceni i tarifi na tovarnite prevozi i mitnicheskite obrabotki.Koito polzva patistata, plasta po tarifa na kilogram teglo i km distancia kato v france i italia.
Kef cena niama.
14
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До Затворко
У нас няма значение дали ще се направи от частна фирма или държавата, защото и в двата случая парите ще бъдат откраднати :))
13
1
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До край
А цените на стоките искаш ли да ти кажа какви са? Същите като при нас, само че в евро. Заплатите обаче са по-високи от нашите, пак в евро. Извода си го правете сами. При това Словакия също се счита за "един от бедняците на ЕС" Къде сме ние? На ма*ната си....
12
0
 
0
 
! Отговори
Kmet преди 1 година
Parvo pravyat patista.Vtoro gi poddarjat.Sled tova iskat Vignette.
11
1
 
12
 
! Отговори
Затворко преди 1 година
Защо трябва да се прави от частна фирма? Трябва да се направи от държавата и събраните средства да отиват за ремонт и поддръжка на пътищата. За това ГЕРБ натиска да го направи частно за да прибират каймака.
10
1
 
8
 
! Отговори
Пишете глупости преди 1 година
електронна винетка в Словакия за пръв път има от 2016г.
9
10
 
18
 
! Отговори
РАЗМИСЛИ и СТРАСТИ преди 1 година
До край

За тези кози пътеки които Боко нарича ''магистрали'',ДА скъпи са.
8
2
 
21
 
! Отговори
bulgaristan ood преди 1 година
Все гледаме у чуждите паници кое как става и все немож ги стигнем.Какво нещастие е да си роден тук.....
7
4
 
4
 
! Отговори
Един измежду многото преди 1 година
А, в НРБ е много по-демократично!
6
3
 
10
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
До 2Не знам къде живееш Ама глупости пишеш. В Австрия има такса пренос на ток,и сумата не е фрапираща.има и такса канал която е в пъти по висока от цената на кубик вода
5
10
 
7
 
! Отговори
бай Рангел преди 1 година
Е и,какво? Турция да не би да е пример с дисциплинираните си шофьори? Толкова българи избиха по нашите пътища!
4
2
 
25
 
! Отговори
anonimen преди 1 година
До Анонимен

СЪЩОТО ТРЯБВА ДА НАПРАВИМ У НАС ИЗБИВАНЕ НА ЦЯЛОТО КРАДЛИВО И БЕЗОЧЛИВО ПРАВИТЕЛСТВО
3
2
 
20
 
! Отговори
турчина преди 1 година
В Турция пък винетка няма. Има такса на аутобана. Ако не искаш да плащаш караш по двупосочен път. Няма и "зимни и летни" гуми. Ама каското е скъпо.
2
10
 
40
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
В Словакия всичко е наред защото нямат мутри и деца на комунисти. Доброто в случаят е че от 20 години живея в Австрия и нямам никакви ядове за нищо. Един приятел ми се оплакваше преди време че започнали да ви вземат пари като начислявали за пренос превоз на тока. Като изразходвал за 15 лв. ток и след преноса и превоза общата сума му излязла 55 лв. Е това като ми каза паднах. Как може да си консумирал 15 лв. ток а да платиш 55 лв? В Австрия ако това го направят ще избият цялото правителството.
1
3
 
38
 
! Отговори
Анонимен преди 1 година
Пропуснали сте и факта, че освен в Словакия, на същия принцип са винетките в Румъния, Унгария, Чехия. Вероятно и в други държави, но за горните знам със сигурност от личен опит. Само у нас е неизгодно да се направи единна система и събраните пари да отиват в бюджета на държавата, а не в частни джобове.