Когато руски дронове се разбиха в жп гарата Шостка в североизточна Украйна по-рано този месец, те убиха 71-годишен мъж, раниха най-малко осем души и оставиха вагони изкривени от огън и осеяни с дупки от шрапнели. Това беше един от последните примери за това, което украинските власти твърдят, че е скок от средата на лятото на атаки срещу железопътни линии, критична артерия за търговска и военна логистика.
Те са част от по-широката атака на Русия срещу инфраструктура, която сега се извършва с по-голяма прецизност благодарение на напредъка в технологията на дронове с голям обсег, която включва видеозапис на борда.
При атаката в Шостка, на по-малко от 70 километра от руската граница, два дрона, натоварени с експлозиви, удариха два крайградски влака в бърза последователност.
Русия засили атаките срещу железопътни линии през последните три месеца, опитвайки се да всее вълнения в украинските региони, с които граничи, като лиши хората там от железопътни връзки, каза пред АР Александър Перцовски, изпълнителен директор на украинската държавна железница. Това, което се случва, не е само количеството, а и подходът на вражеските сили. Сега, тъй като разполагат с много прецизни дронове Shahed, те атакуват отделни локомотиви“, каза Перцовски.
Украинските железопътни мениджъри се гордеят с бързите си ремонти и способността си – досега – да поддържат влаковете в движение въпреки многократните удари, но служители и анализатори предупреждават, че напредъкът в руските дронове и нарастващото темпо на атаките представляват сериозна заплаха.
От началото на пълномащабното нахлуване на Русия в началото на 2022 година, железопътните служители публично съобщават за приблизително една атака срещу железопътни линии седмично. От средата на лятото на тази година този процент се е увеличил повече от два пъти до около две или три седмично, според преглед на публични доклади от AP.
Това, което се съобщава публично, обаче е само малка част от общия брой атаки срещу цялата железопътна инфраструктура, което може да включва повреди по електропроводи, електрически подстанции, железопътни линии, гари и други съоръжения.
Олексий Кулеба, вицепремиер, отговарящ за възстановяването и развитието, заяви, че само от август насам са извършени 300 атаки срещу железопътната инфраструктура, което би представлявало около 10 атаки седмично.
Според Държавната статистическа служба, железопътната мрежа на Украйна превозва над 63% от товарния и 37% от пътническия трафик на страната. Тя е от съществено значение и за придвижването на износа на зърно и металургия до морските пристанища и границите, както и за транспортиране на военна помощ от съюзническите държави.
Руските сили добавиха ключово подобрение към флота си от дронове от лятото насам, според Серхий Бескрестнов, украински военен експерт и експерт по дронове, чийто екип проучва прихванати руски дронове.
Камери и радиомодеми, които изпращат и получават данни безжично, са монтирани на различни видове дронове за далечни удари. Това позволява на операторите да коригират траекторията на полета на дрона в реално време, като рязко увеличават прецизността в сравнение с предварително програмираните модели.
Локомотивите са особено уязвими към новата технология, защото са сравнително бавни и следват предвидими маршрути.
"Ако руснаците продължат да удрят дизелови и електрически локомотиви, много скоро ще дойде времето, когато релсите все още ще бъдат непокътнати - но няма да имаме какво да движим по тях“, каза Бескрестнов.
Модифицираните дронове могат да летят до 200 километра (124 мили) на украинска територия, докато предават видео обратно към операторите в контролираните от Русия райони, каза Бескрестнов.
Служител на Министерството на отбраната на Украйна, пожелал анонимност, тъй като не е бил упълномощен да говори с репортери, заяви, че украинските сили също са открили и изследвали дрон тип "Геран“, оборудван с гражданска камера и радиомодем. "Геран“ е руски вариант на разработения от Иран "Шахед“.
Служителят заяви, че откритията показват, че Москва активно тества и усъвършенства нови технически решения.
Той каза, че камерите също така позволяват на руските оператори да идентифицират украинските системи за противовъздушна отбрана и да оценят щетите на място.
По време на войната руски дронове и ракети многократно са насочвали атаки към железопътната инфраструктура, най-вече в региони близо до фронтовата линия. През март железопътният оператор също претърпя голяма кибератака, която наруши онлайн продажбата на билети и други услуги за една седмица.
Ремонтните екипи на Украйна се надпреварват да се справят с темпото на руските удари. Купищата отломки от ракетни атаки се разчистват в рамките на часове, а екипите на комуналните услуги обикновено възстановяват електрозахранването и водоснабдяването в рамките на един ден след повечето удари по Киев и други градове.
Железопътните екипи работят по подобен график. В Киев, 30-годишният ръководител на екипа за ремонт на железопътни линии Максим Шевчук си спомни деня, в който ракета унищожи 12 метра от релсите. "Движението по релсите беше напълно възстановено за половин ден“, каза той.
Обемът на товарните превози, превозени с железопътен транспорт от януари до август 2025 година, е спаднал с 11,7% на годишна база, докато пътническият трафик е намалял с 4,2%, според Държавната статистическа служба, която не е посочила причина за спада.
Наталия Колесниченко, старши икономист в киевския Център за икономическа стратегия, описа въздействието досега като "отрицателно, но незначително“, отдавайки заслуга на бързите ремонтни дейности и пренасочването на влаковете, което свежда до минимум закъсненията.
Перцовски добавя, че персоналът се гордее с това, че поддържа влаковете в движение въпреки ударите. "За нас е от първостепенно значение да покажем на украинците – и на врага – че тези атаки няма да донесат очакваните резултати“, каза той.
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase.
Русия не приема плана на САЩ за мир в Украйна, но е съгласна разговорите да продължат
Wall Street приветства завръщането на стойността на биткойна над 90 000 долара
Amazon намалява таксите за продавачите в Европа в ценова война с Temu и Shein
Експерт: Е-търговията у нас расте с двуцифрен темп и приближава 3 млрд. евро оборот
Отлага ли се ралито преди Коледа на американските пазари
Giro d'Italia 2026 в България - милиардни приходи и дългосрочни ползи
Рецепта за Никулден: Картофена салата с ябълки
Мъжете или жените: Кой плаща повече глоби за превишена скорост
Любовен късмет през декември за няколко зодии
Рецепта за крем супа от тиква
Мачовете по телевизията, днес 3 декември
Задна ножица донесе точка на Тотнъм в Нюкасъл
Ливърпул - Съндърланд
Унион Берлин - Байерн Мюнхен
Левандовски се издъни жестоко, но Барса обърна Атлетико в луд екшън
Ювентус мина с лекота на четвъртфинал за Купата на Италия
Дневен хороскоп за 3 декември, сряда
Изтеглете си късметче за декември
Бизнес облекло за жената лидер – тайните на успешната визия
Как да накарате децата си да ядат повече зеленчуци?
Най-добрите спа и уелнес хотели в Европа – топ дестинации за релакс и self-care
Месечен хороскоп за декември 2025
Над 80 бензинови модела идват през 2026
Приключват основните дейности по строителството на един от най-мащабните обекти по Северното Черноморие
Продадоха култови коли от киното за милиони на търг в Париж
Задържаха бивш английски национал по футбол за опит за изнасилване
Цените на недвижимите имоти във Варна остават високи
Внимание! Мощни слънчеви изригвания ни очакват следващите дни
Бактерии могат да превърнат марсианския прах в биоцимент
Reditus Space подготвя за изстрелване възвръщаемия апарат ENOS
Планетолозите разкриха нови особености на супер-Юпитерите
Милиарди години по-стара от Земята: 3I/ATLAS засия на нови снимки
Създадоха разтеглива батерия, вдъхновена от лимони
„Съкровища“ за милиарди долари в боклука: Какво откриха в пепелта от въглища в САЩ