Все по-трудно ще купуваме нова кола, скача лизингът

България е с най-високата средна възраст на автомобили в Европа
14 авг 2023 12:03, Анисия Иванова
82

Докато Европейската централна банка продължава да покачва лихвите, тенденцията, според автомобилните експерти, е за бавно покачване и на цените на лизинговите автомобили.

"Има покачване. В Западна Европа цената на лизинга е във високите стойности. У нас нивата са малко по-ниски, но е въпрос на време да се изравнят. До края на годината може да го усетим. Финансовият ресурс поскъпва. Няма значение дали са нови или употребяван автомобили. Зависи от цената на банковия ресурс. Логиката е финансова, а не автомобилна. Този феномен не е само при нас, този феномен е европейски. Ние по-скоро сме изоставащи", коментира автомобилният експерт Калоян Желев в студиото на "България сутрин".

Той поясни, че автомобилният пазар в страната е силно раздвоен между употребявани и нови автомобили, като акцентът пада на употребяваните. Това се дължи на ниската ни покупателна сила. Оказва се, че с времето автомобилният ни парк старее и в България имаме най-високата средна възраст на автомобили в Европа - повече от 20. Напът сме да достигнем нивото на продажби от 2019 години. Това обаче не променя тенденциите и е само наваксване на натрупано търсене от годините на пандемия.

Калоян Желев засегна и темата за декарбонизацията и популяризирането на електромобилите у нас.

"Електрификация и декарбонизация не са непременно синоними. В обществения разговор се поставя равенство между двете, но взаимоотношението им е доста по-сложно. Въглеродният отпечатък на електромобилите е по-малък от този на традиционните автомобили, но преимуществото не е толкова голямо и проблемите, които те създават, не са толкова по-малко от тези, които решават. Ние, изоставайки и от тази тенденция, ще имаме тежката задача да проведем един обществен разговор и да премислим решенията. Хубаво е да водим разговора какво изобщо правим с моторизацията в България. Механичното пренасяне на решения е невъзможно, защото обстоятелствата са различни. Нека си дадем сметка, че автомобилите пренасят на колелата си обществените ни отношения. Досега не съм чул в България да се проведе качествен обществен дебат за това какво е състоянието ни и къде ще бъдем", каза автомобилният експерт в ефира на Bulgaria ON AIR.

Една от възможностите е да придобием опит и решения от други страни в Европа. Според госта това зависи само от нас.

"В последните 34 години не съм видял някой от Европа да ни съветва по автомобилни проблеми. Ние сме невидими. По отношения на електрификацията също. Интерес към България би имало, ако сме по-богати, по-големи, по-силни. Това е наша задача и ние сами трябва да създадем концепцията къде сме и къде бихме искали да отидем", категоричен е Желев.

Експертът коментира и един друг феномен у нас. По улиците могат да се видят много луксозни автомобили, както и занемарени коли в междублоковото пространство. Мнението на Калоян Желев е, че това отразява нашите бедностни пропорции, както и че луксозните автомобили са доста по-малко.

"Виждате масово да се движи автомобилен отпадък. Това е част от диспропорцията. В България концентрацията на нови автомобили е само в София. При употребяваните автомобили нещата са доста по-балансирани", заяви гостът.

В края на разговора той коментира и един почти отминал проблем - този със забавените доставки от времето на Ковид-19. Желев успокои, че ситуацията постепенно се облекчава и че такъв тип проблематика няма решения, които да имат моментален обхват.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase


82
Още от
Спонсорирано съдържание
Напиши коментар Коментари
78
3
 
1
 
! Отговори
Itso преди 8 месеца
Щом скача значи не е червен.
77
2
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Питам един защо си е купил пъpделник да събужда махалата? Пъpделника натиска пeдала и той: "Бръм, Бръм, Бръм" Слаб е вика, трябваше да купя по голям пъpделник да разсъбуждам квартала като си идвам и жената ми да слиза от 11 етаж и да ме посреща с усмивка, след нощната ми в ресторанта запивка!
76
0
 
1
 
! Отговори
Я па я..! преди 8 месеца
В САЩ няма проблем със старите коли. Цените им се вдигат.
75
0
 
1
 
! Отговори
Съвет преди 8 месеца
До Анонимен 67 Купи си .
74
0
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен 75 : Епохата на "мутрафоните" изтече преди 20 години, ако не си забелязал. Малко останаха, и тях или ги прибират на топло, или ги гърмят. Вече са пренебрежимо малко число.
73
0
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Нема паре!
72
0
 
1
 
! Отговори
До 61-Като гледам ка преди 8 месеца
Да,бе да! До няколко години 80% от каляските ще са електрички.А по бензиностанцийте ще висят табели ЗАКРИВА СЕ.
71
1
 
1
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
До Анонимен74, баю, според теб мутрафоните и паричковците дали ще се качат на адския транспорт? Не, че нещо, ама за тях и правила няма, милиционерите с радост ги ескортират за > 1000-ка. Проблема ти е само в бедняците работещи на 2-3 места за да свържат двата края.
70
6
 
7
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Автомобила не е за бедняци. Скоро на всичк бачкатори ще им вземат изгнилите 20 годишни барутници, и заминават където им е мястото - в градският транспорт. Автомобил ще кара само който може да си позволи адекватна поддръжка, и спазва правилата.
69
1
 
6
 
! Отговори
Топчо преди 8 месеца
Предпочитам нещо старо, на което не са жалили стоманата. Тия новите дрънчат на евтина пластмаса. Един таблет за 2к жълтици и светлинки и почти без физически бутони.
68
15
 
2
 
! Отговори
ИТтата обраха народа преди 8 месеца
Новите коли ги карат все програмисти - нагласят си нещата да имат отстъпки защото програмите и сайтовете за лизинг те са ги писали. И това все за наша сметка.
67
3
 
6
 
! Отговори
ПЕРЕСПЕКТИВА преди 8 месеца
***, лизинга ще ви е най-малкия проблем до края на годината !Ще ви питам при продължаващата ескалация на нарежението в Украйнаи Западна Африка и намаления добив на петрол в света, дали ще ходите до магазина с кола на пазар, при 5 лева гориво за литър . . .
66
5
 
5
 
! Отговори
Ядрен вампир Z преди 8 месеца
С кола ходя до магазиня и обратно за да не нося торбите.Теябва ли ми чисто нова кола за това?
65
1
 
2
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
И аз нямам шофьорска книжка.
64
6
 
4
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Боли ме г. за нова кола.Купих си колело. Другото - с автобус, влак или самолет
63
5
 
5
 
! Отговори
Хахахахахахахахахаха преди 8 месеца
Всякакви незнайни герои се надпреварват да дават съвети за купуване на коли, стойност и прочие..... Смешно е, че се правят изказвания видиш ли от "експерти" .... ама всички "експерти" карат втора употреба(дано, иначе вероятно дори трета). Хайде да си гледате вашите сметки, вашите тези и вашите пари. Не се изказвайте без да сте питани.Финансови съвети от бедняци не са нужни никому.
62
7
 
3
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Да, лизинга ще ти оскъпи колата с около 30%, да не говорим колко пари загиват за застраховки, поддръжка задължително в официален сервиз и подобни. Ако ги имате парите кеш по-добре инвестирайте в нещо друго колите са надценени а и като излязат новото поколение електрички колата ви ще е като стар компютър - за изхвърляне.
61
1
 
5
 
! Отговори
Itso преди 8 месеца
ммм не е вярно, все по евтини електрички ще влизат от Китай.
60
3
 
16
 
! Отговори
Какво става? преди 8 месеца
Държавата е закъсала и събира пари. Онзи ден ми показват снимка в кат на моята и друга кола и твърдят, че съм превишил точно с 40 км. При 39 попадам в друга графа и глобата е наполовина. След разговор с адвокат, ме посъветваха, че кат правят този номер с цел грабеж. Ако не ти се занимава плащаш солидната глоба. Аз обаче реших този път да не мълча. Ставаме свидетели на държава с лице на рекетъори от 90-те. Внимавайте и не се поддавайте.
59
2
 
16
 
! Отговори
Анонимен преди 8 месеца
Като гледам как растат цените на горивата след някоя и друга година на бензиностанциите ще има реклами:- "Пълен резервоар - подарък автомобил!"