КЗК глоби Теленор, подвеждали възрастни хора

Операторът умишлено се възползвал от доверчивостта им
22 яну 2015 16:05, Надежда Бочева
32
КЗК глоби Теленор, подвеждали възрастни хора
Снимка: Reuters, архив

Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани на „Теленор България” ЕАД да подвежда възрастни хора да подписват нови срочни договори за нови продукти, без те да разбират, че правят това, какви услуги ще им се предоставят по тези договори и колко ще плащат за тях. В Комисията са постъпили множество жалби на потребители във връзка с този проблем срещу „Глобул”, чийто правоприемник е „Теленор България” ЕАД, съобщиха от КЗП.

От жалбите и проверките според КЗП става ясно, че не само липсва разбиране от страна на търговеца за хората от т. нар. „трета възраст” като самостоятелна, уязвима група поради тяхната възраст, доверчивост и евентуални здравословни проблеми, а нещо повече – умишлено се използва тяхната уязвимост. Не се вземат предвид и реалности като ограничените доходи и свитото потребление на тази група потребители.

Комисията установила, че когато възрастни потребители посетят офисите на телекома да заплатят месечните си такси, консултантите ги уговарят за промени, като ги уверяват, че това ще доведе до намаляване на таксите им. Едва при получаването на месечните сметки потребителите разбират, че са обвързани с нови срочни договори, често при по-неизгодни за тях условия.

Тази практика се реализира чрез редица некоректни и съзнателни действия от страна на търговеца, твърди Комисията.

Договорната информация, която изисква повече време за прочитане и разбиране поради своя характер и обем (най-често надхвърлящ 30 страници с дребен шрифт) се предоставя по сложен и труден за възприемане начин. Експертите на КЗП са категорични, че потребителите трябва да са напълно концентрирани върху изписаното в документите и да вложат неимоверни усилия да разберат и осмислят предложеното им съдържание, както и да преценят изгодно ли е за тях, а условия за това липсват.

В документите се цитират пакети с думи на чужд език, за които няма информация в договорите и тя следва да бъде открита на интернет страницата на оператора, което на практика е невъзможно да стане в търговския обект и е непосилно за по-голямата част от хората от „третата възраст” да го направят самостоятелно в дома си или на друго място. Възрастните хора подписвали поднесените им документи „на доверие”.

Оказва се, че те действително са удостоверили волята си с положен подпис, но е трудно да се докаже какъв точно разговор е проведен и с какъв стимул са били подведени, подтикнати или заблудени.

От КЗП подчертават, че тази използвана практика не е единствен случай на търговеца, при който възрастен потребител подписва няколко договора в един ден, без да му е предоставена възможност да се запознае подробно и оцени условията по тях, както и приложимите им общи условия. Очевиден е компромисът с етичните принципи, тъй като търговецът е наясно, че договорът може да бъде разтрогнат само по съдебен ред и разчита на доверчивостта на възрастните хора, на това, че са изпълнителни и не разполагат със средства за водене на съдебни дела.

Една от постъпилите в КЗП жалби по този проблем е от 66-годишен потребител. При плащането на месечните сметки по два свои договора той е бил подведен от консултант да подпише с аргумента за намаляване на таксите, без да разбере, два нови договора за други тарифни планове и сертификат за пакетни услуги, който автоматично подновява срока на двата му действащи договора за две години, като му дава отстъпка от 10% (поради действащи едновременно четири абонаментни плана).

На практика потребителят е дължал сумата от 17,89 лв. за месечните такси по двата си стари договора, а по сключените два нови следва да заплаща още 16,89 лв. и така месечните такси за четирите ползвани услуги нарастват на 31.30 лв. с отстъпката.

Възрастният човек е останал с впечатлението, че с подписите си върху поднесените му документи ще получи отстъпка от месечните такси по двата съществуващи договора, без да разбере че може да ползва тази отстъпка едва при сключването на два нови контракта за конкретни абонаментни планове. След като разбрал, че е сключил неизгодни договори и е пожелал да ги прекрати, търговецът се е съгласил да анулира само единия. Тогава потребителят се е обърнал към КЗП за съдействие.

Друг потребител на възраст 72 години посочва в жалбата си, че е бил подведен да сключи нов договор с обещанието, че ще получи голям брой безплатни минути, които впоследствие не са му предоставени и сметките му са надвишавали 50 лв. Потребителят твърди, че не се е подписал на предоставения му екземпляр от договора и не знае дори какви са условията и за какви услуги трябва да заплаща.

Проверката установила, че потребителят е подписал четири документа, сред които още един договор за предоставяне на мобилни услуги, допълнително споразумение и две заявления за смяна на СИМ карта. Според търговеца по новия договор нямало потребление на предоставяните мобилни услуги, което потвърждавало, че потребителят не е осъзнал, че е подписал още един договор, който е по друга програма и за друг мобилен номер. Освен това обслужилият го служител на телекома не е изискал клиентът да се подпише на предоставения му екземпляр от договора, което предполага, че сделката е сключена много бързо и без да е предоставена необходимата предварителна информация.

С последните промени в Закона за защита на потребителите в сила от 25.07.2014 г. се дава възможност да бъде развален договор, сключен в условията на прилагане на нелоялна търговска практика, напомнят от КЗП.

Още новини от "Технологии" четете в Investor.bg


32
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
27
0
 
0
 
! Отговори
Mr Diego Carlos преди 5 години
Здравейте,

КАНДИДАТСТВА за достъпни заем с КООПЕРАТИВНА WORLD ЗАЕМ PLC.EMAIL АДРЕС: cooperativeworld.org***gmail

Вие сте в нужда от заем, или сте били намалили от вашата банка, преди да, тук е възможността сте били търсите? Ние предлагаме всички видове на заем. Това е да ти кажа, със 100% гаранция, че ние предлагаме заеми, вариращи от 5000 € до 500 000 000 € при 2% лихвен процент на месец. Ние даваме заем за развитие на бизнеса на конкурентно предимство / разширяване на бизнеса. Бъдете почи
26
1
 
12
 
! Отговори
Сто преди 6 години
Аз пък преди месец разбрах, че съм абонат на близу и то длъжник. Никога не съм им ползвал услугите нито съм влизал в техен офис. Обясних им най-кротко по телефона, че ще имат проблем ако продължат.
25
0
 
5
 
! Отговори
Майката Ситрака преди 6 години
По -лесно можеш да се разведеш с кобрата си ,отколкото да се отървеш от тия МОШЕНИЦИ...
24
0
 
2
 
! Отговори
ставри преди 6 години
До Брат Карамазов

Може,но не иска.Платено е където трябва.
23
1
 
11
 
! Отговори
ставри преди 6 години
И аз отивам в офис на Теленор и искам ваучер за 10 лв. и отговора беше:Имаме само от 40 лева.Май промениха света както им харесва?
22
0
 
8
 
! Отговори
Брат Карамазов преди 6 години
Аз съм на 72 години. За измамите на Глобул и М-тел мога да направя дисертация и то само за тези от които съм пострадал. Бях на прима към М-тел. Получих съобщение че мога да участвам безплатно в томбола. С получаване на първият въпрос разбрах, че става въпрос за телефонна измама. Веднага заведох писмена молбо М-тел да прекрати измамата. Докато не изтеглиха всичките ми пари не спряха . Откраднаха ми 25 лв. КЗП може да ги глоби до 30 000 лв.
21
0
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Аз си изключих интернета в офис на Мобилтел (1 ГБ за 20 лева на месец без договор) и заминах в чужбина. По едно време гледам ми теглят автоматично от сметката с 20 лева повече отколкото ми е месечната такса на GSM-а. Обаждам им се и се оказва че ми изключили GPRS услугата , тоест техническата възможност да имам интернет на телефона вместо да ми изключат пакета за 1 ГБ.
Пълно иди*ти. Но поне върнаха надвзетите пари, извадиха ги от следващите вноски
20
0
 
15
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Сина ми си закри номера към Мобилтел тъй като не живее в България. И не щеш ли получаваме след месец фактура за друг телефонен номер на негово име. Хитреците без да го питат нищо и без да се е подписвал под никакъв договор или да са му дали СИМ карта му зачислили нов номер на стария месечен план.
Такъв скандал им дигнахме....
Търсиха, търсиха подписан договор и като не намериха си подвиха опашките и закриха номера.
19
1
 
19
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Теленор се оказа май едно голяааамо ала-бала.За връзката пък да не говорим - набираш номера и чакаш,чакаш,чакаш цяла вечност да се появи сигналът.Услугите в джунглата българия са на нивото на индианците или африканците.Вижте какво стана с цената на шоколадите Своге - в зап.Европа 38 стотинки,а в наказаната българска територия - 1.40 лева.И с другите стоки е така.Аз вече не купувам българско.
18
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Всички са измамници и искат с трици маймуни да ловят, както навсякъде в ***...Тук всеки продава но никой не произвежда...а заплатите едни гУлемиии....напрао да се чудиш коя гуша да напълниш....
17
4
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
До ХА-ХА-ХА !

сметките към виваком си ги плащам в офис уан суперстор и не ме занимават с никакви оферти, нито чакам на опашки! а когато си купувам телефон, първо се интересувам по интернет за модела, какво може и чета по форуми за проблеми, проверявам условията в сайта на оператора и тогава купувам!
16
0
 
21
 
! Отговори
измама от 1 година преди 6 години
При изгубен телефон, майка ми сключва с Глобул 1г. договор като закупува (плаща в офиса) нов GSM. Но на 4-та страница от договора и отмятат услуга "стационарен телефон" за 2 години. За това тя разбира след 3 месеца, след изпратено от Глобул заплашително писмо. Най-интересното е, че заплашват за услуга която не е активирана (не са предоставили телефон, SIM карта или стационарен номер) или консумирана. Всички жалби бяха отхвърлени.
15
0
 
22
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Некъдърници вън от България и аз ще подам в скоро време жалба за това че ми пращате писма за несъществуваще сметки за плащане от преди 5 години мошенници всичко в теленора да пукнете бог ще ви накаже хубаво да не видите а ако видиш служител на теленор бойй
14
1
 
44
 
! Отговори
sostin преди 6 години
Глобул стана Таратор :))))
13
0
 
29
 
! Отговори
Потребител преди 6 години
Виваком оставят най-лошо впечатление у мен.Отношението на служителките им е брутално, може би им куца подбора или е фирмена политика, но преди време на въпроса ми дали мога да си купя апарат за домашен телефон и защо не мога??? Ми отговориха-Господине ако сте дошли да се заяждате си ходете.....оставям на страна напористите им позвънявания на домашния телефон сипейки куп непривлекателни и обвързващи оферти
12
1
 
23
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Това са тези дето щели да "оправят света " ...... как беше там рекламата им дебилска
11
3
 
45
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Първо жалбите са подадени към Глобул а не към Теленор които са им правоприемници.
Второ това е практика не само на един оператор.
Трето хората в магазините са карани да изпълняват такава политика за да има продажби(дават им се таргети като при изпълнение получават бонуси)
Не може в една 7 мил. България да имаме 4 оператора и те да искат да продават всяка година все повече Има нещо наречено наситеност и достигайки я операторите трябва да променят нещо в качеството на услугите ха дано ама не би.
10
1
 
4
 
! Отговори
до 11 преди 6 години
не съм Но6, но да вметна - предполагам не всички имат интернет банкиране. отделно не всички банкирания поддържат услугата плащане на сметки безплатно. наскоро Д С К въведоха такса от 0.15 лв. за плащане. някои банкирания към по принцип не поддържат услугата и за да плащаш трябва да правиш превод към сметка - около 1 лв/превод...

иначе за и-пей съм съгласен :)
9
1
 
6
 
! Отговори
28121 преди 6 години
В крайна сметка КЗК или КЗП са ги глобили?
8
6
 
5
 
! Отговори
. преди 6 години
До No6:
Защо не си плащаш сметките през epay.bg, ipay.bg или през банкирането на някоя твоя любима банка?
Какви опашки, какви 5 кинта :)