Търговските аташета активизират търговията със страни извън ЕС

85% от инвестициите са от страни, в които имаме представителство
Обновена: 2 фев 2015 15:13 | 2 фев 2015 15:13, Деляна Петкова
4
Търговските аташета активизират търговията със страни извън ЕС
Божидар Лукарски. Снимка: БТА

През следващите месеци Министерството на икономиката ще работи за насърчаване на малкия и средния бизнес, като една от задачите пред експертите ще бъде да се подобри експортният потенциал на тези компании. Това съобщи министър Божидар Лукарски по време на представянето на приоритетите си за периода 2015-2016 година.

Насърчаването на търговията може да стане чрез активизиране на връзките със страни извън ЕС и конкретно в Азия, Северна Америка и Близкия изток. В много от тези държави България няма търговски представителства, призна икономическият министър и затова и ще се работи за оптимизиране на работата на търговските аташета.

Зам.-министърът на икономиката Любен Петров, в чиито правомощия е развитието на международните отношения, уточни, че до края на 2014 година страната е разчитала на 63 търговски аташета в различни части на света. От тази година броят им е намалял с двама – в Москва и във Франкфурт, които са прехвърлени към Министерството на туризма.

Годишно разходите за поддръжката на търговски представителства са около 6 млн. лева, но статистиката показва, че 85% от чуждите инвестиции идват от страни, в които страната ни има търговско представителство. 85% от износа се насочва към такива държави, а 94% от туристите идват от държави, в които България има търговски аташета, допълни Петров.

Затова и министерството ще работи за оптимизиране на работата им, като до средата на февруари трябва да бъде оценена работата на аташетата, а в бюджета за 2016 година ще се търсят и средства за увеличаването на техния брой. Новите назначения ще бъдат на базата на проведени конкурси.

Лукарски посочи Канада и Мексико като интересни пазари, но в които нямаме търговско представителство.

ОП „Конкурентоспособност“ ще бъде одобрена до броени седмици, съобщи още Божидар Лукарски. Документацията по програмата е изпратени в срок и сигналите от Брюксел са, че до март тя ще бъде одобрена, допълни още той.

По оперативната програма ще бъдат отпуснати 1,39 млрд. евро до 2020 година, каза икономическият министър и допълни, че тези средства ще бъдат разходвани прозрачно. Част от приоритетите на Министерството на икономиката са в тази насока и една от конкретните мерки е да се електронизира подаването на документите за финансиране на проекти по програмата.

Освен в посока подпомагане на малкия бизнес и прозрачно усвояване на европейски средства, приоритет за Министерството на икономиката е и като цяло подобряването на бизнес средата, за което конкретни мерки ще бъдат внедряване на електронни обществени поръчки, оптимизиране на администрацията и намаляването на административната тежест за бизнеса. Очакванията са, че третият пакет за намаляването на административните спънки ще доведе до намаляването на разходите за бизнеса със 113 млн. лева.

Ще бъдат съкратени и сроковете за регистрация на бизнеса, както и ще бъде даден втори шанс на фалирали не по своя вина предприемачи, които ще могат да върнат задълженията си в срок от три години.

По отношение на закона за частния фалит Министерството на икономиката има само спомагателна роля, а водещо в случая е Министерството на финансите, уточни икономическият министър.

Приоритет за министерството ще е насърчаване на инвестициите в секторите с висока добавена стойност, като мерки в тази посока са ускорено издаване на синя карта, поискано от IT сектора, прозрачна процедура за кандидатстване по Националния фонд за иновации, както и подобряване на имиджа на България, за което ще помага Българската агенция за инвестициите (БАИ).

Цел ще бъде България да не изнася суровини, а крайни продукти, както и да бъдем по-конкурентни за инвеститорите спрямо останалите държави от региона, посочи зам.-министър Петров.

Зам.-министър Даниела Везиева обаче отбеляза, че в момента отварянето на завод в държава от бившия социалистически блок отнема между 1 и 2 години. За реализацията на същия завод в България са необходими пет години. 

Петият приоритет на Лукарски за следващите месеци е подобряването на връзката между образованието и бизнеса, за което ще спомогне дуалната система и внедряване на тренировъчни предприятия в училищата.

Още икономически новини четете в Investor.bg


4
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
3
0
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Задава се як туризъм за държавна сметка! Нали пазарът бе цар и господар, докога с тези антилиберални държавни губещи неефективни мерки.Та ние имаме армия от високоефективни меринджеи, предприемчиви бизнесмени и бизнесуомъни дето щъкат по вскички курорти на света, та дори и в Антарктида.-
2
0
 
2
 
! Отговори
L. преди 6 години
Те бившите дребни бизнесмени тъкмо си намерили работа да си платят заемите от фалиралите фирми, тоя пак иска на пазара да ги изкарва. Що не си оставиш министерския пост и да правиш ти дребен бизнес, а?
1
0
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 6 години
Я божо манчестара се изказа!И кой ще заблуждавате с "Новите назначения ще бъдат на базата на проведени конкурси."Това го разправяй на кончита с вурста...