Договорът за концесията за магистрала "Тракия" беше подписан днес от изпълнителните директори на дружество "Магистрала Тракия" АД Емил Коцев и Коща Ферейра от една страна и от министъра на регионалното развитие и благоустройството Валентин Церовски, съобщи БТА.
Подписването стана в присъствието на премиера Симеон Сакскобургготски.
Дружеството "Магистрала Тракия" става концесионер за 35 години на републиканския път Калотина - Софийски околовръстен път, северна дъга - Оризово - Стара Загора - Нова Загора - Ямбол - Карнобат - Бургас.
Договорът ще влезе в сила след като по него се произнесе Комисията за защита на конкуренцията, Евростат и бъде подписано кредитно споразумение с банките, които ще финансират проекта, съобщи министърът на регионалното развитие Валентин Церовски.
По думите му това ще стане до няколко месеца и след това в срок от четири и половина години България ще има автомагистрала от граница до граница.
За 35 години държавата ще получи 3,846 млрд. лв. концесионно възнаграждение. Така всяка година в агенция "Пътища" ще влизат допълнително по 168 милиона лева, добави министър Церовски. За срока на концесията ще бъдат платени и 706,144 млн. евро данъци, както и през държавната хазна ще бъдат обслужени 3,654 млн. евро ДДС, информира министърът.
Целият този потенциал ще генерира нов тип икономика по протежението на
магистралата, добави той.
В първия етап на автомагистралата от София до Бургас ще бъдат инвестирани 590 милиона евро, а във втория етап - от Калотина до София - 125 милиона евро, съобщи Валентин Церовски. Държавата ще подпомогне първоначално проекта със 168 милиона евро, но тези пари ще бъдат върнати с лихви, които няма да ощетят България, добави министърът.
Фирмата "Техноекспортстрой" ще разпредели за тези години печалба от 481,354 млн. евро, а дружество "Автомагистрали" - 501,411 млн. евро. Ако двете фирми, които от българска страна участват в "Магистрала Тракия" бъдат извадени от забранителния списък за раздържавяване, тези суми ще се отчитат в приватизационните планове, каза министър Церовски.
Тежестта на т.нар. приходи на този проект ще бъде поета в размер на 57,99 процента от чужди превозни средства преминаващи през магистралата, посочи Валентин Церовски. Министърът каза, че основният ангажимент на българските политици е да придвижват развитието на държавата напред.
Никой не е в състояние да ми докаже, че построяването на автомагистрала "Тракия" с частни инвестиции е нещо, което не е добро за България, заяви той.
Готов съм да платя всякаква политическа цена, включително и да не се занимавам повече с политика, каза министър Церовски.
По думите му изграждането на магистрала "Тракия" ще се прави с пари
с ясен произход и това ще окаже влияние в следващи проекти за изграждане на инфраструктурата в България.
Шофьорите ще плащат такса от 2,5 евроцента за километър, съобщиха от МРРБ.
Новите отсечки ще струват средно по 2,7 милиона евро на километър и това е най-ниската цена в Еврозоната, посочи министър Валентин Церовски. 51 процента от капитала на "Автомагистрала Тракия" се държи от португалските фирми, а останалото от двете български компании.
Договорът предвижда рехабилитация на платното да се прави на десет години и за по-чести ремонти ще се дължат неустойки. Забавянето на строителството също ще се санкционира и неустойките ще са от 10 000 евро до 83 333 евро на ден.
Максималната неустойка е 10 милиона евро, каза министър Церовски.
Новите отсечки по магистрала ще бъдат - Северната дъга на София от 22,482 км. Стара Загора-Нова Загора - 31,800 км. Нова Загора - Ямбол - 35 697 км. Ямбол-Карнобат - 49,080 км. и Калотина - София - 48 100 км. Строителството ще започне със Северната дъга на околовръстното шосе на София.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Cisco повиши прогнозата си, очаквайки да грабне по-голям дял от AI пазара
"Градус" увеличава продажбите за деветмесечието, но ръстът на разходите свива печалбата с над 90%
Боян Торосов: Близо сме до изработката на квантов компютър за решаване на реални проблеми
Disney очаква разходите на филмовото ѝ студио да натежат на резултатите за тримесечието
България е сред страните в ЕС с най-рязък спад на промишленото производство през септември
Компанията майка на "Лукойл Нефтохим" свива персонала си заради санкциите
"Семки и бонбонки" с дрога: Полицията в София разби схема за зарибяване на ученици
Обвинителният акт срещу Благомир Коцев и други четирима за 12 престъпления е в съда
Оставиха в ареста румънеца, обвинен за смъртта на мигранти в Бургас
Ивет Лалова отказа място в УС на БФЛА: Истинското доверие не се назначава
Левски обяви важна новина
Николай Михайлов разкритикува Светослав Вуцов
Не е истина! Играл за Ливърпул е пред трансфер в клуб от Първа лига
Ново предизвикателство! Манчини пое най-титулуваният клуб от екзотична дестинация
Нов удар за България преди мачовете с Турция и Грузия
Любопитно! Осъдиха ФИФА
5 храни, които да избягвате при гастрит
Диетична рецепта: Пуешко с ориз
„Дяволът носи Прада 2“ идва през май 2026-а
Биотин – витаминът за красота отвътре
3 ежедневни навика, които ще ви помогнат да сте по-уверени
Black Weekend идва в Технополис с намаления до -50%
Община Варна ще си сътрудничи с НСА
Учители от Варна се обучават как да възпират употребата на наркотици в училище
Забраниха на Радев да се вози на Шкода-та
Нови 6 дела са заведени срещу зелената зона във Варна
Повишават се и пенсиите, средната стига 541,20 евро през 2026 г.
Минималната работна заплата ще бъде 1213 лева / 620,20 евро от 1 януари 2026 г
В Шотландия откриха гъба на 407 млн. години
Скрита опасност дебне астронавтите, които ще кацнат на Луната
Създадоха цифров двойник на Земята
Китайски учени откриха редкоземни метали в растения
BentoBox и Phoenix 2 откриват ерата на търговската микрогравитация
Извънземен живот? Ще го търсим в облаците