Е-образованието и иновациите - в основата на професиите на бъдещето

Какви са изводите на участниците в "Образование и бизнес" на Bulgaria ON AIR?
16
Е-образованието и иновациите - в основата на професиите на бъдещето

Дигитализацията и технологични иновации ще окажат ключово значение при определянето на професиите от бъдещето и модела на образование. Около това мнение се обединиха участниците в последното издание на международната конференция на Bulgaria ON AIR - "Образование и бизнес". Модератор на емблематичното дългогодишно събитие на политематичната телевизия беше водещата на образователното предаване "Смарт час" по Bloomberg TV Bulgaria Живка Попатанасова.

Според Никола Кицевски, който е директор на издателство "Просвета", едно от предимствата на дигиталното образование е възможността да се създават специални кратки електронни уроци, които извличат и сегментират най-важното съдържание и са придружени с визуална илюстрация и интерактивни упражнения, чрез които ученикът своевременно може да оцени своя успех и познания.

"Електронният учебник дава възможност постоянно нещо да се добави или да се видеоизмени. Светът ще върви в тази посока - електронно образование, електронни учебници, все повече визуален материал и звукозаписи, все повече интерактивност и най-важното - светът ще върви към индивидуализиране на образователния процес", заяви той. Само преди броени дни видео уроците на издателството, които Bulgaria ON AIR излъчи в ефира си в началото на пандемията в помощ на всички ученици, учители и родители, спечелиха международно признание на един от най-големите международни образователни фестивали във Франкфурт.

Интердисциплинарната подготовка е основата на професиите на бъдещето, защото индустриите 4.0 и 5.0 налагат интегрирането на различни познания в един специалист, на различни умения, на различни компетенции според проф. Миглена Темелкова, ректор на Висшето училище по телекомуникации и пощи.

"На първо място ни е необходимо да имаме подготвени преподаватели. Могат да  бъдат специалисти от практиката, което е една от най-добрите релации между образованието и бизнеса, могат да бъдат и изключително добре подготвени професионалисти, готови да поемат предизвикателствата на индустриите 4.0 и 5.0", сподели тя.

Проф. Темелкова допълни, че строго профилираното образование вече може би е отживелица.

"Бизнесът и експертите от практиката са тези, които пренасят реалните потребности на бизнеса в образователния процес. Те успяват да създадат тези практически умения и компетенции, които са необходими на студентите, излизайки от прага на висшето училище да могат много бързо и адекватно да намерят своето работно място и да тежат на това работно място, което е най-важното", заяви тя.

Човечеството в момента захожда към едно по-постоянно присъствие в космоса, на Луната, а след няколко години и към Марс. Това смята Тихомир Димитров, основател на Space Academy.

"Мисля, че това, на което ставаме свидетели в днешно време, е революция особено в авиокосмическото инженерство, най-вече при използваемите ракети. Това е бъдещето. Само преди 6 години беше немислимо да видим ракета, която се връща обратно и каца контролируемо на земната повърхност. Днес това е абсолютно нормално. В момента се строи първият космически кораб, който ще пътува само след няколко години до Луната и до Марс. Това е проект на Илън Мъск и на Space X, а НАСА, най-голямата космическа агенция в света има планове с програмата „Артемида“ да прилунят вървите астронавти през 2024г.“, сподели той във връзка с развитието на космическите технологии в бъдеще.

Димитров изрази мнението си, че ако България стане част от Европейската космическа агенция, страната ще има достъп до по-големи космически проекти и ще има все по-голямо участие в тях.

В специално интервю за конференцията „Образование и бизнес: Професии на бъдещето“ на продуцента Силвия Грозева с проф. Харалд Лешке, който над 30 години работи в автомобилната индустрия като дизайнер на Мерцедес и е основател и ръководител на дивизията по проектиране и дизайн на концерна, дизайнерът сподели, че изкуственият интелект никога няма да замени човека в дизайна и креативните задачи.

„Не мисля, че има някакъв шанс компютърът да направи автоматично един дизайн без човека. Със сигурност нещата биха могли да се развиват, но малко се съмнявам, че ще бъдат емоционални и ще докосват хората така, че да ги накарат да купят нещо“, заяви той.

По негово мнение, в бъдеще се задават много нови професии, особено инженерни. „България е страна с голям опит. Сега например, говорим за електромобили. България има голям опит с електрическите двигатели, така че има шанс страната да се развива в тази област и университетите да се насочат малко повече в областта на мобилността“, допълни той.

Влиянието на изкуствения интелект върху професиите на бъдещето коментира проф. Силвия Илиева, директор на GATE Institute.

„Изкуственият интелект е добър там, където имаме повтарящи се, рутинни дейности. Не трябва да се страхуваме от навлизането на изкуствения интелект и трябва хората да се научат да управляват и използват изкуствения интелект по етичен и отговорен начин“, заяви тя.

По време на конференцията, проф. Илиева изрази мнението си, че в бъдеще могат да се появят професии като „Брокер на лични данни“ и „Анализатор на цифровия град“.

„Все повече градове, в които живеем, се цифровизират. Това са хора, които от една страна ще поддържат технологичната инфраструктура и от друга страна, които да имат умения за анализ на тези данни, които събираме в целия град от най-различни източници“, обясни тя.

Доц. д-р Рая Стайкова, преподавателят в УНСС и координатор на проекта „Знание без граници“, разказа повече за т.нар. „множествена интелигентност“.

„Множествена интелигентност предлага нов подход в процеса на преподаване. Новият подход се състои основно в разбирането за равнопоставеност - всички деца в клас да са поставени в равни условия по отношение на възприемането на новата информация и на начините, по които те я запомнят“, сподели тя.

Доц. д-р Стойкова допълни, че този подход предимно се провежда в детската градина и в началното образование, като дава основата за по-нататъшното развитие и отношение към образованието на всеки човек.

Какво представляват т.нар. „меки умения“ и как могат да бъдат придобити разказа Ирина Лилова, старши специалист по развитие на таланта в Телерик Академи.

„Меките умения са една голяма група умения, които са познати с много имена. Понякога сме ги срещали като essential skills, а друг път като преносими умения. Причината да са познати по този начин, е защото те не могат да бъдат причислени към нито една професия сама по себе си. Напротив, те са валидни за много широк набор от професии и на практика подсилват експертизата, която човек има в дадена професионална сфера. Те обогатяват професионалиста при прехода му през различни професионални роли“, сподели тя.

Цялата конференция на Bulgaria ON AIR беше излъчена в ефира и социалните мрежи на телевизията. Това беше и нейното последно издание, а от догодина международната конференция ще стане част от още по-голям проект, с който ще бъде надградена и образователната мисия на националната телевизия и на цялата Investor Media Group. През 2022 година Bulgaria ON AIR и медийната група ще продължат да работят по темата за образованието, като в първите няколко месеца на следващата година ще представят старта на новия си мултиплатформен проект „Бъдещето”.

Специални партньори на „Образование и бизнес: Професиите от бъдещето“ са Висшето училище по телекомуникации и пощи и Gate Institute към Софийския университет.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


16
Още по темата: Дигитално образование
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
12
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До В. - Е-комерс, банкиране, счетоводство, рейтинги, комуникации, ОБРАЗОВАНИЕ, следене на пратки, съхранение на данни .. О не, чакай = той си постнал снимките във вФейса, пуснал си следенето и поселе се оплаква ...
11
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
До Анонимен 11 - Бизумии хрантутници .. звучиш като дърт комунистически превратаджия ...
10
1
 
2
 
! Отговори
В. преди 2 години
Още един на хранилка дава наставления. Каква дигитализация бе? Тя служи само за следене и контрол над хората. Къде другаде има приложение. Всичко е блъф да прикрие умирането на индустрията причинено от неистови инвестиции в имоти и недвижимости в цял свят с цел бъдещи печалби от имотни балони.
9
1
 
2
 
! Отговори
smeh преди 2 години
равнопоставени, като старт при обучението да, но не и след това. Профилираното обучение е и последваща тясна специализация е показала най-добрите резултти при работа в екип по проекти. Нашите обачи искат да продължат да правят всезнайковци и накрая *** за зеле не става от тях.
8
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Това да не е новия манифест на партията .Това се знае от години .Важно е кво се прави .А за дизайна не берете грижа. Има много конструктивни промени които трябва да се направят и после да се направи по тях дизайна. Европейците са добри дизайнери но не стават за конструктори . Аз си мисли че по скоро Азия ще направи промените в тази посока . Сегашната система не е направена за клиента а за даскали професори и за да се отнемат възможности с кетапи . Трябва да са все по дългосрочни за повече пари .
7
1
 
3
 
! Отговори
пери преди 2 години
Както и да го наричате и каквито и форми и модели да измисляте, докато ученици минават в по-горен клас без да могат да четат, пишат и смятат, няма никакво значение. Говорят ми за изкуствен интелект, иновации и не знам още какви модерни програми, но е хубаво да влезете в училище и то не в София, и да видите какво реално се случва. Например в някое село. Като си изкарате главите от з..е, ще ви стане ясно какво трябва да се промени на първо място, за да може да осъществявате амбициозните си проекти
6
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
Формата на образованието не е толкова значима. Съдържанието е важно. Вместо да се подобри то се набляга на разни фешънски термини като е-образование и на формата на комуникация. Ако не се направи правилно всичко така, че да се доведе правилното съдържание до правилните деца, нищо няма да се случи. По-интелигентните деца трябва да имат и по-голям достъп до материали за напреднали, а не да бъдат дърпани надолу в развитието си от изоставащите в класа.
5
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
БЛА БЛА. НАЙ- ХУБАВИТЕ ПРОФЕСИИ ЩЕ СИ БЪДАТ И ЗА ВБЪДЕЩЕ ЛЕКАР, ЮРИСТ, МЕРИНДЖЕЙ, ПЛИТИК! БАЛЪЦИТЕ ДА СИ БЛЪСКАТ ГЛАВИТЕ С ИНЖЕНЕРСКИ НАУКИ! ИНЖЕНЕР СЪМ!
4
1
 
9
 
! Отговори
Пепи преди 2 години
а бре кви дигитализации бре . Даскалите станаха търкачи на таблети . Пускат некви филмчета и клипчета
3
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
АААААААА???? Како е-Образувание като всичко е хакнато!
2
1
 
11
 
! Отговори
Анонимен преди 2 години
"Само преди 6 години беше немислимо да видим ракета, която се връща обратно и каца контролируемо на земната повърхност. Днес това е абсолютно нормално."...... Така е. Като излизам напоследък на работа, и трябва да ходя на зигзаг - непрекъснато кацат ракети наоколо. Вече дори го възприемам за абсолютно нормално.
1
1
 
8
 
! Отговори
Фрактал преди 2 години
Така се отглеждат и дресират неуки Роби!

403 Forbidden

Forbidden

You don't have permission to access this resource.Server unable to read htaccess file, denying access to be safe