Заради глобалната криза с недостига на чипове за електронните компоненти при производството на автомобили между 2 и 5% средно са се повишили цените на колите в България от началото на годината, заявиха вносители, цитирани от “24 часа”.
Проблемът с полупроводниците засяга драстично и срока на доставката на един нов автомобил до клиента му. Ако досега за даден модел се чакаше до 3 месеца да пристигне в шоурума, след като е поръчан, сега може да се наложи срокът на доставка да набъбне до половин година.
Тези цифри важат за коли, които са произведени в Европа, докато за азиатските и от Америка чакането се удължава минимум с още месец заради транспорта.
Вносителите на нови автомобили могат да реагират адекватно, ако са сметнали правилно в края на миналата година квотите си към производителите. Много е трудно в този момент да се получат допълнително от договорените предварително за продажба автомобили, защото просто не могат да се произведат.
Производството на автомобили е силно засегнато от недостиг на полупроводници, но се очаква дефицитът на тези основни части за новите коли да намалее към края на годината. Недостигът на полупроводникови микросхеми в световен мащаб се дължи на неочаквано бързото възстановяване на търсенето след края на първата коронавирусна криза миналата година, ръста на продажбите на компютри и лаптопи поради масовия преход на хората към онлайн режим на работа и големия пожар в Asahi Kasei Microdevices, един от най-големите производители на чипове, през октомври 2020 г.
В KPMG сметнаха, че поради огромния недостиг на чипове автомобилните концерни ще загубят около 100 милиарда долара през тази година. Освен това компаниите трябва да похарчат до 15 милиарда долара за възстановяване на буферните запаси. Специалистите прогнозират, че в крайна сметка пазарът ще се възстанови до около две години, но това няма да се случи преди отварянето на фабриките на Samsung и TSMC.
Неочаквано за ситуацията обаче българската икономика се оказва печеливша от дефицита и от настъпилите в разгара на пандемията проблеми в автоиндустрията. Едната причина е, че до миналата година автогигантите работеха по метода just in time, при който авточастите пристигат планомерно и престояват в завода, който сглобява колите, най-много 72 часа. При резкия спад на продажбите те се оказаха затрупани с готова продукция и още през март и април отказаха поръчки. Това доведе до затваряне и на много заводи у нас за месец – месец и половина.
За да се справят със ситуацията, още през лятото гигантите организираха съхранението на частите в складове, а и самите продажби тръгнаха нагоре, което отпуши производството. В България около 10-12% от брутния вътрешен продукт се правят от производителите на авточасти, които са предимно чужди инвеститори, и още през есента тази индустрия излезе от временната криза и за цялата 2020 г. има дори ръст на производството, каза пред “24 часа” изпълнителният директор на браншовата организация арх. Любомир Станиславов. В момента тази индустрия масово търси работници.
Другата причина да печелим от ситуацията е, че у нас има производител на микрочипове за автомобили – белгийската Melexis, в чиято база в Горубляне работят 200 специалисти, в това число и 50 инженери, които създават и тестват микрочипове.
Друг производител на софтуер за автомобили – немската Visteon, в чийто развоен център в София работят 940 специалисти, направи световен пробив преди година и половина. Компанията създаде системата MBUX (от Mercedes-Benz User Experience), която за първи път в автомобилната промишленост обединява в едно всички системи за предаване на данни в автомобила. До този момент за системи, които не са критични за безопасността, например навигация, музиката в колата и т.н., се използва Ethernet система. Сензорите в колите, които предават критични данни, обаче работят по системата Cam, която е много по-надеждна. Разработката на Visteon, за която има и съществен български принос, за първи път обединява двата начина и в индустрията се счита, че това е най-новият тренд, който ще позволи постепенно приближаване към колите с автономно управление.
От 28 области у нас в 14 има завод за авточасти, фирми предлагат дори жилища срещу работа. На компаниите от този бранш се падат почти половината от обявите за свободни места в момента.

Основните щатски индекси се извисиха до рекорден връх за втори пореден ден
Дизелът поскъпва заради двойния удар на санкциите и спирането на работата на рафинерии
Китай изважда електромобилите от новия си петгодишен план за развитие
Бил Гейтс: Китай инвестира повече от целия останал свят в ядрена енергия
Кадър на деня за 28 октомври
Microsoft взе 27% дял от OpenAI
Арганово масло: Течното злато за здрава и блестяща коса
Защо носът ни кърви - основни фактори и съвети за превенция
Десерт с райски ябълки, орехи и канела
Късна емисия
Късмет и благополучие за 4 зодии на 29 октомври
Ливърпул - Кристъл Палас
Кьолн - Байерн Мюнхен
Георги Чиликов се ядосва: Бяхме на косъм
Шамар за Левски: Поискаха от Наско Сираков 5 млн. лева
Христо Янев залага на "пейки" в ЦСКА
Драмата в Реал Мадрид! Винисиус накарал агента да му търси нов колос
Дневен хороскоп за 29 октомври, сряда
Меркурий преминава в Стрелец на 29 октомври – възможни са напрежения в общуването
Книга събира 30 практики, които помагат за изчистване и балансиране на енергийното поле
Психолог: Гневът е нормална емоция и показва, че детето преживява нещо важно за него
Бъди звездата на града с новата колекция NINE WEST!
В крак с модата: Палта за есен/зима 2025/2026 (+Снимки)
Кои са най-рисковете цветове автомобили при инциденти
Институтът по океанология с Ден на отворените врати за Деня на Черно море
Как да разберем, че е време за смяна на антифриза?
ООН стартира нова кампания срещу дезинформацията за климата
Българите най-често спестяват за "черни дни"
Оставиха в ареста варненец, обвинен в разпространение на марихуана
Загадъчно: Свързват появата на ярки точки в небето с периодите на ядрени опити
За първи път заснеха изхвърляне на плазма от звезда – аналог на Слънцето
Изумително откритие: Живот под ледената шапка на Арктика
Вулкан в Космоса: За първи път е открит спътник на планета извън Слънчевата система
Откриха къде на Марс може да има канали с течна вода
Китай планира създаването на експериментално слънце до 2027 г.