Експерт: Светът се намира пред водородна революция

Варужан Апелян, експерт по транспорт, пред Bloomberg TV Bulgaria
3 ное 2020 11:12, Анисия Иванова
52
Експерт: Светът се намира пред водородна революция
Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Три-четири години ни делят от избухването на водородна революция, която ще достигне своя пик към 2030 г., което е много по-рано от очакванато. С времето ще станем свидетели на все повече електрически леки автомобили, задвижвани от батерии, както и на тежкотоварни превозни средства, захранвани от водород като например кораби и влакови композиции. Това заяви Варужан Апелян, експерт по транспорт, в рубриката "Bloomberg TV Bulgaria Интервю" с водещ Велина Велинова.

"Устойчивият транспорт се характеризира в две направления. Първо е налице по-широко разпространеното захранване чрез литиевойонни батерии, които имат свои собствени разновидности и се работи усилено по подобряване тяхната ефективност; и второ - това е водородът, чиято "зелена" разновидност е далеч по-екосъобразна от всички други форми на устойчив транспорт".

Експертът поясни, че "зеленият водород" се получава директно от водна електролиза и ако този процес е захранван с възобновяеми източници, то тогава неговият отпечатък върху околната среда е нулев."

"Другият водород, "синият", се произвежда от изкопаеми горива или природен газ  като големите петролни компании, целящи да си запазят пазарните си дялове, в момента полагат огромни усилия да убедят обществото, че той е пълноценна алтернатива. Обаче в крайна сметка си остава фосилен дериват"

Като примери за навлизане на водородната технология в тежкотоварния транспортен подсектор Варужан Апелян сподели, че центърът в това отношение е "щата Калифорния, но подобни водородни проекти се разработват в Норвегия и някои азиатски държави", добави още експертът пред Bloomberg TV Bulgaria.

"Пандемията от коронавирус причини появата на десетки нови стартъпи и ускори разрастването на големите производители на екологични превозни средства. Създадоха се иновативни бизнес модели, които обединяват производителя на автомобила заедно оператора на водородната инфраструктура", каза още гостът.

"Водородната технология обаче си има и своите недостатъци, сред които най-вече са скъпото производство и съхранение; катализаторите, които са на платинена основа; и липсата на инфраструктура за зареждане", поясни Апелян.

От разговора стана ясно, че основната пречка за по-широко навлизане на полуавтономни и изцяло автономни превозни средства е небходимостта от правилна пътна маркировка.

По думите му поради тази причина железопътният транспорт е много по-лесен за дистанционно управление, отколкото всеки друг вид, тъй като пресичанията на линиите са малко на брой и взаимодействието с други превозни средства е нулево.

Целият разговор - във видеото.
 


52
Още от ЕС
3700 евро на месец: Нужна ли бе тази минимална заплата в богатата Женева?
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
49
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Ок ... ами заебете! Нека не правим нищо! Дал ще правим коли на парни двигатели! Все ще изкараш 5-6 кона на нещо с размерите на микробус! 9 км в час е по-добре от пещачка, нали?
48
3
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Крис

Да си поговорим за Дания и Vestas, тогава. А другото е, че вече имат планове, за огромни батерии, котио да скалдират енергията от тях, за да я отдават когато е нужно.
Много близо сме вече. Прекалено близо, за да се отказваме. Някой хора говорят, все едно сме преди 40 години ...
47
4
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До Анонимен 47

Доста? Дефинирай доста? Една изгоряла в кирай и три запалили се, след като някой се нашил със 120 в дърло. Добре, че класически автомобил досега не се е запил при удър, не е имало взривени гаозив бутилки и прочие.

И да, давам си сметка. ТЕЦ-овете са далеч по-чисто на единица енергия, ако не си наясно. Подобна е и работата с АЕЦ. Най-малкото, освобождаваш трафик от камиони, дето карат бензин. Другото е, че можеш да вържеш ВСЯКАКВИ източници на енергия в мрежата.
46
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 43

Не знам дали батериите на Тесла изкарват година или повече, но гледем по новините че доста се САМОЗАПАЛВАТ ;-) тия електички
И дава ли си някой сметка че тока за тези батерий идва придимно от ТЕЦ-ове. Кое е екологичното?
45
4
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
34, те рушняците не могат да направят една бутилка з пропан, ти се изцепи. Всяка седмица има новина че в някакъв блок е гръмнала бутилка/и с газ и има жертви.
44
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
За производството на водород не трябваше ли да се вложи повече енергия от онази която ще се извлече после? И това го правеше безмислено. Освен ако не са измислили нещо ново...говоря за водорода който се прави с електролиза.
43
2
 
7
 
! Отговори
Крис преди 3 седмици
Да сме на ясно - батериите не са възобновяем източник на енергия. Те са носител на енергията, който е ненадежден и податлив на загуби. Да не говорим за солара и вятърните турбини - те са ненадежден източник на енергия, защото като няма слънце и вятър не произвеждат ток.
Цялата тази схема с “възобновяеми източници” е една голяма измама.
42
1
 
0
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До 42

Сега ще кажеш, че батерията на Тесла изкарвал по година и нещо ..
41
3
 
12
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Целия дебат е безмислен. В момента има неограничени количества МЕТАН с който и в момента част от автомобилите се движат с обиновенни двигатели с вътрешно горене и почти всички таксита между другото. Какви нови технологии какви открития. Тия батерии са толкова мръсно производство че следващите поколения ще се чудят какво да ги правят като им изтече живота. Вижте каво става с батериите на телефоните.
Колко изкарва една батерия на телефон?
На колите са същите *** само дето са повече и по-скъпи.
40
1
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Има и нещо друго - алкохол. Не, не за напиване. За горене.
В моемнта вискчи гледат към ел.колите. Там са повечето инвестиции. Но има и такива, които разработва и синтетичек алкохол. Работта е, че в един момент можем да поучим напълно възобновяем източник на енергия, който замърсява много по-малко, дори и от батерии, които щеса в експлоатация по 15+ години.
39
3
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
На водорода проблема му е че трябва да се съхранява под ОГРОМНО налягане, за да може да е в достатъчно компактни размери за съхранение (например) в кола. Това към момента е deal bracker за навлизането му масово на пазар.
38
3
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
""Устойчивият транспорт се характеризира в две направления."

Преводът на румата "sustainable" към устойчив винаги ми е бил ... интересен. Танкът е устойчи. Ама да го караш, хич не е sustainable.
37
8
 
8
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Каквото и да стане, то държава няма да имаме след 20 години, затова все тая ...
36
4
 
5
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
"Въпреки напъните на търгашите, нали никой не си мисли,че човечеството ще чака на вятъра хахахаха."

https://vestas/en/products/enventus_platform/v162-6_0_mw#!grid_0_content_6_Container
35
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
До ГосТ

Пиши ти в Google!

Ти си като "биохакерите", дето чели-недочели за CRISPR/Cav9, купуват си нещо от интернета и си мислят, че ще станата като Уйлвърийна от ексмен.
34
2
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Сега и Кадилак ли правят водородни коли? Яко? А може ли на моята да сложа ... мм водородна уредба?
33
2
 
6
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Руснаците казват, че липсата на инфраструктура за зареждане въобще не е недостатък. Те разработват компактни контейнери с големината на пита кашкавал, които ще се продават в магазинната мрежа. Контейнерите с водород ще могат да се присъединяват един към друг, като с 1 контейнер ще се изминава около 300 км. /лек автомобил/. Руснаците не говорят за навлизане на водородната технология само в тежкотоварния транспортен подсектор, а за цялостно и за ненужността на електрическите леки автомобили.
32
2
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
И тя трае вече 50-60 години тая ривалюция
31
1
 
2
 
! Отговори
ГосТ преди 3 седмици
#30 просто напиши htgr в Google. Тошиба и Фраматом вече ги предлагат като малки модулни системи. Да, и ако трябва да сме точни, съгласен съм за електролизата, но в случая става въпрос за високо температурно разделяне на водата от охлаждане на реактора. Тоест получаваш и електричество и водород. И ефективността на реактора е абсолютна.
30
1
 
9
 
! Отговори
Анонимен преди 3 седмици
Водородът, получен чрез електролиза, не е зелен. Електролизата изисква прекалено много енергия. Възобновяемите източници не могат да доставят необходимото количество енергия. Затова в момента се ползват фосилни горива, които да доставят енергията, а това не е зелено. КПД на възобновяемите източници е много ниско. Това е горчивата истина, за съжаление.